Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1559 ggr
JessicaN
5/30/14, 11:28 AM

Flyga med katt

Om jag placerat inlägget fel får admin flytta på den. Har bokat flygresa till mig och min katt Bianca för att åka på WW i Prag i oktober. Har aldrig rest med katt förut. Vi ska resa med SAS och hon ska va med mig i kabinen. Skulle vilja ha tips på bra bur att ha henne i under flygningen. På SAS hemsida tipsar dom om Sherpa-väskan men den är ju rätt dyr. Någon som vet någon bra och skapligt billig väska som är godkänd att ha katt i? Katten väger ca 6 kg och väskan inkl katt får väga max 8 kg så gärna någon lätt väska. Måtten får inte överstiga 40x25x23 cm. Vad behöver jag mer tänka på? Hon är rabiesvaccinerad och har pass, behöver jag ha med mig några fler papper och uppgifter om henne?

Annons:
MonicaLagerquist
5/30/14, 1:50 PM
#1

Det kan vara smart att vänja henne vid sele. Då kan du ha sele på henne och låta henne sträcka på benen så att hon slipper sitta i den lilla flygburen hela tiden. När du går igenom tullen se till att du får ett stängt rum när de ska kolla katten så att hon inte smiter.

Rusta har billiga burar inget jag skulle ha katt i utan övervakning men har man koll så fungerar de bra.

Buntband är bra att ha med för att säkert kunna låsa buren. Mina katter fixar på 33 tiodelar att krypa ut om bara dragkedjan är stängd. Så buntband och en liten tång som du kan knipsa av banden med är bra att ha.

Stolt ägare till fem La permer

Erna
5/30/14, 4:27 PM
#2

Glöm inte stamtavlan och bekräftelsen till utställningen.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
5/30/14, 4:28 PM
#3

Glöm inte stamtavlan och bekräftelsen till utställningen.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

JessicaN
5/30/14, 5:32 PM
#4

#1 I planet måste hon väl sitta i buren hela tiden va? Du tänker på flygplatsen och så va? Tullen, när är det man går igenom den? Är ingen van flygare överhuvudtaget. #2 Det är en huskatt det gäller :) Men eftersom jag är perseruppfödare så skrev jag här :)

JessicaN
5/30/14, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min huskatt Bianca DSM som jag ska ha med mig på WW :)

MonicaLagerquist
5/30/14, 5:42 PM
#6

Din packning scannas ju och det är då de vill scanna kattväskan och det gör man utan katt så be att få ta katten till ett enskilt rum med stängd dörr och sen får personalen ta väskan och scanna den utan katt ocj sen komma tillbaka med den till dig och katten.

Japp det ä under väntetiden vi har låtit våra katter sträcka lite på benen.

Sen har jag även en RC bur en sån som blir en platt rundel när man fäller ihop den där katten kan få vara under väntetiden.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Sidentassen
5/30/14, 7:17 PM
#7

Jag har flugit med både stora vuxna katter och små bebisar och jag har alltid haft en mjuk väska till dessa katter vilket jag tycker fungerar väldigt bra. Jag har låtit dom sitta i den vanliga transportbuden fram till dess vi kommit till flygplatsen och sedan lämnat den i bilen under resan (alltså när jag åkt hemifrån) annars har de suttit i den svarta från Rusta hela tiden och som sagt det har funkat kanon.

Jag har heller aldrig gått någon annanstans när dom scannat transportburen utan under tiden har jag gått igenom med katten i famnen och även det har fungerat smärtfritt och utan problem.

Att börja och krångla med att ta ut katten under resan kan bara bli mer stressande tror jag, inne i buren är dom ju trygga. Vad man kan tänka på om det skulle vara väldigt varmt är att ta med vatten och en spruta så man kan ge den vatten, dom brukar ju inte vara så pigga på att dricka under resans gång.

Ja, dom måste oftast sitta i buren under resan, jag har varit med om flygpersonal som låtit katten ligga i min famn under resan men det beror ju alldeles på personalen.

Lycka till på WW med din vackra tjej

dramaQ
5/30/14, 8:10 PM
#8

Då du flyger inom Europa är stamtavla och utställningsbekräftelse HELT ointressant. Det enda du behöver ha koll på är katten Pass och eventuella Rabiesvaccinationer.
Jag har flugit med katt både från Frankrike o Italien. Inte vill de placera dig i ett speciellt rum under säkerhetskontrollen vilken är den enda kontroll före avgång. Om de skall röntga transportväskan, håll katten i famnen de få minuter det tar.
I tullen går du i alla fall i Sverige på rött, de gånger jag flugit så har det ej varit någon tullpersonal på plats på Arlanda, så jag gick helt enkelt på Grönt i stället ;-)

Lycka till! Kanske vi ses -)

/D

mallabralla
5/30/14, 8:17 PM
#9

hon är såååå vacker!!!!!! vi får tala ihop oss för vi ska också till WW!

Sajtvärd på Perser iFokus

KungBores
6/1/14, 9:27 PM
#10

Har enbart flugit inrikes med katt och när det gäller SAS så får du inte ha något annat bagage med dig som handbagage än kattburen (där är Malmö Aviation mycket mera generösa). Kan tänka mig att det är samma som gäller utrikes. Har nu mera en Sturdi X-large Divine och den funkar utmärkt att få plats med under stolen. Dessutom säkras den redan med lås som finns med från början. Med tanke på att du också i en säkerhetskontroll ska lägga ifrån dig handväska, mobil, smycken av metall, skärp ev jacka osv så har du inte kontroll på dessa saker ifall du vill stå i ett separat rum med katten. Jag brukar alltid plocka av mig det som måste scannas först och så sätter jag buren framför mina grejer och tar ur katten. Då får jag dessutom buren först och kan snabbt stoppa in katten igen. Känner du dig osäker just i detta momentet så ha sele på katten.
Lycka till så ses vi i Prag.

MonicaLagerquist
6/2/14, 7:27 AM
#11

#10 jag har alltid haft både kattbur och ryggsäck och det har aldrig varit något problem.

Stolt ägare till fem La permer

JessicaN
6/2/14, 7:36 AM
#12

Tack för alla tips och råd! :) Har ni några länkar eller bilder på de burar ni använder? Enligt hemsidan står det att katten reser som handbagage och att man inte får ta med sig något mer, men jag åker med min fästman så vi tänkte dela ett handbagage då. Samma med utställningsväskan, jag och fästmannen får dela ett bagage så får utställningssakerna va i en. Tror inte hon vinner på WW då långhåriga huskatter brukar gå sämre utomlands än korthåriga, men hon är så fin och jag har aldrig varit på ett WW så tänkte passa på nu :) I Sverige nästa år lär man ju möta flera av de katter man mött förut, det lär man ju inte göra i Tjeckien. Hon är bara 5 år men varit i panel på SW två gånger :) Första gången förlorade hon med 6-5 i röster.

Sidentassen
6/2/14, 3:01 PM
#13

Jag har aldrig haft problem med handbagage…har alltid haft det vanliga också men man betalar ju extra för katten och ingen har någonsin klagat.

Annons:
KungBores
6/2/14, 7:22 PM
#14

När jag flög med SAS fick jag inte ha med mig min ryggsäck som handbagage. Men som tur var fick den plats i utställningsväskan :)

Skulle det gå bra finns det säkert någon som får plats med priserna i bilen hem till Sverige. Är garanterat en hel del som kör ner till Prag.

rosensilver
6/9/14, 11:06 PM
Upp till toppen
Annons: