Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3013 ggr
[Emma--]
5/6/14, 8:12 PM

Varierande priser på perser

Jag har sökt runt lite, men inte riktigt hittat något bra svar, men jag ber om ursäkt om jag helt enkelt missat någon tråd om detta. 

Men perser verkar variera massor i pris. Visst att många raser varierar en del, men när man hör om uppfödare som tar 6000-7000 och ändå går back i helhet så funderar jag såklart hur någon som tar 3500-4000 klarar av att hålla igång sin uppfödning. (Pengar är inte det viktiga, men kanske nödvändigt för en del att inte bara gå minus)
Och om katten har exempelvis navelbråck, sänker man det priset då? Det är ju redan rätt lågt i jämförelse med många andra raser. 

Nu ser jag också att det finns de som tar 5000-7000 beroende på.

Jag tänkte bara att det måste ju vara ungefär samma utgifter. 
Är det för att det krävs mindre import och blir billigare? Är efterfrågan på rasen iblandad? 

Upplys mig haha 🙂 Har funderat på detta länge, men kom och tänka på det igen nu när jag såg att någon sänkte priset med 1000 kr innan ungarna ens är leveransklara.

Annons:
Headturners
5/6/14, 8:22 PM
#1

Hej Emma!

Navelbrock är högst ovanligt på våran ras.

Men jag ska försöka svara på din fråga så gott det går. Att priserna skiljer sig så tror jag beror på många olika faktorer. En anledning kan vara människans tidsbrist och en perser å ja även exot behöver pälsvård som många inte orkar med. Sen så skiljer vi på priserna för att det föds mindre rastypiska katter i våra kullar och då sätter man ett lägre pris på dem. En Utställningskatt går på mellan 5-7 tusen, de som är mindre rastypiska med ex för stora öron, för små ögon, för lång nos säljs alltså billigare. Många gånger så är hemmet och tiden för katten viktigare än att gå plus med sin uppfödning, det är ju trots allt en hobby :)

[Emma--]
5/6/14, 8:35 PM
#2

#1
Jo min fundering var väl mer att om något dyker upp som exempelvis navelbråck eller patella luxation eller liknande, sänks priset då när priset redan är så lågt? Har haft en katt med navelbråck, och en med patella luxation och båda uppfödarna sänkte priset med 1000 kr. Kostar då katten redan 3500-4000 och om man skulle sänka i samma nivå så hamnar man alltså på 2500-3000. 

Jaha, så ett typiskt sällskapspris ligger alltså under det? Bland devons så är sällskapspriset mellan 6000-8000 nu för tiden (oavsett om de är rastypiska), medans utställning och avelskatter kostar mer.

Och vad jag förstått så kan en uppfödare som tar det som minsta pris ändå gå back massor av tusen kronor. 

Hemmet är såklart alltid viktigast, men jag funderar mest varför just perser ofta kostar så mycket mindre än många andra raser

Med tidsbristen och pälsvården, menar du då att det handlar om att det är många som inte köper pga det eller?

dramaQ
5/6/14, 8:55 PM
#3

I många av de annonser där perser/exotic säljs "billigt" för 3-3500 kr är kattungarna ofta inte registrerade i något förbund.

Registrering kan aldrig göras i efterhand om inte uppfödaren är medlem i CFA (Det Amerikanska kattförbundet).
Det och lite panik över att inte bli av med kattungarna kan säkerligen sänka priset.
Enligt mig ligger normalpriser från en seriös uppfödare på 5-6000 till sällskap och 8-10000 och uppåt för utställning avelsdjur beroende på linjer och importer etc.

En annan aspekt är att de som bara sitter hemma och avlar och inte ställer ut sina avkommor tenderar att ofta ha lägre priser. Det är ju inte bara kullen som kostar i en uppfödning!!!

/D

[Emma--]
5/6/14, 9:01 PM
#4

#3 Det var vad jag trodde när jag sett annonser med så låga priser, men det finns de som varit registrerade också. Vilket gjorde mig förvånad. Och därför jag är så fundersam varför det är så varierande priser. 😛

Ja det förstås, ställer man inte ut försvinner nog en hel del kostnader.

mallabralla
5/6/14, 10:28 PM
#5

Jag tar 6-7000 för sällskapskatt, jag värderar mina katter att de är värda detta, andra värderar sina katter mindre. Jag har dock hög efterfrågan på mina katter då de är av en ovanlig färg, kanske spelar in.

Vart i landet tycks också ha en betydelse, i stockholm är priserna normalt 6000, ju längre från stan ju lägre är folk villiga att betala, vet ej varför!

för mig är en långnäst kattunge en sällskapskatt utan utställningspotential, och med ett "fel". för katter med "fel" hos mig är priset lägre beroende på hur gravt felet är. Med fel innebär sådant som katten inte kommer lida av som navelbråck, svansknick, långnäsa etc. 

säljer jag sällskapskatt i typ så är priset detsamma oavsätt om köparen vill ställa eller ej. dock skiljer priset om katten säljs till avel, då går det upp 8 000 och uppåt beroende på kvalitet, linjer och om katten exporteras eller ej.

liksom i en affär skall en defekt vara alltid rabatteras, enligt mig och många andra.

Sajtvärd på Perser iFokus

MonicaLagerquist
5/7/14, 9:17 AM
#6

Men säljer ni katter med navelbråck?
Jag har fått två katter med bråck båda två kasterades och opererades innan de flyttade.

Jag skulle aldrig släppa iväg en katt med navelbråck.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Headturners
5/7/14, 11:35 AM
#7

#6 Jag vet ingen som har fått navelbrock på per exo, det är nog valigare i er ras… Tror att TS inte menar att hon köpt perexo med varken patella eller navelbrock!

mallabralla
5/7/14, 1:37 PM
#8

#6

klart katt med navelbråck el annan defekt som behöver åtgärdas säljs "klar", men likväl en defekt.

Har inte heller hört någon med navelbråck men det finns ju garanterat examplar av den varan. Jag skulle aldrig släppa iväg en sjuk katt.

Sajtvärd på Perser iFokus

[Emma--]
5/7/14, 5:15 PM
#9

Navelbråck är ju inget katten lider av, och min katt fick det opererat samtidigt som hon kastrerades vid 6 månaders ålder. (devon rex)

#5 Då hamnar ändå dina katter i vad som känns ett normalt pris. 🙂

Det är mer dom som normalt sätter priset på ca 5000 och lägre jag funderade över. 

Och jag förstår förstås att man sänker priset vid fel som navelbråck m.m.

Upp till toppen
Annons: