Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 3663 ggr
MissLindiz
1/10/14, 9:09 PM

Kammar och kardor?

Min lille kille har börjat få en jätte päls och tovar på sidorna längs bakbenen och även på nedre delen av magen.

Jag behöver ha tips på bästa sätt att hålla detta i schack?

Jag äger en billigare karda, en furminator och en mirakelkam.

Har läst om en kam som "rullar" är den något att ha?

Till det hela hör att han är kittlig på magen så detta blir lite av ett krig varje gång..

Annons:
frukove
1/11/14, 11:59 AM
#1

Han löser väl mycket hår nu.Så red ut tovorna och bada honom då kommer du se vad mycket som hamnar i badet.Sen torka ordentligt och kamma igenom ordentligt.Då kommer allt löst att vara borta och då tovar han inte lika lätt.

Dina verktyg är tillräckligt tror jag.

krasivis
1/11/14, 4:24 PM
#2

Jag instämmer med föregående: Kamma ut och bada regelbundet. I en ren päls blir det inga tovor.

MissLindiz
1/12/14, 8:03 AM
#3

Han badar var 6e vecka, behöver han bada oftare?

frukove
1/12/14, 12:45 PM
#4

Ja det tror jag nu när han fäller

mallabralla
1/14/14, 12:18 PM
#5

hur gammal är han? kastrerad?

Sajtvärd på Perser iFokus

MissLindiz
1/16/14, 12:29 PM
#6

Han är två år och sex månader. Ja, han är kastrerad :)

Annons:
dramaQ
1/17/14, 8:26 PM
#7

Köp en sk Mirakelkam, denna når ner i botten på pälsen och tar med sig löst hår. Bada honom var 4 vecka i ett kvalitets schampo, schamponera 2 eller tre ggr med sköljning emellan.
Torka med plutoduk, eller handduk och blås pälsen torr samtidigt som du kammar då behöver du troligen inte ens kamma honom mellan baden.

/D

MissLindiz
1/18/14, 9:14 AM
#8

Har aldrig behövt kamma mellan baden innan, mirakelkam har jag. Tycker dock han blir halvnaken efter användning av denna..

Just nu har jag Anju beaute schampoo och espree silky show balsam..

Dessa är kanske ingen höjdare?

dramaQ
1/19/14, 7:38 AM
#9

Det som lossnar med mirakelkammen skall ändå bort. Det är löst dött hår. Nej de produkterna borde vara ok tycker jag, dock avslutar jag aldrig badet med balsam utan använder det mellan schamponering ett och två.
Kanske han behöver vitaminer? Vad ger du för foder?

/D

MissLindiz
1/19/14, 9:26 AM
#10

Det är bad idag så ska testa balsam mellan tvättarna istället :)

Han äter endast Royal Canin sterilised…

mallabralla
1/20/14, 1:40 AM
#11

#10

kanske han är känslig för spannmål? trött och sliten päls har ju en tendens att trassla sig. han kan även ha en väldigt besvärlig pälskvalitet som gör att det ullar ihop sig. bad bad och åter bad, det är ända sättet. att kamma hjälper egentligen inte vidare om pälsen är statisk el fet, då tovar det sig snabbt igen.

Sajtvärd på Perser iFokus

MissLindiz
1/20/14, 9:22 AM
#12

Pälsen blir inte fet på honom, snarare på andra hållet..

Statisk är han bara om vit´ntrarna, kan det vara en kombination?

Paddiz
1/20/14, 10:40 AM
#13

Mina katters pälsar blev bättre efter att jag bytte foder. Gick från RC till Applaws och Bilanx - men idag får de bara Applaws. Förr badade jag katterna var tredje vecka och nu blir det var nionde vecka.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Annons:
mallabralla
1/20/14, 3:33 PM
#14

#12

om pälsen är torr är det med största sannolikhet en brist av någon form han har. Jag skulle byta till ett foder med högre kötthalt och utan spannmål, tex Applaws, Tast of the wild, Acana. Du kan även ge biorin som tillskott och se om pälsen blir bättre!

Sajtvärd på Perser iFokus

MissLindiz
1/20/14, 4:08 PM
#15

rådfrågade min veterinär i onsdags om fodret, hon tycker inte det är någon bra ide att byta ut något som fungerar.. (Han har en väldigt känslig mage)..

Men det låter helt klart som att det är något man skulle provat!

mallabralla
1/20/14, 4:41 PM
#16

#15

känslig mage får dem av spannmål vilket finns gott om i Royal Canin fodret ;) men testa då att ge biorin som tillskott, det är för hud och päls!

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
1/20/14, 7:25 PM
#17

#15 Vilket foder säljer veterinären? ;-)

Här är ett bra inlägg i debatten om foderval: 

Vad ska katten äta

/D

MissLindiz
1/22/14, 2:17 PM
#18

Biorin? Ska prova det!

Veterinären har ett antal märken, vet inte vilka. Köper inte min mat där :)

mallabralla
1/22/14, 3:42 PM
#19

#18

det finns i tablett form och sedan finns det i pulver form från standart, pulver kan vara lättare iom man blandar det i nån god blötmat ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

MissLindiz
1/23/14, 8:32 AM
#20

Här fungerar det att lägga tabletter på golvet så äts de upp ;)

Annons:
Erna
1/28/14, 12:35 PM
#21

Torr och sliten päls kan bero på brist på fett i maten. Prova att ge animaliska fetter, t ex kycklingfett. Jag har provat och det hjälpte.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Upp till toppen
Annons: