Annons:
Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 2687 ggr
Razzmatazz
2012-12-29 08:48

Nytt för 2013 i Sverak

Visste ni att från den 1/1 2013 ska ALLA katter som ställs ut och levereras vara vaccinerade för herpes också  och inte bara kattsnuva?

de vaccin som har det och sålunda är godkända är

Nobivac® Tricat Novum vet
Eurican Herpes 205
Purevax RCPCh
Purevax RCP FeLV
… Purevax RC
Purevax RCP
Nobivac® Ducat vet.

(saxat från Sveraklistan på FB)

//Rita

Annons:
dramaQ
2012-12-29 09:58
#1

Men du….när du vaccinerar mot kattsnuva vaccinerar du ju även mot herpes.

Och vaccinerar mot minst kattpest och snuva gör vi ju alla, så ingen fara där ;-)

Det är liksom herpesviruset tillsammans med några andra virus som är just benämningen "Kattsnuva".

Förövrigt är det konstigt att Eurican Herpes 205 fanns med på listan, då det bara verkar vara godkänt på hund?

Läs lite på fass så får du fakta, exempel:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20070301000027&DocTypeID=4&UserTypeID=1

/D

Razzmatazz
2012-12-29 10:10
#2

Ojdå, jag ber så hemskt mycket om ursäkt.

Jag bara saxade ut det som stod på Sveraklistan på FB,  jag att det kanske var till nytta för någon? men tydligen så var det inte det.

Admin, ni får gärna ta bort mitt inlägg eftersom det visade sig vara  felaktigt och störande.

//Rita

Erna
2012-12-29 13:43
#3

Ett vaccin som saknas på listan är

**FEL-O-VAX PCT
**Feline Rhinotracheitis-Calici-Panleukopenia Vaccine.

Ett avdödat (inaktiverat) vaccin mot herpes, calici och kattpest.
Rhinotracheitis är ett virus som orsakar Herpes.

Din veterinär måste ansöka hos Läkemedelsverkat om att få ta in detta vaccin (från USA) som är på licens. Min har gjort det och nu har jag aldrig några problem med att kattungarna reagerar på vaccinet 2 dagar efter injektionen, som dom gjort på levande vaccin (Nobivac och Purevax).

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

KungBores
2012-12-29 16:48
#4

Enligt ordförande i Sveraks hälsoråd så är de vacciner som används i Sverige godkända. Däremot om man har importerat katt nyligen ska man kolla upp om vaccinet är ok.

sötsigne
2012-12-29 19:06
#5

Var kan man hitta uppgifter om godkända vacciner? Kollat på SVERAK sida men hittar inget där. Och om det du skriver om Erna, FEL-O-VAX, är det godkänt??

dramaQ
2012-12-29 20:25
#6

#2 Du behöver inte be om ursäkt för min del.

För övriga om vaccinet imuniserar felint rhinotracheitvirus (FHV), är det godkännt om Sverak avser krav på imunisering av Herpes, och inte skriver en egen lista på godkända vaccin (vilket jag inte hoppas).

På de flesta veterinärkliniker får man be om ett vaccin som enbart tar kattpest speciellt enligt min uppfattning, de flesta vaccinerar mot både kattpest och kattsnuva, vilket i så fall innebär att man vaccinerar mot herpes;-)

#3 Fort Doge vaccinet du nämner imuniserar mot FHV, vilket borde kvalificera det till denna sveraklista som ingen har sett mer än på FB?

Det som däremot står i Fife news står här under 2.3.3:

http://www1.fifeweb.org/dnld/rules/br_reg_en.zip

Som jag skrev innan för 99% av de som föder upp så gör vi redan det här och det finns INGEN lista för vilka vacciner som är godkända!

/D

Annons:
Erna
2013-01-01 15:31
#7

# 5

Det finns ingen lista på vilka vaccin som är godkända och Sverak är isf inte en offentlig myndighet med rätt att lista vaccin, bara återge de som är godkända av Läkemedlesverket. Alla förekommande vaccin i Sverige är godkända av LV.

Enl LV är den enda avdödade vaccinet FEL-O-VAX PCT godkänt, fast på licens. Det är på licens eftersom tillverkarna i USA måste ansöka i Sverige om att släppa det fritt. De anser inte att Sverige är någon stor marknad, så f n har de inga planer att ansöka. Det kostar mer än det smakar.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AnnaKarin
2013-01-02 10:08
#8

Det här gäller inte bara SVERAK utan är en FIFeregel.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: