Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 6309 ggr
mallabralla
2014-04-29 02:05

Nya kattraser inom FIFe: Thai och Trad. longhair??

En intressant diskussion som nu pågår på SVERAK medlemmar på facebook.

frågeställningen lyder:

"Intressant frågeställning i ledarspalten i Våra Katter… Ska vi godkänna dåligt typade och gammaldags siameser, perser etc, som nya raser med nya namn. T ex Thai??"

jag frågar er medlemmar detsamma, skulle ni välkomna att man "skapade" en ny ras och rasstandard för otypade perserkatter? TICA har redan godkänt rasen Traditional Longhair. en katt som skall se ut som Angoran gjorde (Perserns anfader och det utseendet som ofta refereras till när man talar om klassisk perser).

Tror ni att detta skulle fungera i praktiken? finns tillräckligt stort intresse bland FIFe uppfödarna att arbeta fram denna "nya" ras.

Hur kommer genbanken att skilja sig från våra perser katter? blir det någon skillnad alls egentligen eller ska man kunna välja vad man vill  kattungarna ska tillhöra för ras, långnästa ungar reggas som Trad. longhair, kortnästa som perser. 

kom gärna med era synpunkter på det hela!

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
heliotropes
2014-04-29 12:21
#1

Jag har inget emot att den delas. Men problemet blir väl hur man ska registrera dem när man ju faktiskt kan få både och i den nuvarande perser-aveln. Dessa måste ju då kunna användas för avel-basens skull i den "nya" rasen..😮 

Enklast då vore väl att de som vill hålla på med avel av den gammeldags varianten och köpt en "långnosad" av en uppfödare som har inriktning på den "vanliga" persern att ta katten till en domare som får avgöra om den kan tillföra något till den "nya" varianten och då få den omregistrerad..eller att dess avkommor får registreras som den "nya" rasen. 

Dessa uppfödare kan ju få några kortnosar ibland då de ligger bakåt i leden,men då får väl dessa säljas till sällskap. Det kommer att ta flera generationer att fastställa en rastyp på dessa som då ska se ut som persern gjorde på 50-60 talet och tidigare och inte som en skogkatt/birma/main coon o.s.v.

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
2014-04-29 13:02
#2

de ska inte se ut som perser i övrigt, de har egen standard vad gäller kropp, öron och ansikte etc.

mer åt det här hållet

http://pictures-of-cats.org/wp-content/uploads/images/traditional_persian_cat.jpg

här följer länk till TICAS rasstandard på dem, den skiljer sig mycket från perserns.

vad gäller registrering, kanske det blir som med exotic, att det i fife kommer klassas som en till syskonras och att vi nu kan välja att registrera avkommorna efter attribut. så gör ju de med orientaliska katter, i en kull kan det födas både siameser, balineser, orientaler, javaneser, seychelloiser och peterbald.

dock ska ju denna ras inte se ut som perser i övrigt så det borde inte bli så för då blir ju resten av katten fel. däremot att katten kan användas i avel och att avkommorna då registreras liksom Selkirk gör, S1, S2, S3 osv efter hur många generationer man avlat trad.longhair med trad. longhair, så med andra ord om det skall gå rätt till enligt mig så kommer det dröja många år innan man kan se "rena" traditional longhair utan generations numrering. Vet inte hur många generationer man klassar för att en ras skall anses vara helt och hållet den rasen och inte behöver sökas dispans för att få para på i RIEX, för där hamnar väl dessa stamtavlor innan avkomman klassas som helt rasren?

men kanske om intresset för denna nya ras blir stor att den kommer att klassas på utställning som Kategori 1, och att vi då får tillbaka Kategori 1 som den en gång varit.

lite spekulationer från mig

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2014-04-29 13:05
#3

oj, glömde ju länken till rasstandarden!

och så var det inte TICA utan WCF som har godkänt dem ;)

http://www.wcf-online.de/WCF-EN/standard/longhair/traditionelle-langhaar.html

klant som jag är

Sajtvärd på Perser iFokus

heliotropes
2014-04-29 13:47
#4

Jag tycker ju att Brittisk korthår respektive långhår ligger väldigt nära den "nya" rasens.😮

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
2014-04-29 13:50
#5

#4

ja jag håller med! långhår framförallt, jag undrar egentligen vad som är skillnad rent utseende mässigt? fast det kanske handlar just om detta genetiska. Jag tänker på marsvinssidan så har man ju Rex ocgh Teddy som är två helt olika raser, de ser identiska ut och ingen kan skilja dem utseendemässigt, men genetiken bakom är helt skilda och parar man en teddy med en rex får man endast släthåriga avkommor (bägge raserna är strävhåriga)

Sajtvärd på Perser iFokus

heliotropes
2014-04-29 14:31
#6

Jag har inte läst på så noga… Den här ev."nya" rasen kommer den bara att vara ren långhår? (Som jag personligen tycker att den borde vara då den ska "härstamma" från förr.)

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
mallabralla
2014-04-29 15:00
#7

Så som det är inom WCF är det bara långhår. men förvånar mig inte om det poppar upp trad. shorthair, som ju inte existerat någonsin :)

frågan om denna ras har inte tagits upp inom FIFe (än) men detsamma för Siames håller på att klubbas igenom, dvs gammaldags siames som skall heta Thai, denna ras är redan godkänd inom TICA och det är tydligen siameser som fötts i vanliga siameskullar som inte gått bra på show som man kunnat regga i TICA som Thai istället. förstår inte riktigt hur det kan gå till. Ok att grunda ny ras, men att man nu ska kunna regga alla dåliga avkommor som nya raser känns lite utanför tanken med "förädlandet" av våra raser.

Sajtvärd på Perser iFokus

heliotropes
2014-04-29 16:29
#8

😃Ja,man kan ju inte riktigt se det på annat sätt.

Eva // medarbetare på Perser


Headturners
2014-04-30 10:08
#9

Tycker inte det behövs fler "man made" raser, finns ju hur mycket som helst redan. 😛

KattaLotta
2014-04-30 10:24
#10

Håller fullständigt med dig #9 😐

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

mallabralla
2014-04-30 14:29
#11

#9

men måste det alltid vara dåligt? jag tänker på perser och exotic, exoten är ju man made. åtmonstone Thai kan jag inte finna någon ras som liknar. Traditional longhair sser ju exakt ut som en brittisk långhår som tidigare nämndes. men måste det vara dåligt? jag tänker, finns behovet där så why not? Kan ju vara bra att separera så man slipper detta tjat om att vi förstört persern som ras.  bara att hänvisa då till traditional longhair.

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
2014-04-30 19:10
#12

Är det egentligen inte lite sorgligt? 

Uppfödare som inte lyckas att följa den standard som finns, eller inte tycker om den men inte orkar eller bryr sig om att ändra den skapar en "ny" ras.

Går man med i ett förbund borde det vara var och ens skyldighet att kämpa o slita för att uppnå den standard som förbundet eftersträvar.

Och som jag skrivit tidigare: "Kvalitetssäkringen av vad man åstadkommer sker på utställning" inte i sovrummet eller köket.

/D

Upp till toppen
Annons: