Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2861 ggr
mallabralla
4/30/14, 7:59 PM

Vad är en perser?

För somliga (inklusive mig själv) är en perser en katt som är fri från andra raser i stamtavlan. Jag ser många som frågar om persrar med exotic i stamtavlan inte är blandraser. det är ju trots allt TVÅ raser man parat ihop. För mig är det inte blandras, utan helt enkelt så att Exoter finns i två varianter, långhåriga och korthåriga. det är det mest logiska för mig. Somliga kalla detta tänkande för snobberier och nonsens. Vad är det för er? vad är en perser? räcker det med en lång päls?

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
dramaQ
4/30/14, 8:28 PM
#1

TS Du har helt rätt! För mig är det nästan enklare än så……

Persern användes på 50 talet för att förbättra typen på American Shorthair, resultatet blev i några fall kallade exotic.
Den långhåriga varianten borde i så fall vara American Longhair! Inte Perser. Den korthåriga varianten borde vara en egen ras.

För mig och för fler och fler uppfödare blir det viktigare o viktigare att ha rena stamtavlor. Och då menar jag som självklarhet att inte ha exo i en Perser stamtavla. sedan ser jag det även som självklart att man inte har silverkatter i en solid stamtavla etc. Det ultimata är ju en stamtavla med bara svarta katter om det är svart man vill föda upp.

Självklart har jag inget mot exotic, men då de har en helt annan bakgrund än persern borde de behandlas som en egen ras, inklusive de långhåriga varianterna.

/D

mallabralla
4/30/14, 9:00 PM
#2

hur långt bak ska silvret vara väck? blir svårt att ha katter med stam rena från silver ända bak till foundation då det blandades alla färger man kan tänka sig på denna jord.

Men helt klart är och där håller jag med. bäste resultatet är om man fokuserar på EN färg. det märker man på både blått och svart. paras blå och svart blir ofta de blå avkommorna mörkt blå och de svarta blir dåligt svarta. De bästa dilutionerna får man genom att endast avla dilution med dilution. 

Jag tycker att det är ofta det glöms bort att fokusera på färg och mönster på katterna. Tabby mönstrade katter kan slinka igenom på show utan en enda mönstring på kroppen. 

på 50-talet hade alla färger en egen rasstandard. man kan se i foundation under 40-50 talen att det är flera led med endast blåa parade med varandra, endast vita med varandra etc.

det svåra bli i dagens samhälle att hålla endast en sort. det är så många man vill avla och vill inte välja bort en sort. då vi numer inte kan hålla katter i minkfarms format så blir det heller inte lika lätt att sortera dem efter färg.

dröm vore ju att kunna ha så många katter att man kunde ha olika program för varje färg (och ett för perser och ett för exotic). men det är omöjligt numer och bur uppfödning är ju helt förkastligt i sverige.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
4/30/14, 9:09 PM
#3

håller inte riktigt med att de långhåriga exoterna bör vara långhårig american, de är exoter för mig och viktiga i Exotaveln för att bibehålla rätta pälskvaliteten på korthåren. avlar man korthår i flera generationer med varandra så blir pälsen tillslut platt.

Persern var ju från början också en "blandras" mellan huskatter och angora så någonstans måste man ju dra gränsen. är en ras godkänd så är den och jag tycker man kan följa förbundets regler. de bestämmer ju när och om en ras är " ren" . från början har de ju alla samma ursprung, nämligen från gatan och savannen ;)

colourpont torde ju då annars heta långhårig siames då den skapades genom att para in siameser under 50-60-talet i persrarna. Ändå klassas dessa som pure persian då förbundet CFA tillät utparningar på tidig basis på perser för att få in olika färger innan man beslutade att "stänga dörren" för inblandning av nya raser. Man finner en och annan Britt även i de bästa Pure linjerna i foundation.

Sajtvärd på Perser iFokus

Ellenfyrkant
5/4/14, 10:55 AM
#4

Åh jag kastar in en fråga här, vad är skillnaden på chinchillaperser?

Mvh Ellenfyrkant

Erna
5/4/14, 3:42 PM
#5

# 3

Håller med dig.

För mig är en långhårig i kat 1 en perser oavsett stamtavla.

Är den korthårig så är det en exotic.

Det är bara hårlängden som skiljer rent genetiskt, men vi tävlar katterna efter hur de ser ut inte efter deras genetik.
Har ingen tänkt på att man breddar avelsbasen betydligt om man korsar EXO och PER? Dessutom blir pälskvaliten mycket bättre på båda om man korsar.

En chinchilla är en PER eller EXO som är vit med svarta hårtoppar och gröna ögon. Svart eyeline, svarta noskanter, svarta läppar o svarta trampdynor. Jag har 3 st. Det är alltså en färgvariant inom PER och EXO. Tyvärr är de svåra att föda upp och få tag på.

Den lite mörkare tippade varianten kallas shaded silver. Numera finns dessa katter även med blå eller röd tipping.

Inget fel att använda silver (eller golden) till övriga färger. Det har jag gjort många gånger i mitt utvecklingsarbete, mest för att förbättra mina silver/golden. Jag har sett att solidutfallet fått många bättre kvaliteter från silverkatterna, bl a superbra panna, stora ögon, korta ben och det extremt söta uttrycket. Så det är något som man ibland kan tänka på. Men jag rek inte att man generellt gör så.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

mallabralla
5/4/14, 10:32 PM
#6

#5

du missuppfattade kanske det jag skrev, min åsikt är att en katt med exotic i stamtavlan är en exotic, antingen elh eller esh.

men jag skulle inte kalla dem för american långhår hahah.

jag sympatiserar på så vid med förbundet CFA

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Headturners
5/5/14, 10:08 AM
#7

# 5 Om jag endast vill föda upp perserkatter, varför skulle jag då vilja ha Exoter i mina stamtavlor???? Vad det gäller pälskvalitet så har vi olika uppfattningar, många katter som är ELH har en päls som vanligt folk inte kan reda ut, utan de bara tovar sig. Perser ska ha lång silkig päls, inte en massa ull ull ;) Utan Perserkatter skulle de aldrig funnits några exoter, tänk på det… För mig så använder man Perser i Exotavel inte tvärt om…

mallabralla
5/5/14, 4:41 PM
#8

#5

medhåll där, perser är viktig i exotaveln men persrarna klarar sig utan exoten. OBS bara min åsikt jag respekterar att folk sympatiserar med FIFe,

Sajtvärd på Perser iFokus

KattaLotta
5/6/14, 10:36 AM
#9

Jag håller med dig där Erna. En långhårig katt med KAT1:typ är för mig en Perser, oavsett om det är perser/exo i stamtavlan, dessutom spelar det kvittar om det är silver och agouti med.

Det enda jag tycker är no no är att blanda vitfläck och cp, jag önskar mig inga cp-bärare i min vitfläcksavel. Men annars  som sagt spelar kvittar 🙂

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

dramaQ
5/6/14, 9:06 PM
#10

#9 CP-Vitfäck är ju godkännda i både TICA och LOOF, så de kommer nog till FiFe också snart ;-)

Håller med om att det inte spelar någon roll med augoti eller silver så länge som man håller på med de färgerna, annars är det ett stort NO, NO! För mig och många andra uppfödare som är noga med selektering i avelsarbetet.

Självklart är en Perser med Exotic i inte en Perser utan en ELH, lika självklart som på hundsidan att en Pekines med Mops i inte är en Pekines, utan en blandras.

/D

mallabralla
5/6/14, 10:17 PM
#11

fast en ELH är ju ingen blandras utan en Exot,, eller? alla raser är blandraser i grund och botten. för mig är det två raser Perser och exotci, exotic finns i två varianter, kort och långhårig.

vad gäller färger, håller med DQ faktiskt i detta med selektering i färg, bästa svarta blir genom selektiv avel på svarta katter för att djupa färg, lusaste dilution får du genom selektering av dilution. även många uppfödare hävdar att mönstrade katter i solid avel är förödande för färgens jämnhet och djup, kan tänka mig att så även är med silver inblandat i rena färger, att färgen på sikt inte blir helt djup och genomfärgad. dock ser jag inget negativt med att hitta en silver katt bak i stam på en katt, det går att rätta till med selektering, men vill man inte ha silver / tabby/ CP /solid /vitfläck ja då är det ju onödigt att upprepade gånger avla på sådant och köpa linjer fyllda med den varan man inte avlar på. OBS undantag för katt som syftar para ut för bättre teknik.

Men vad säger ni silver uppfödare? lir inte de bästa silver om man strikt avlar silver? en variant helt okänd för mig, vet dock hur det är på vitfläckar att man önskar så rena vitfläcks linjer det bara går för bästa resultat.

Sajtvärd på Perser iFokus

KattaLotta
5/8/14, 2:51 PM
#12

Tack o lov så har vi inte ELH i Fife utan de långhåriga är Perser och de korthåriga Exoter.😛

Och vad vore exoterna utan persern - ingenting alls, de kom ju faktiskt ursprungligen ifrån persern, men inslag av korthår då förståss ……så för mig är exoten mer en blandras än vad persern är. persern kan ju inte bära på kh-anlaget och kan ju därför inte föra det vidare - BRA tycker jag som absolut INTE vill ha korthår hemma 🙂

Jag skulle aldrig i livet köpa in en katt med cp i stammen - över min döda kropp - och detta eftersom det kan ligga där reccesivt - exo - spelar kvittar, har inga som helst problem med det och har aldrig haft under mina 25 år ! Inte har jag haft problem med silvret heller så det lär fortsättningsvis komma silverkatter med stamnamnet Sidentassen i framtiden också😐troligtvis om bara ca 3 veckor 🙂

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

mallabralla
5/8/14, 3:16 PM
#13

#12

men just det är vad CFA har i rasstandard. du får avla perser in i exot aveln, exoten behöver perser, exot parad med exot i flera led tappar pälskvaliteten. detta är helt tillåtet i CFA, att använda perser i sin exot  avel, dock reggas ju då långhåriga avkommor som exotic longhair.

det ända som skiljer från Fife är det att man inte under  några omständigheter får använda exoter i perser aveln. hoppas alla förstår skillnaden. du kan använda en perser för att förbättra en exot, men inte exot för att förbättra persern.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
KattaLotta
5/9/14, 9:30 AM
#14

Exakt så Malin, och det är i CFA….men nu är det ju så att de flesta uppfödarna här i Sverige reggar i Sverak eller WCF och då är detta inte aktuellt 🙂

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

mallabralla
5/10/14, 12:32 AM
#15

#14

det är väl aktuellt för dem som avlar inom CFA, vilka blir fler och fler faktiskt i norden, tycker det är högst aktuellt, och är väl itressant att diskutera oavsett om det är 30 eller 3 som reggar i förbundet, information kan ju aldrig vara fel, sedan kan alla bilda sig uppfattning om vart de vill regga sina katter. CFA är det största förbundet i världen och det annordnas CFA utställningar 2 gånger om året i sverige, tycker dte är värt att lyfta fram för de som är intresserade att prova på nytt. och jag anser att det är bra att känna till världen utanför katt sverige också.

Sajtvärd på Perser iFokus

Sidentassen
5/12/14, 10:49 AM
#16

Absolut har du rätt i att man ska sätta sig in i världen utanför vår "ankdamm, MEN…nu var det ju inte DET som du som ts tog upp till en början ……………….. frågan var VAD är en perser ? En långhårig trubbnost katt med en stamtavla som innehåller perser eller exo, ingen fara med exo för det kan ändå inte bli det så länge jag fortsätter att para med långhåriga katter. Oavsett vart jag registrerar min katt så ÄR den en perser till uteseendet. :-)

mallabralla
5/12/14, 9:02 PM
#17

#16

ja frågan var vad är en perser för dig, för mig och många andra som sympatiserar med CFA är en perser en katt fri från exoter i stamtavlan, och för dig är det en katt som är långhårig med platt nos, det jag poängterade i förra inlägget var att jag anser att CFA tänket är viktigt för somliga av oss då du skrev tidigare att det inte var aktuellt att särskilja exotic longhair och perser svarade jag helt enkelt på att jo, vissa av oss sympatiserar faktiskt med CFA, där en perser just är en katt utan exotic i stamtavlan och det är viktigt att särskilja. Så anser att vi förstfarande diskuterar utifrån frågan. Du har din åsikt och jag har  min och bägge är helt OK, men man skall inte förringa den andres synsätt genom att påstå att det inte är aktuellt i vårat land.

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
5/12/14, 9:40 PM
#18

Självklart behöver vi titta vad världens största förbund gör, och anser om perseravel.
SPECIELLT nu när vi skall slås ihop med delar av kat II, 2016! Vilket jag tror att Fife kommer tappa medlemmar och CFA vinna medlemmar i Europa (de laddar ju för det också genom att starta upp nya klubbar i exempelvis NO, o DK). Det är ju också intressant ur ett långsiktigt perspektiv för alla uppfödare, att kunna skicka tillbaka bra linjer till CFA.

#12 Det finns ju DNA test på CP, så varför är det ett problem?

#16 Här har du faktiskt lite fel beroende på om du ser till din situation eller andra uppfödare, om du registrerar din katt i  CFA så är din katt med exo i stamtavlan en "Exotic Longhair" ingen Perser, och kommer aldrig att bli en perser hur mycket du önskar eller hur den ser ut. Man kan i det förbundet använda den i EXO avel, men det är inte ok att använda den i Perseravel. Eller, det är OK, men avkommorna blir ELH.

Jag skulle till skillnad från andra här i tråden vilja påstå att många som håller på med uppfödning/avelsarbete på en seriös nivå, inte registrerar varken i WCF eller Fife, utan i Både CFA och Fife, eller CFA och WCF. 
Jag menar, vi avlar ju för att åstadkomma något bra, inte för att sälja sällskapskattungar……?

En högst personlig uppfattning är att precis som med genetiska sjukdomar, gör jag mig av med det avelsmaterial som inte platsar i programmet. Och eftersom jag inte håller på med EXO så platsar inte Perser med Exotic i stamtavlan.

/D

Sidentassen
5/13/14, 3:41 PM
#19

Ni är roliga ni….spelar kvittar vad ni skriver både Mallabralla och dramaq, vi är idag många många fler som registrerar i Fife &  WCF än vad det är de som registrerar i CFA.

Jag har själv reggat där och min uppfödning är registrerad där under samma namn som den är i Fife OCH Wcf sedan 2000.

Och vi har ju samma mål tydligen, oavsett vilket förbund vi tillhör, att avla fram FRISKA och SUNDA katter - för det är väl detta ni menar med "bra"….för inte kan det väl bara vara att det blivit x-antal katter som "bis:at" på utställningar ?

Sedan ser jag att jag gör precis som du dramaq, jag sparar inte heller på sådant som inte platsar i mitt avelsprogram.

mallabralla
5/13/14, 4:00 PM
#20

#19

nej men bara för att WCF och FIFe är större i Sverige betyder det väl inte att det är fel att sympatisera med CFA? jag förstår inte riktigt varför min åsikt är fel bara för jag bor i Sverige och fr reggar inom CFA, jag har väl ändå rätt till en åsikt?

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Sidentassen
5/13/14, 5:08 PM
#21

malabralla ALLA måste få ha åsikter  inte bara din är rätt eller fel…..

dramaQ
5/13/14, 5:40 PM
#22

#19 NEJ vi har inte samma mål tydligen. 

/D

mallabralla
5/13/14, 7:37 PM
#23

#21

nu läser du nog vare sig mina, dina eller trådstarten rätt. men helt ok, tråkigt för dig bara! Jag hade inte bett om folks åsikter om jag inte velat diskutera ämnet. 

i inlägg #17 skrev jag till och med "Du har din åsikt och jag har  min och bägge är helt OK, " men du kanske bara läser det du vill läsa eller tolkar in? jag vet faktiskt inte, men aldrig har jag ansett att det är fel den ena eller andra åsikten, snarare du som förringar mitt tankesätt genom att säga att det inte gäller i Sverige, se över dina inlägg innan du påstår saker Sidentassen/Kattalotta!

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
5/13/14, 7:51 PM
#24

sedan undrar jag hur det inte kan vara viktigt om man nu som du själv är registrerad i CFA och reggar katter där. Då måste du ju veta att du reggar dina katter antingen som exotic shorthair, longhair eller perser, att du sedan inte sympatiserar med det förbundet är en annan femma, men för oss som gör det, varför är det mindre viktigt regelverk än FIFe och WCF kan jag undra

Sajtvärd på Perser iFokus

Sidentassen
5/13/14, 8:15 PM
#25

Jag har INTE skrivit att jag registrerar mina katter i CFA….gör om och gör rätt….kanske du också skulle läsa ordentligare då

Headturners
5/13/14, 8:34 PM
#26

Det här är inget förbundsbundet forum, alla är lika viktiga oavsett om man är medlem i CFA,FIFe,WCF.

mallabralla
5/13/14, 9:10 PM
#27

#25

??? vad menade du med denna kommentar då du skrev i inlägg #19???

" vi är idag många många fler som registrerar i Fife &  WCF än vad det är de som registrerar i CFA.

Jag har själv reggat där och min uppfödning är registrerad där under samma namn som den är i Fife OCH Wcf sedan 2000."

vilket förbund syftar du på att du reggat i utöver FIFe och WCF?

Hur vill du att jag ska tolka kommentaren?

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
mallabralla
5/13/14, 9:15 PM
#28

Jag ber dig också vänligen att peka ut vilken/vilka kommentarer och meningar du avser med ditt påstående att jag inte respekterat dina åsikter så att jag kan bemöta dig sakligt i frågan

Sajtvärd på Perser iFokus

Sidentassen
5/15/14, 9:50 AM
#29

Oj Oj Oj, , vet ni vad….jag lägger ner nu, det går ändå inte att föra en diskussion här utan att berörda tar saker och ting personligt och gör en stor sak av det…… allt gott tjejer -

mallabralla
5/15/14, 12:16 PM
#30

#29

OK, synd jag ville veta vad jag gjort fel så man kan svara för det.

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: