Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1487 ggr
maddenilsson
2014-07-21 15:53

Vår katt vill inte ligga nära

Hej! Har för ca 5 veckor sedan fått privilegiet att ta hand om en 3 årig persertjej. När hon kom var hon bekväm men låg på avstånd, förutom på kvällarna då hon alltid ville mysa i sängen, ligga bredvid och ibland på bröstet. Sen kastrerade vi henne och medan hon hade tratten var hon supermysig, kunde t.o.m ligga i knät. Generellt är hon alltid med, vad man än gör, följer efter och sitter och tittar, ca 1 meter ifrån. Nu när tratten är av så har hon slutat ligga i sängen och kryper alltid in i sin transportbur som fortfarande står framme sen kastreringen, vi tror att hon sover där. Hon ligger aldrig i knät heller och har slutat ligga i soffan bredvid oss utan ligger alltid på armstödet på soffan.

Är detta normalt? Det är så tråkigt att hon inte vill vara nära! Kan det gå i perioder?vi märker ju att hon gillar oss då hon alltid hälsar, vill ibland leka, spinner och vill bli kliad. Men vi vill ju såklart att hon ska bli lite mer närgången!

Tacksam för svar!

Annons:
Maria
2014-07-21 16:06
#1

Jag har två katter varav en 12-åring som aldrig legat bredvid oss eller ens nära. Någon gång kan han komma upp i soffan och fjäska och trampa på oss men då är förmodligen maten slut😃

Han är hur mysig som helst för övrigt. Jag kan hantera honom jättelätt som att klippa klorna, pilla i munnen, borsta och t.om bada.

Jag tror helt enkelt att katter har olika personlighet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
2014-07-21 16:12
#2

Det kan gå i perioder. Även om min katt oftast är gosig, så finns det veckor ibland då hon inte alls är det. Så kan ju vi människor vara också, vi beter oss ju inte exakt lika hela tiden. 

Om det är lika varmt hos er som det är här, så kan det även bero på värmen. Min katt sover gärna med mig, men nu på sommaren klarar varken jag eller hon av det, eftersom det blir för varmt. Sitter jag på soffan så lägger hon sig en bit bort, så att det är mellanrum mellan oss.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: