Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 12100 ggr
[AndreaPirlo92]
6/14/13, 1:41 PM

Raka ner katt

Jag undrar om det är någon här som brukar raka sin katt på sommaren?

Annons:
carronella
6/14/13, 1:45 PM
#1

Nej, katter vill inte bli rakade på sommaren sköt din/dina katter precis så som du gör på vintern. 😃Lycka till!

[AndreaPirlo92]
6/14/13, 1:47 PM
#2

Det är väl helt individuellt hur katten tycker om det :)

carronella
6/14/13, 1:48 PM
#3

Ja, men katter tycker mer om dom är sin vanliga längd på deras hår.

carronella
6/14/13, 1:50 PM
#4

Men om du har en persier katt så kan du klippa den på sommaren.

[AndreaPirlo92]
6/14/13, 1:51 PM
#5

Jag har redan snaggat min katt eftersom att det är väldigt varmt i lägenheten på sommaren. Och hon verkar gilla det!

mallabralla
6/14/13, 3:03 PM
#6

att dem inte skulle gilla det stämmer inte, snarare tvärt om, själva rakningen är väl inte så kul, men sen, varför skulle dem vantrivas då?

vill man raka ned katten för att det är varmt så gör det 😉

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
Firinella
6/14/13, 3:18 PM
#7

Har en hane med fetpäls och han rakar jag ner. Han stormtrivs utan sin feta stora päls. Hade en perserhane för längesedan som blev som en ny katt varje gång han blev nerrakad, som en kattunge igen. /Laila

Razzmatazz
6/14/13, 4:14 PM
#8

Vet katter som älskar att vara nerrakade året runt och så finns det dom som inte tycker om det. allt är väl individuellt som det är när det gäller allt !

Mina katter tycker om att slippa sin tjocka päls på sommaren, dom uppför sig som kattungar när pälsen försvunnit.

//Rita

[AndreaPirlo92]
6/14/13, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är Lulu med sin lejonklippning 😃

mallabralla
6/14/13, 8:48 PM
#10

vad fint du klippt henne! inte många som får till det så jämt och snyggt!

Sajtvärd på Perser iFokus

SaraGutis
6/14/13, 9:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag brukar raka mina katter till sommaren, de njuter i fulla drag! Vad fint rakad din katt var Andrea! :) Här kommer en före och efterbild på en av mina kissar.

Mullemu
6/15/13, 7:58 AM
#12

#9 Ascoolt med den klippningen! 😃

lindusfia
6/15/13, 9:54 AM
#13

Jag klipper ner mina två långhåriga perserkatter ca tre ggr om året. Den ena blir överlycklig. Hoppar omkring och springer. Hon avskyr lång päls. Verkar som hon blir jättevarm. Även på vintern. När pälsen är lång så ligger hon bara i en stor hög och är helt passiv. Båda min två långhåriga katter är räddningskatter. Den andra katten har farit mycket illa och går inte att hantera med händerna. Dock har det blivit bättre och bättre. Henne klipper jag mest ner av praktiska själ. Men hon verkar inte olycklig av bli nerklippt. Lite frusen kanske. Båda har tid för nerklippning nästa vecka så det blir fina till midsommar.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
[AndreaPirlo92]
6/15/13, 1:40 PM
#14

Tack alla ni som tyckte om Lulus klippning! Det är min sambo som har snaggat henne :)

19Mikaela93
6/16/13, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lulu blev jättefin!!! Min Zilvra älskar att vara nerklippt, hon blir som en kattunge igen :) Hon är jättevacker fullpälsad, en riktigt vacker syn men hon gillar det inte och då ligger hon mest och sover…det verkar nästan som om hon blir deprimerad av det… Hon gillar ju även att vara ute och gå och då är det ju väldigt praktiskt med att ha henne nerklippt så att det inte fastnar en massa i pälsen. Jag klipper henne året om och jag klipper förhand med sax då jag inte vet vilket skär jag ska använda…

Till hösten ska jag köpa en trimmer Oster Golden A5 men jag vet inte vilket skär jag ska ha, vilket passar bäst till Perser???

///Mickan

[AndreaPirlo92]
6/18/13, 2:08 PM
#16

Jag köpte en trimmer på clas ohlson, billigt och bra, funkar dessutom utmärkt. Tänkte på en sak, ni som har nerklippta katter och är ute med dom i koppel, vad får ni för reaktioner av omgivningen?

Jag har varit ute med Lulu nu i koppel några gånger och hon verkar ha blivit jätte poppis i området 😃 Folk vill klappa henne, ta kort på henne, vissa undrar vad jag har gjort med henne och en och annan har tillochmed frågat vad hon är för djur (?!) haha. Lite kul med alla reaktioner och Lulu älskar uppmärksamheten 😛

lindusfia
6/21/13, 9:32 AM
#17

Jag brukar ta ut mina katter men det vill inte gå på marken i koppel. De har alltid sele och koppel på sig ifall de skulle bli skrämda och springa iväg. Men de vill helst att jag bär dem i famnen hela tiden. En gång frågade mig en granne vad det var för hund jag hade. 🤪 En annan gång träffade jag en tjej som frågade om det var en apa jag höll i famnen.😂

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Erna
6/21/13, 4:14 PM
#18

Om katten lider av en varm eller fet päls, så raka ner. Det växer ut snabbt igen. Efter ca 5 månader är pälsen i full längd igen, beroende på när i tillväxten man rakar. 

Låt bli att raka svansen för återväxten tar väldigt lång tid, upp till ett par år, innan den blir som förr. 

Jag vet en perser som blev rakad helt och hållen och han blev rädd för svansen som såg ut som en pinne och han bet i den så att blödde.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Gerona
9/7/13, 9:39 AM
#19

Andrea!

Jättefin klippning på din katt! Verkligen. Precis så vill jag få till min lilla ögonsten!

Vad för trimmer använde du från clasohlsson? Jag har hört att man inte ska köpa vilka trimmrar som helst eftersom de inte klarar av en persers "fina" päls utan trimmrarna blir förstörda. 

Så jag och min sambo har ju tänkt gå och köpa en svindyr trimmer i djuraffär för 2500 kr. Men om du nu har hittat en billig som fungerar så vill jag gärna veta vilken!

Mvh cicilia

dramaQ
9/7/13, 3:56 PM
#20

#15 Nr 10 brukar fungera bra till katter.

/D

Annons:
KattaLotta
9/8/13, 5:14 PM
#21

SJÄLVKLART kan man raka ner sin katt om man så vill. Jag brukar i regel hålla mina nerrakade under magen året om, på så sätt slipper vi "bråka" om att kamma mage och katterna är tovfria till 100%.

Ibland åker hela pälsen av, som nu i somras då mina två pälsmonster Maggie och Zumba blev helt nedrakade, dom låg bägge två ute i skuggan i rastgårde och flämtade i hettan, efter rakningen var det som om jag hade två kattungar till i huset.

//Lotta

Lotta P // S*Sidentassen perser

www.sidentassen .com


 

Upp till toppen
Annons: