Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3856 ggr
mallabralla
2013-08-26 20:17

skiss över perserns utseende 50-tal

Hittade på facebook en skiss över perserns ultimata utseende från 1950-talet!!! 

Länk följer här! hoppas alla kan se. Så kul att se sådant här tycker jag, nog har vi uppnått vad 50-talisterna drömde om?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=506246302786688&set=a.136057286472260.34441.136050509806271&type=1&theater

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Headturners
2013-08-27 10:18
#1

Ja men absolut , super spännande sånt här 👍

heliotropes
2013-08-27 13:44
#2

Super…det är roligt med all historia.🙂

Eva // medarbetare på Perser


KattaLotta
2013-08-27 16:56
#3

ja det tycker jag absolut att vi gjort….👋

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

mallabralla
2014-01-03 00:59
#4

puttar

Sajtvärd på Perser iFokus

[ElisabethYL]
2014-01-03 10:50
#5

Coolt!

Undrar om det finns för flera raser..

Annons:
dramaQ
2014-01-03 14:07
mallabralla
2014-01-03 14:18
#8

#7

ja dock stämmer den inte överens med originalskissen vad gäller nospartiet. om man tittar på vart mittlinjen går på bilden från 1950 så ser man att noslädret skall vara i höjd med mittlinjen, den mer moderna skissen visar att stopet skall gå i höjd med mittlinjen och noslädret sitter under. Den "korrekta" bör vara originalet, med andra ord stop och noslädret i mittlinjen. Enligt mig förvirrar den från 90-talet snarare då den ju heller inte stämmer med rasstandarden som föreskriver samma typ som 1950 talet. 

Om man skall analysera skissen från 50-talet så är det ju otroligt likt den moderna persern, med ett undantag, dagens katter har inte det grymma uttryck som katten på skissen har. i övrigt får jag lov att säga att ambitionen från första början stämmer överens med dagens katter. Roligt att se tycker jag, och dödar även begreppet med "klassisk" perser, här ser vi svart på vitt att utseendet har varit det samma (målet) ända sedan man började avla perser. Att vi i sverige låg efter i rasens utveckling fram till 80-talet är en annan sak. Men i USA har persern mer eller mindre sett ut så här sedan 50-talet.

Sajtvärd på Perser iFokus

dandelioness
2014-01-07 22:37
#9

Tycker det är synd de inte behöll utseendet så de såg ut innan, såg mycket sundare ut.

dandelioness
2014-01-07 22:38
#10

Ja USA är kända för att förvränga raser, i både gällande hundar och katter.

mallabralla
2014-01-08 00:21
#11

#10

på vilket sätt menar du förvränga? Persern är en skapad ras i början av 1900-talet i england och USA. som bilden visar har standarden alltid föreskrivit dagens utseende. Det andra utseendet, som man kallar klassisk är utseendet som rasen angora hade, perserns anfader. rasen är utdöd. Man skall inte blanda ihop angora och perser, det är två skilda raser och hade två skilda standards

Om man vänder på det, rasens standard var satt redan på 50-talet (bilden jag länkat till) anser man den bilden vara fel bild av perser så emotsätter man sig snarare hela rasen i sig iom det är så dem skall se ut. Bättre då att säga man önskar att angoran inte blivit utdöd 😉 enligt mig. Men det finns ju nu mer en ras som kallas Traditional Longhair som skall ha utseendet av perserns anfader, inte godkänd i så många förbund än men kanske något för alla dem som älskar angorans utseende att jobba för att få godkänd inom Fife?

http://www.wcf-online.de/WCF-EN/standard/longhair/traditionelle-langhaar.html

Sajtvärd på Perser iFokus

valen
2014-08-01 12:55
#12

Jamen helt underbart att vi människor har lyckats skapa en kattras med andningsproblem. Absolut, klapp på axeln till oss, det är vi värda!

mallabralla
2014-08-01 14:47
#13

#12

och klapp på axeln för din unika okunniga kommentar 🤪

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
valen
2014-08-03 23:16
#14

Oerhört bra sagt, kommentera på min okunnighet men förklara inte hur det är okunnigt? Hm lite lustigt… Men det så klart, persern SKA ju se ut såhär, den är ju inte alls förvrängd. Jag menar, titta på hur mopsen såg ut tidigare. INTE har då vi gett den rasen några slags problem eller förvrängt den. NEJDÅ. Men jag är ju iofs okunnig och vet inte vad jag pratar om. 😃

valen
2014-08-03 23:21
#15

Problems Due to Face Shape

Because the trend has been to breed Persian cats with extremely pushed in noses these cats often suffer from related problems. The more pushed in the face, the more problems the cat may have. Problems include tear ducts that constantly run and will stain the fur below the eyes, if neglected this can cause sores on the skin.

Eyelashes, and hair on the nose, can cause a problem if they rub on the eyes of the cat.

The short noses can cause breathing problems for the cat, making them more vulnerable to problems associated with warm, or cold, temperatures. This is because the longer noses give the air a chance to either warm up, or cool down, before entering the body. These cats often have small nasal passages and cannot take as much physical exertion as other cats, and tend to be more lazy as a result.

Malocclusion, or a bad bite, is also common in Persians and should be checked before buying a kitten.

Because of the facial deformity eating can be more difficult for Persian cats.

As a result of the distorted head shape it is not uncommon for Persian cats to have difficulty birthing kittens – the shape of the kitten's head does not pass easily. Still born kittens are seen more in Persians than most other breeds.

valen
2014-08-03 23:27
#16

Vi har själv en perser hemma (som vi tagit över från andra som inte kunde ha kvar den) och det gör så ont i mig att se hans problem med att äta pga hans underbett och höra hur svårt han kan ha att andas ibland. Så ja, jag är rätt bitter över hur vi människor leker med djuren för att skapa raser som ska passa våra behov och sen tycka att vi är så jävla duktiga som lyckats skapa det som drömdes om tidigare och som är så kul att se och hit och dit :DDD

Kattmamma77
2014-08-04 12:14
#17

Kan säkert vara så att vissa uppfödares ideal - var att avla fram en så "intryckt" nos som möjligt. Men trots allt så var det inte så de såg ut från början alls.

Tyvärr medför detta utseendeideal vissa hälsoproblem - oavsett om uppfödare av brakycefala raser väljer att ta till sig den kunskapen/forskningen eller ej.

http://messybeast.com/brachycephaly.htm

http://www.vetsurgerycentral.com/resp_brachycephalic_airway_syndrome.html

http://www.vetsonline.com/news/latest-headlines/brachycephalia-a-bastardisation-of-what-makes-cats-special.html

http://www.worldofdani.com/healthproblemsextremepersiansen2.htm

http://www.icatcare.org/advice/cat-health/severe-brachycephalia-persian-and-related-breeds

Här är en videolänk om hur perserkatten förändrats över 100 år!
https://www.youtube.com/watch?v=DuYvjqLywMw&feature=youtu.be

elli-kleo
2014-08-04 15:33
#18

Jag personligen är inte så förtjust i Perser, tycker att de var vackra fram till 80 talet.. tyvärr gillar jag inte dagens Perser speciellt mycket, deras nosar har blivit för extrema för min smak och är inte så förtjust i långhår.
Jag tror att det finns många osunda Perser katter idag med diverse problem. Det krävs nog otroligt insatta uppfödare och ansvarsfulla ägare för att Persern ska avlas åt rätt håll och få en sundare framtid.
Själv har jag två katter, Perserns motsatts - Siamesen. 🙂

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

mallabralla
2014-08-04 16:08
#19

Alla har vi rätt till olika åsikter, så länge vi respekterar varandra. vissa har dåliga erfarenheter, andra positiva. Tur vi alla inte tycker samma! själv har jag enbart katter som både andas och äter själva, känner ingen vars perser inte kan andas el äta. sorgligt när det dyker upp ett sådant fall och jag hoppas att denna katt tas till veterinär för att bli behjälpt från sitt lidande!

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2014-08-04 16:12
#20

sedan finns det INGEN ras, vare sig katt, hund eller annat djur som ser ut som ursprungs djuret, så att dra den diskussionen enbart med perser folk är inte precis rättvist. i sådana fall är man emot hela ras aveln och det kan jag respektera och förstå. men att välja ut en ras att rikta all negativitet emot är något jag aldrig kommer att förstå. men som sagt tidigare. vi är alla olika.

diskussionen ang perserns osundhet/sundhet tänker i varje fall jag inte ta, vi har tagit den otaliga gånger på detta forum och det leder endast till nedstängda trådar och otrevlig pajkastning.

Respektera denna tråd att den inte handlar om rasens vara eller icke vara och sundhet. starta gärna en egen tråd i sådana fall eller läs nogon av alla andra trådar där detta diskuterats. Fler inlägg i denna tråd med länkar och kommentarer kring rasens hälsostatus och jag stänger tråden.

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
valen
2014-08-04 22:23
#21

Vår katt behöver inte hjälp att äta och andas, men han har ibland PROBLEM med detta pga hans RAS. Och ja, alla raser förändras genom tiden, självklart, men det är inte det som det här handlar om. Det handlar om att avla fram en osund ras som lätt får problem pga sin ansiktsform. Därav riktas mycket negativitet mot just persern istället för en annan ras, kan du kanske förstå skillnaden? Persern=osund ras som ofta får problem med t.ex andning. Något jag aldrig kommer kunna förstå är hur man kan vara STOLT över att man skapat en sådan ras. Men som sagt, vi är alla olika.

elli-kleo
2014-08-04 22:44
#22

mallabralla
Jag håller med dig, jag menade absolut inte att "hacka" på Persern som ras och vara nedlåtande angående sundhet och utförande.
Det jag menade med tex "Det krävs nog otroligt insatta uppfödare och ansvarsfulla ägare för att Persern ska avlas åt rätt håll och få en sundare framtid." är att denna ras kanske kräver duktiga uppfödare för att inte få problem.
För visst finns den Perser katter som klarar sig lika bra med andning, mat osv som vilken katt som helst. Du är säkert omgiven av seriösa uppfödare som avlar Persern åt rätt håll, men det finns ju tyvärr de som avlar extremt på exteriör och intryckt nos och då blir det mer problem.
Jag har erfarenhet av både sunda och osunda Perserkatter.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

mallabralla
2014-08-05 00:16
#23

#22

håller helt med dig, en bra uppfödare måste alltid vara insatt i sin ras hälsoproblematik, seriösa uppfödare avlar inte på sjuka djur

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2014-08-05 00:22
#24

påminner om att hålla till tråden annars skapa en egen tråd! kan man inte hålla sig till trådämnet och fortsätter skriva nedvärderande eller otrevliga kommentarer kommer dessa att tas bort för att hålla tråden ren. Detta är sista uppmaningen till att starta en egen tråd, fler kommentarer OT och det kommer att generera i raderade kommentarer!

Sajtvärd på Perser iFokus

dramaQ
2014-08-05 21:10
#25

#15 #16
Den moderna Persern har väldigt sälla underbett, kanske en eller ett par procent av avkommorna (dessa används naturligtvis inte i fortsatt avel).
Däremot var det vanligt förr då jag började på 80-talet, men då mest på Engelska "klassiska" linjer. När de lite mer kortnästa katterna kom i början på 90-talet från USA försvann det problemet nästan helt.
Persern är en av de få raser där PKD är utrotat, HCM är ovanligt och en frisk Perser har inte problem med rinnande ögon.
Jag håller med min "unga" veterinär "Perser verkar vara en av de sundaste raskatter som finns just nu". Ingen ras glömd och ingen ras nämnd ;-)
Man blir ju lite intresserad av vad du har för stamtavla på din katt, om nu en sådan finns….?

/D

Upp till toppen
Annons: