Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1170 ggr
zeus-minnie
2014-05-05 19:50

Spyr blod

Hej!

För ca 14 dagar sen så började min kastrerade han katt gå VÄLDIGT mycket på toa. ca 15-20 gr i timmen

Trodde först att han gick och kissade hela tiden då jag bara så små små klumpar i kattsanden. Men sen någon dag senare såg jag att dessa små klumpar var några kiss andra löst bajs( svår att se i kattsanden)

Jag ringde då veterinären och fick komma med honom, hon kände på urinblåsan och tog tempen på honom. urinblåsan var tom och kändes bra sa hon och ingen feber hade han.

Hon gav mig penicillin att ge honom i 10 dagar 2 tabletter om dagen.

Idag sista dagen på penicillinen spyr han vattnigt/slem aktigt med små ljusa blod klumpar/strimmor i.

Han har under hela denna tiden mått bra som det verkar som han äter, dricker, busar, kelar och är som han brukar.

Tabletterna skulle jag dela i 4 och dom blev då vassa i kanten.

Enda sättet för mig att få i honom tabletterna var att hålla upp munnen och "trycka" ner tabletten i halsen.

Kan han blöda för att han rivit sig i halsen? ( hoppas det är så enkelt)

Jag ringde vet idag och hon sa att jag skulle avvakta till imorgon då jag fick en tid. Och hålla koll på honom och åka in till Blåstjärnan om han försämras.

Han är 7 år.

Tack för svar!

/Isabella

Annons:
zeus-minnie
2014-05-05 19:53
#1

Han har föresten spytt 3 gr idag varav 2 av gångerna är det lite blod i.

Alla gångerna slem spy utan mat i.

KungBores
2014-05-05 20:25
#2

En katt som kräks där det är blod med har troligen någon form av irritation. Jag skulle söka veterinärvård om jag vore som dig.

mallabralla
2014-05-05 20:41
#3

Ta det lite lugnt, det kan vara så att han har irriterad mage av medicineringen, ge honom skonkost och se hur han blir på det. håll koll på så spyandet inte ökar eller blir rent blod, feber och allmän tillstånd.

koka lite vit fisk och ge han istället för hans vanliga mat idag, lite och ofta.

Sajtvärd på Perser iFokus

zeus-minnie
2014-05-05 20:48
#4

Tycker du Mallabralla att jag ska vänta med veterinären?

Hålla koll på honom och ge mildare mat?

Skonkost innebär typ kokt fisk och sånt?

tack för era svar!

mallabralla
2014-05-05 21:49
#5

jag tycker att om allmäntillståndet på en katt är gott och det inte är rent blod katten spyr att man kan prova skonkost under kvällen, tex koka torsk eller rödspätta och ge för att se om spyandet slutar, gör det inte det eller om allmäntillståndet sjunker skulle jag åka in direkt.

Sajtvärd på Perser iFokus

zeus-minnie
2014-05-05 23:39
#6

OK! Tack så jätte mycket för tips och svar!

Kokat torsk nu som dom båda åt med förtjusning.

Han har inte spytt något mer i alla fall.

Håller koll på honom och hoppas det blir bra!

Tackar!

Annons:
mallabralla
2014-05-06 01:48
#7

härligt! du ska se det blir bra, hade det varit något riktigt akut allvarligt hade han antagligen inte haft så god aptit 🤪

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: