Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 3200 ggr
SamanthaJones
12/19/11, 9:57 PM

Stamtavla i efterhand?

Det känns egentligen som att jag redan vet svaret och att det inte går men vill inte ge upp utan en liten kamp så jag frågar ändå! :P

Jag åkte i somras och hämtade in en katt som sprungit lös i några månader och som hade blivit riktigt mager, tovig och dålig. Ingen äggare hade hörts till trots flera annonser i tidning och på nätet. 

I alla fall, när jag kommer dit så möts jag av en vrålsnygg svart perser! ingen tvekan om vad han är för ngt!
Men han är inte märkt över huvudtaget (har kollat 4 gånger nu), däremot så finns det under huden som en liten plupp som ev, skulle kunna vara ett chip som slutat att fungera. Men det är ju bara kanske som sagt.

Så, min fråga är; Går det på ngt vänster att i efterhand skaffa en stamtavla (så man kan ställa ut)?  Känns tråkigt att sitta på en sån snygging o inte kunna visa upp honom!

(bild kommer snart. måste bara ta någon fin men det är svårt att få en bra bild på en svart katt, iaf om man bara har mobilkamera) :P

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Annons:
[Iwanhoe]
12/20/11, 11:33 AM
#1

Har du kollat så att det där hårda under huden inte är ett chip trots allt? Om du går till veterinär kan man enkelt scanna katten.

I annat fall tror jag tyvärr att dina utsikter att få stamtavla på honom är mycket små. Det finns visserligen en klass på utställning som heter Novisklass, där man tidigare kunde få katter godkända om de uppfyllde rasstandarden, men vad jag förstår är den klassen numera stängd.

Eventuellt skulle du kunna kontakta SVERAK och förklara situationen. Kanske går det att göra ett undantag??

Jina
12/20/11, 11:47 AM
#2

Fast hur ska TS kunna få ut stamtavla m okänd härstamning? Enda lösning jag ser är märkning som går att läsa av, och gå den vägen.

Headturners
12/20/11, 12:51 PM
#3

Har du ringt runt alla perser uppfödare i området där han hittades?

Som uppfödare brukar man ju känna igen sina katter man fött upp.

Lycka till

[Iwanhoe]
12/20/11, 1:45 PM
#4

#2 Nej, jag tror ju som sagt inte att det går. Tänkte om han möjligen skulle kunna bli novisgodkänd som perser, och få en kontrollstamtavla.

SamanthaJones
12/20/11, 6:28 PM
#5

Tack för alla svar!

Jag har kollat och scannat honom både hos veterinär (när han fick hälokoll + kast) och hemma (med scanner). Den möjlighet som finns är att göra ett litet snitt och ta ut det som ev. kan vara ett chip men det leder inte så lång väg om chippet ändå är trasigt :S

Jag har försökt att höra mig för bland de som föder upp i trakten men vet inte så många. Och sen så funderar jag som så att om man som uppfödare inte har märkt sin katt så är man väl kanske inte så intresserad/seriös?

Det var ngt med en kontrollstamtavla som jag funderade på, får väl ta mig i kragen och ringa till sverak och fråga..

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Upp till toppen
Annons: