Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1085 ggr
Saffran0Spice
2014-06-19 17:43

Förutfattade meningar

Tjo på er!
Jag vill nu testa en liten ''teori'' jag har om mig själv och behöver då hjälp av er perser/exotic ägare ^^

Det är nämligen så här, jag är ganska snabb på att bedöma hundar och katter med förutfattade meningar (tyvärr). Men jag har upptäckt att jag oftare har fel om raserna än jag har rätt XD

Man kan som ex ta min hund -  han är av rasen Italiensk vinthund.
Jag hade beslutat när jag skulle skaffa hund att tre regler skulle gälla

  1. Jag skulle inte ha svart hund. Har inget emot dem, ville bara inte ha en själv.
  2. Jag skulle inte ha hund som behöver kläder. Hundar har päls och det är så det ska vara.
  3. Jag skulle DEFINITIVT inte ha vinthund. Skakande benrangel som går av om man nyser åt deras håll!

MEN nu sitter jag här - med allt detta i en och samma hund och jag kunde inte vara gladare hahaha😂

Tyvärr har jag även förutfattade meningar gällande perser/exotic och katter med korta nosar - så till det jag vill få fram i tråden…

- Jag skulle vilja veta så mycket som möjligt av er ägare om dessa raser så att jag får veta hur de ÄR egentligen, inte som det står i rasstandard m.m.
Jag vill testa min teori om att jag kan ha lika fel om dessa raser som jag hade om vinthundar - någon som vill hjälpa mig? ^^

Annons:
litettrassel
2014-06-20 12:00
#1

Hihi det är alltid kul när det inte blir som man tänkt sig :) Jag står som blivande fodervärd och medan jag väntar försöker jag plöja igenom allt material jag kan hitta. Än sålänge har jag "bara" en brittisk korthår. En ras som efter andra världskriget behövde hjälp med att utöka sin genpol och då blandade man in perser vilket gör att britter än idag har stora ögon lite plattare ansikte och en inte så utstickande nos. Från perserns kan man läsa att det var en del av utvecklingen att nå fram till den korthåriga persern som kallas exotic. Anledningen till att perser och exotic har fått det rykte de har med sina nosar är inte för att nosarna är förkorta utan för att noslädret är förlitet. Om du kollar på dig själv och föreställer dig att du tar din tumme och pekfinger och kniper om näsvingarna… Då märker du att det blir svårare att andas och det är samma sak för perser bara det att de har ett permanent tillstånd och kan inte ta bort fingrarna. Sen ser ju persernosen och människonosen lite annorlunda ut men jag hoppas att jag inte varit allt för luddig. I och med att man redan på 80 och 90talet visste om problemet och vilka följder det kunde få för katten så har även många av dagens uppfödare det i åtanke när de avlar fram nya individer.

litettrassel
2014-06-20 12:06
#2

Vad jag har fått sett av persern så här långt, som ras så är de charmiga, hyfsat lugna och tillitsfulla.

Erna
2014-06-20 12:19
#3

Idag är både domare och uppfödare mycket väl medvetna om problemet med trånga nosar och litet nosläder. De flesta katter har inte dessa problem. 

Jag själv har alltid prioriterat breda nosryggar och ordentliga nosläder. Trots det dyker det ibland upp en och annan med, i mitt tycke, liten nos. Troligen kommer det från solidinslagen längre bak i stamtavlan. Jag avlar mest på silver och golden, varianter som aldrig haft problem med nosarna, utom att de varit för långa. Därför korsades solidperser in för att förbättra typen mm. Idag finns knappt några vältypade silver eller golden i hela världen som inte har solider i stamtavlan.

På utställningarna prioriteras alltid en katt med rätt nos mot en med trång nos.

I övrigt är perser och exotic en fantastisk ras, vänlig, social och helt underbar! Jag kan inte tänka mig nåt annat.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Saffran0Spice
2014-06-20 12:35
#4

#1 Ok, tack!

#3 Det är ju bra, men hur vet man vilken som har bred nosrygg?
Kan du visa med bild? =)

mallabralla
2014-06-21 01:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

nu har jag ingen katt med tight nos men jag kan visa en jag har med extrem typ som har bred nos och öppna näsborrar och visa att platthet inte behöver ha med andningsbesvär att göra.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2014-06-21 01:17
#6

fördomar är ju just fördomar, bästa är att träffa katterna, besök en utställning och avgör själv om du anser att katterna beter sig som apatiska djur med syrebrist ;)

en annan fördom är att persern endast ligger på soffan, det är så fel som det går, de är lugna katter, men också nyfikna, vill vara med överallt. kommer till dörren när du kommer hem, sover på din kudde hos dig, jagar flugor, vippor och annat kul du erbjuder. Tar vertikala vandringar längs nätade dörrar och klösträd, hoppar hinder etc etc etc

finns en tråd med en av medlemmarna som lärt sin perser hoppa hinder.

media lyfter alltid fram avarter inom allt. på 1 osund perser går det 10 sunda men dem är inte lika roliga att skriva om i tidningen eller diskutera i trådar ;)

perser är en av de sundaste kattraserna vi har, men man stirrar sig oftast blind på de yttre attributen och glömmer att andra raser kan har långt fler problem som inte syns med blotta ögat.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: