Annons:
Etikett07-export-import
Läst 4808 ggr
Erna
10/19/11, 3:30 PM

Nya regler för Rabiesvaccin

Från 1 jan 2012 slopas blodprovstagningen efter rabiesvaccin.

Inom EU kan man ta katten över gränsen 21 dagar efter vaccinationen.

Det underlättar även vid importer.

Tänk på att olika länder kan ha olika regler för andra saker, t ex avmaskning.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
heliotropes
10/19/11, 3:35 PM
#1

Det låter bra.Glad Det har ju varit väldigt svårt för de katter som gör sig av med antikropparna för fort att kunna tävlas i annat EU land.

Eva // medarbetare på Perser


MonicaLagerquist
10/19/11, 3:46 PM
#2

Sen ska man tänka på att det plötligt och väldigt snabbt kan stängas  om det dyker upp rabiesfall i ett land.

Stolt ägare till fem La permer

Erna
10/22/11, 1:15 PM
#3

Rabiesreglerna gäller även för länder utanför EU, men man bör alltid kolla om det finns utökade krav om man exporterar.

Även reglerna för ID-märkning är ändrade. Nu gäller endast Chip och öronmärkning görs inte längre. Men det är väl väldigt ovanligt att man bara har öronmärkt katter som ska över gränsen?

Avmaskning mot dvärgbandmask gäller fortfarande för inresa till Norge.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
11/27/11, 12:03 AM
#4

när ska man senat avmask för dvärgbandmasken för in och ut resa från norge?? och vilak länder måste man ha rabies vacc är det nån kartän med??

Skrattandeha en bra dag. kram

Jina
11/27/11, 12:07 AM
#5

Rabiesvacc: alla utom Norge (kan komma att ändras vid årsskiftet, att Norge kräver rabiesvacc).

Avmaska inom 48 timmar innan inresa till Norge vill jag minnas.

jenay
11/27/11, 12:14 AM
#6

jasåska de tbli rabies vacc till nogre med ojdå.

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
Jina
11/27/11, 12:18 AM
#7

KAN sa jag :)

Om vi tar bort titertest finns ju risken att Norge sätter upp andra gränser gentemot oss.

jenay
11/27/11, 12:24 AM
#8

vad är titertest för något?? hur lång är kartän på rabies vaccin??

Skrattandeha en bra dag. kram

Jina
11/27/11, 12:27 AM
#9

Som det är nu:

När jag köpte min pojke från Polen var han tvungen att rabiesvaccineras efter 12 veckors ålder. 120 dagar senare kollade man hans antikroppar mit rabies (titertest). Katten måste ha tillräckliga antikroppar för att bli godkänd för inresa, annars krävs ny vaccination.

Karantän i betydelsen "sitta i tullen i X månader" finns inte.

jenay
11/27/11, 12:31 AM
#10

jaha så man kan ha katten hemme då om man rabies vacc??

Skrattandeha en bra dag. kram

Erna
11/27/11, 3:50 PM
#11

Från 1 jan slopas kravet på karantän från sk godkända länder och nåt annat är väl inte aktuellt, t ex Uganda?

Inom EU gäller 21 dagar efter rabiesvaccin, så dessa 3 veckor måste katten vara hemma. Blodprovet slopas. Vad som kommer att gälla till och från Norge är ännu oklart, så tv gäller avmaskning mot dvärgbandmask och ett skriftligt intyg av kattägaren att det givits.

Vid alla övriga resor till EU och övriga världen måste en distriktsveterinär ge medlet (+ i vissa fall medel mot pälsparasiter) samt skriva ett intyg. Utanför EU har länderna olika krav på vad som måste göras och när. Det gäller att ta reda vad som krävs i varje enskilt fall och reglerna ändras ofta.

Då kan det vara praktiskt att ta mina tjänster i anspråk med export- och importhjälp.

yamacatos@telia.com

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
11/28/11, 1:46 AM
#12

ok kan du mycket sånt om exprot och imprt??

Skrattandeha en bra dag. kram

Erna
11/30/11, 4:19 PM
#13

Jag har nyligen startat en firma som tillhandahåller hjälp vid export och import av katter. Jag kommer också att sälja ett begränsat utbud av pälsvårdsartiklar mm, så snart allt blir klart.

Se mera på min hemsida www.yamacatos.se under knappen Kitty Serice.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
jenay
11/30/11, 9:15 PM
#14

ok ska göra det låter ju intrsant men skadu sluta medavel helt då??

Skrattandeha en bra dag. kram

Upp till toppen
Annons: