Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 3825 ggr
Firinella
2011-07-16 21:06

Delat på två

En av mina kattungars köpare vill dela upp betalningen på 2 ggr och jag har gått med på detta eftersom hon för en månad sedan köpte en annan av mina ungar och betalade då allt på en gång. Min fråga är om det finns något papper som man ska skriva för hon vill ha kattungen fast hon bara betalt halva. Nu misstror jag inte henne men man vill ju vara på den säkra sidan så hur går jag nu tillväga? jag tillhör WCF och på min förenings köpeavtal finns en ruta "övriga överenskommelser" räcker det tro med en bilaga och att ha denna ruta i kryssad. Tacksam för svar…/Laila

Annons:
yadhayezibas
2011-07-16 22:16
#1

Behåll stamtavlan tills katten är full betald. Och skriv på övriga överenskommelser vad ni kommer överens om. Skriv dit ett sista datum då katten ska vara betald oxå. Glad

SussiF
2011-07-16 23:33
#2

Instämmer med föregående "talare" Behåll stamtavlan tills katten är betald. Lycka till!

MonicaLagerquist
2011-07-17 10:05
#3

Jag skulle behålla både katten och stamtavlan tills dess att katten är betald.Jag är kattuppfödare inte en låneinstitution.

Är du SVERAK ansluten uppfödare måste stamtavlan följa med katten när den säljs och katten måste ägarändras senast 30 dagar efter försäljningen.

Stolt ägare till fem La permer

[MonEnil]
2011-07-17 11:54
#4

Om katten inte är betald är den heller inte såld och stamtavlan kan inte överlämnas. Katten är säljarens egendom tills den är fullt betald, vilket man också kan skriva i avtalet.

Stamtavlan är ett bevis på vem som äger katten, och har man inte betalt katten äger man den inte.

Vid fodervärdskap ska fodervärden inte heller ha stamtavlan i original.

Firinella
2011-07-17 22:35
#5

Stort tack till er alla för jättebra råd. Ibland är jag glad att detta forum finns med alla er erfarenheter. Är inte Sverak ansluten. /Laila

feeorin
2011-07-18 13:45
#6

Katten är såld i samma ögonblick som man tagit emot så mycket som en krona av köpeskillingen!!

Stamtavlan är ingen juridisk handling som säger något om äganderätten och den ska följa med katten. Ägaren har absolut rätt att få den eftersom den hör till köpet.

Om man säljer på avbetalning så gäller det att upprätta ordentliga papper som anger hur och när pengarna ska betalassamt om ränta ska utgå vid utebliven betalning och hur mycket. Om inte pengarna kommer in så måste man kräva ut sina pengar via kronofogden eller eventuellt tingsrätten - katten har man inte rätt att ta tillbaka.

Säger som Monica - jag är inget kreditinstitut. De som inte har råd att betala kan vända sig till bank e dyl - och får dom inte ens låna där så kanske sparande är en god ide´.

Annons:
feeorin
2011-07-18 13:48
#7

Katten är alltså INTE säljarens egendom tills den är fullt betald!

Vid köp av vissa kapitalvaror som t ex bilar kan säljaren skriva in villkor som att bilen står som säkerhet för betalningen. Det är inte tillåtet vid försäljning av sällskapsdjur.

feeorin
2011-07-18 14:02
#8

Sorry! Råkade skicka samma inlägg två ggr……..

[MonEnil]
2011-07-18 20:29
#9

Enligt WCF:s regler och texten på köpeavtalet ska stamtavlan överlämnas till köparen när katten är till fullo betald och utgör då bevis på att ägarbyte har skett.

Bäst för katt och säljare är förstås att inte tillämpa avbetalning alls, men det var inte det frågan gällde.

feeorin
2011-07-18 21:26
#10

Hjälper inte vad WCF skriver - det är lagarna som gäller.

Vid avbetalningsköp gäller Konsumentkreditlagen där också reglerna till återtaganderätt finns angivna. I §25 finns text som anger att återtaganderätt inte alltid kan tillämpas.  Konsumentverket har angett att levande djur är ett undantag från säljarens rätt att skriva in återtagandeklausul i köpeavtalet.

Äganderätten övergår till köparen när överenskommelse om köp träffats och "varan" överlämnats - enligt lag. Stamtavlan har ingenting med saken att göra.

feeorin
2011-07-18 22:21
#11

Något som jag tror de flesta uppfödare missar vid avbetalningsköp är ta kreditupplysning. Har man inte gjort det och det sedan visar sig att köparen har betalningsanmärkningar så kan det bli svårt att kräva in obetalda skulder med hjälp av Kronofogden. Skulden kan komma att jämkas - till o med strykas helt. Kan inte annat än fullständigt hålla med om att det är bäst att inte tillämpa avbetalning alls.

Firinella
2011-07-20 18:33
#12

# 11 Ja då kan vi ju vara överens om att vi tänker och gör olika. Vilken tur att alla inte gör likadant. /Laila

feeorin
2011-07-20 19:17
#13

#12 Olikheter ska man vara rädd om - annars blir det tråkigtFlört

Nu har jag i o för sig inte sagt just något om mitt tänkande - mest bara återgett vad svensk lagstiftning  innebär för oss uppfödare och andra "näringsidkare". Sen är det ju upp till vara och en om man vill vara laglig eller inteCool

Men för egen del håller jag mig till vad som är lagligt för i slutänden är det bara jag själv som får problem (eller "åker dit" ) om det skulle bli en konflikt med en köpare i något avseende. I synnerhet när det gäller avbetalningsköp  - har man inte gjort rätt med alla formaliteter så riskerar man ju att bli utan pengar - och hunden/katten kan man inte ta tillbaka mot köparens vilja.

Annons:
Erna
2011-07-24 15:28
#14

# feeorin har rätt!

Regler för uppfödare finns i Konsumentlagen. Som princip ska man inte gå med på avbetalning.

Man kan ev gå med på att dela upp, om man känner personen väl och litar på den, men aldrig med en okänd. Vi är inga låneinstitut.

Vad man än väljer ska man ALLTID skriva kontrakt och klart ange vad som gäller. Glöm inte sista datum när betalningen ska vara gjord. Ta köparens personnummer, be om leg.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

feeorin
2011-07-24 16:12
#15

#14 Jag skulle nog vilja säga att det är MINST lika viktigt att skriva ordentliga avtal med dom man känner….eller tror sig känna! Sååå många jag talat med och har hört om som haft stora problem med just "vänner" som fått köpa på avbetalning utan att man specificerat villkoren.

jenay
2011-07-28 23:04
#16

alla ärju inte ärliga som jag då jga köpte katt på delbetalnig det vaju helt ok eftsom hon vissteom min stuation just då. så jag tycker att det är bra det finns uppfödare som gå med på avbet el delbetalnig vitkgas att katten fåett bra hem.

Skrattandeha en bra dag. kram

MonicaLagerquist
2011-07-29 08:31
#17

#18

En klok uppfödare håller katten kvar tills den är betald.En klok köpare inser att en kattuppfödare är just en kattuppfödare och inte en bank.Låna pengar gör man på en bank.köper katt gör man av en kattuppfödare.

Stolt ägare till fem La permer

Firinella
2011-07-30 21:33
#18

# 17 Ursäkta mig men då menar du att jag inte är klok då eller… Starka ord du kommer med…/Laila

MonicaLagerquist
2011-07-30 23:11
#19

#18

Vill du vara bank så är det upp till dig.Själv nöjer jag mig med att vara kattuppfödare.Skulle inte släppa iväg en obetald kattunge.

Om man släpper iväg en obetald kattunge,hur gör man om katten dör?vem äger den då?Vet uppfödare som stått där med en obetald katt som köparen fått ut livbelopp på men som inte betalt uppfödaren för katten var ju död.

Stolt ägare till fem La permer

jenay
2011-07-31 00:25
#20

det är till och måla fan på dörren och tänka så anser jag. om katten dö

Rynkar på näsan  är det väl fel på den i första böjan el??? jag först inte rikgt hur du

  menar med det du skriver jag tycker laila gör som hon vill el??

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
feeorin
2011-07-31 14:36
#21

#19 Om katten är överlämnad till köpare och avtal om avbetalning träffats så är köparen ägare till katten och har rätt till livbeloppet MEN skulden till uppfödaren kvarstår ju.

Ingen skillnad om du köper en bil på avbetalning och totalkvaddar den - du är fortfarande skyldig bilfirman pengar.

feeorin
2011-07-31 14:43
#22

#20 Det spelar ingen roll VARFÖR katten dör - köparen är fortfarande skyldig att fullfölja avbetalningen. Skulle det visa sig att den dör av något som bedöms som dolt fel så ska det regleras enligt de regler som gäller för dolda fel.

jenay
2011-08-01 00:50
#23

ok vad är då klassat som dolt fel undrar jag då???

Skrattandeha en bra dag. kram

feeorin
2011-08-01 01:47
#24

#23 Det avgör veterinärer/försäkringsbolag från fall till fall.

Det enda man väl kan säga generellt är att det är en sjukdom/defekt som fanns innan försäljning och som inte gick att upptäcka vid besiktningen.

Utvecklingsrubbningar under uppväxt är inte  dolda fel och inte heller om exteriöra detaljer inte blev som man önskat.

De mest typiska dolda fel jag kan komma på i hastigheten är väl medfödda defekter/sjukdomar på inre organ som inte hunnit visa sig innan kattungen säljs utan upptäcks senare - men inom tre år. Fel som upptäcks inom 6 månader räknas i princip alltid som dolt fel om inte uppfödaren kan visa att det INTE fanns vid leverens. Mellan 6 månader o tre år är det köparen som ska bevisa att felet fanns vid försäljningen……..men det är alltid veterinärerns utlåtande som ligger till grund för bedömningen om det är fråga om ett dolt fel eller inte.

jenay
2011-08-01 22:35
#25

räknas det som dolt fel fastän katten gått igenom vetbest två gr utan anmärknig och plötlisgt pang kolar???.

Skrattandeha en bra dag. kram

feeorin
2011-08-01 23:56
#26

#25 Som jag skrev i förra inlägget - vad som är dolt fel i det enskilda fallet avgör veterinär och försäkringsbolag!

Det gör dock ingen skillnad om katten dör "pang" - då får ju ägaren ut livbeloppet från livförsäkringen och några veterinärkostnader har det ju inte varit fråga om.

Det man får från dolda fel försäkring är ersättning för veterinärkostnader upp till max försäljningspris men i första hand brukar det vara den egna försäkringen som går in först….kan möjligen variera lite beroende på försäkringsbolag.

jenay
2011-08-03 00:33
#27

ok  va försäkra di folksam jag är inte insatt i deras regler då jag använde ragria. i vanliga fall.

Skrattandeha en bra dag. kram

Annons:
feeorin
2011-08-03 13:46
#28

Ett häfte med försäkringsvillkor brukar man få när man tecknar försäkring annars finns de på nätet hos respektive bolag - och man kan alltid ringa och fråga.

Om en katt dör plötsligt kan man ju ringa försäkringsbolaget och fråga om man får ut livbeloppet (om katten är livförsäkrad) och vad som krävs. Oftast måste man ha ett dödsfallsintyg av veterinär. En del bolag accepterar att någon utomstående t ex en granne intygar dödsfallet.

feeorin
2011-08-03 13:50
#29

Jenay….om du vill fortsätta att prata om dolda fel så kanske du ska starta en ny tråd om just det för nu börjar vi komma ganska långt från vad den här tråden egentligen skulle handla omFlört

jenay
2011-08-07 04:32
#30

japp kan ju göra det. ha ju en del jag undrar över just dolda fel mm.

Skrattandeha en bra dag. kram

Mona22
2011-08-10 02:55
#31

Jag vet inte hur jag skulle ställa mig till det, en katt är ju inget impulsköp utan någon man verkligen funderat över. Hon kanske kan betala hälften nu men inte ta hem katten förrän hon kan betala resten. det kommer betyda att katten blir runt 16 v vid leverans och då är den fortfarande kattunge ju.

Risken finns ju att hon inte betalar då hon fått hem katten. 
känner du verkligen denna personen så bra att du kan lita på henne till 100%?

Upp till toppen
Annons: