Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 3020 ggr
dramaQ
2013-09-10 06:26

Vilket förbund föredrar ni?

Jag har under mina 30 aktiva år alltid varit medlem i Fife, har jag missat någon. Har ni andra erfarenheter från WCF, CFA etc. Skiljer registreringsavgifter utställningsavgifter mm

Kort sagt vad har ni för erfarenheter av de olika förbunden, för och nackdelar.

/D

Annons:
mallabralla
2013-09-10 16:45
#1

Jag föredrar Fife, men tycker att det är roligt med CFA också, CFA blir dock en dyr klumpsumma, även om man slår ut det på att det är många domare så kommer man inte ifrån att det blir över 1000 kr för en katt på en helg.

Fife tycker jag om då man har tid att umgås på ett annat sätt än CFA, CFA måste man hålla koll hela tiden.

Har man däremot inte gått vidare inom Fife så blir det mycket dötid, inom CFA är det full aktion hela dagen så spänningen hålls vid liv.

Vad gäller registrering uppfattar jag CFA som enklare att få katten registrerad, det räcker att maila kopia av föräldrarnas stamtavlor så är det klart, Fife är mycket pappers arbete och lätt man missar något.

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
2013-09-10 19:15
#2

En sak jag gillar extra mycket med CFA utställningar är att domarna inte har möjlighet att prata ihop sig under dagen/dagarna. 
Ytterligare + är:
+ Inga navelbråcksintyg (allvarligt finns det någon uppfödare som har haft det).
+ Avelförbud är strikta, dvs sätter jag som uppfödare avelsförbud på en katt behöver jag inte uppge varför, och det är bara jag som kan häva det (bra mot oseriösa som försöker stjäla linjer från sällskapsköpare).
+ Billigt att registrera kull/katt
+ Billiga utställningar i förhållande till antal bedömningar 
+ Enkel registrering, allt görs online.
mm

Några - med CFA:
- Inga testikelintyg behövs för att använda hane i avel.
- Mycket pengar på en gång för att ställa ut
- Oftast inga veterinärincheckningar på utställning.
- Få utställningar i Sverige.

/D

Solitaire
2013-09-10 19:41
#3

#1, #2 Håller med er båda två om det mesta.

Jag har inte lika stor erfarenhet av CFA som av FIFE, men tycker att CFA-utställningarna är bra på många sätt. All heder till Swedish Cat Paws som arrangerar så trevliga utställningar i Sverige 🌺!

Däremot tycker jag att det verkar som om CFA är långt efter FIFE vad gäller hälsoprogram och defekter. Trodde inte mina ögon när jag läste på FB om en uppfödare som avlade på en vit döv katt - detta är tydligen tillåtet inom CFA.

En annan nackdel med CFA är att man inte kan få tillgång till något stamtavleregister typ Findus.

Och ett tredje minus är att CFA inte befattar sig med uppfödare som medvetet säljer sjuka katter. Sådana saker lämnar CFA åt köparen att sköta civilrättsligt. När någon blir avstängd av CFA handlar det oftast om ekonomiska saker.

dramaQ
2013-09-10 20:24
#4

#3 Angående vita är det fortfarande så? Flera av de uppfödare jag känner som föder upp vitt gör numera sk BAER test på alla avelskatter. Inte som fortfarande är godkänt i Sverige ett godtyckligt hörseltest med fingerknäpp etc.
Annars håller jag med!

/D

Headturners
2013-09-10 20:40
#5

Jag föredrar cfa, trist bara att det är för få utställningar 🤦‍♂️

Solitaire
2013-09-10 20:48
#6

#4 Ja, vad jag förstår är det tillåtet. Har i och för sig inte kollat det direkt med CFA, utan läste om det i en diskussion på FB.

#5 Håller med dig…längtar till nästa svenska CFA-utställning, januari 2014

Annons:
mallabralla
2013-09-11 21:48
#7

#6

det ska bli toppen roligt i januari! dem arrangerar ju 2 per år i sverige, trist dem inte fick ihop det i april.

Sajtvärd på Perser iFokus

monstermixen
2013-09-11 23:05
#8

längtar oxo till nästa :)🥳

Upp till toppen
Annons: