Annons:
Etikett20-boktips
Läst 2528 ggr
Marita-L
2007-09-08 22:45

bokförslag

Är det någon som har läst
Royal Canins handbok för uppfödare??
Skulle gärna vilja veta om ni tyckte den var bra å lärorik.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annons:
AnnaKarin
2007-09-08 23:19
#1

Jag tycker att den boken är bra. Hade väldigt låga förväntningar på den eftersom deras kattencyklopedi inte alls är bra. Väl värd pengarna.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Marita-L
2007-09-08 23:22
#2

Okej jag funderar på att beställa den..en del säger att den är en uppfödares " Bibel "
Andra säger att dom inte alls tycker om den så ja man får väl skapa sitt eget tycken..

Kan du berätta lite vad som tas upp eller så?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Bullan
2007-09-08 23:28
#3

#2 Då får du berätta för mej vad du tyckte om den….om du köper den. Har också funderat på den.

 

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

 

krasivis
2007-09-08 23:34
#4

Jag har den, vi använder på MSK:s uppfödarkurs och jag tycker den är bra.

Marita-L
2007-09-08 23:34
#5

Bullan det är Klart jag gör.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

englagirl
2007-09-08 23:38
#6

Den ÄR en uppfödares bibel….jag lovar.

Den tar upp genetik,pediatrik,kattens beteende,utfodring,sjukdomar planering av katteri,skötsel-trimmning, uppfödning-lagstiftning bl,a

 Den ligger alltid framme på mitt nattduksbord och jag bläddrar i den så gott som varje kväll för det är så mycket intressant läsning, alltid hittar man nåt som man fastar vid och vill lära sig mer om.

Rekomenderas med det varmaste :-)

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annons:
Marita-L
2007-09-08 23:42
#7

Ja det låter som en bok för mig så då får jag väl slå till Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

AnnaKarin
2007-09-08 23:50
#8

Instämmer i det englagirl skriver, jag har den också bredvid sängen.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Annkis54
2007-09-08 23:57
#9

ok…då får man köpa en bok till då
var hittar man den hehe

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-09-08 23:57
#10

på RC såklart hehe

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Niffi
2007-09-09 00:00
#11

Jag anser att den inte är bra. Den innehåller en massa sakfel t ex.

Jag reagerar på den inledande texten med ansvarsfriskrivning?
Fundera lite på hur det kan komma sej att den är så omfattande. 
Jag undrar vem/vilka som faktagranskat boken? 
Jag undrar också var källhänvisning finns?

Dagny Dickens som granskat den för att göra en recention skriver.

"

1/ Boken saknar register

2/ Den är översatt av översättningsbyrå som inte verkar ha varit fackkunnig. Därefter ser boken inte ut att ha blivit vare sig faktagranskad eller anpassad till svenska förhållanden. Vid översättningen har man använt ord som inte används i svenskt språkbruk på katt. T.ex används inte löpning/löpperiod, i stället står det brunst och brunstperiod, ord som snarare används när det gäller stordjur som häst och nötkreatur.

3/ Genetiken beskrivs med helt nya begrepp som få förstår eller har sett till tidigare.

4/ Den genetiska förklaringen till chinchilla perser uppges vara att katten är homozygot för agouti (AA) och homozygot för silver (II). Jag tror inte chinchillauppfödare håller med om detta, i så fall skulle de inte kunna få fram shell golden efter rena chinchillor. Och det var amerikanska chinchillauppfödares erfarenheter som ledde till att silver flyttades från att ha varit ett recessiv anlag på C-lokus, till att vara ett eget dominant anlag på I-lokus (Inhibitor of hair melanin).

5/ Boken talar om att en katt med genotypen cb cb oftast är burmafärgad och att en katt med genotypen cs cs oftast är siamesfärgad - otrolig miss av författarna. En katt med genotypen cb cb är alltid burmafärgad och en katt med genotypen cs cs är alltid maskad (siamesfärgad kallas det om det är rasen siames det handlar om). Boken är ute och cyklar rejält.

6/ Enligt boken är det OK att revaccinera dräktig honkatt med modifierat levande vaccin - något som mina veterinärer definitivt vägrar att göra.

7/ Boken anger att man bör undvika stress för dräktiga honor och att de därför inte bör ställas ut. Enligt FIFes regler är det förbjudet att överhuvudtaget ställa ut en dräktig hona oavsett dräktighetstidens längd. Den regeln tolkas så att nyparad = dräktig = får inte ställas ut.

8/ Boken försöker sig på ett resonemang om vita katter, ärftlig dövhet, homozygoti och heterozygoti. Den uttalar att man hittills inte funnit några homozygota vita katter. Men boken känner inte till den främsta anledningen till detta - nämligen att man inte gör parningar vitt x vitt. Och varför gör man inte det då? Jo, därför att anlaget som gör en helvit katt helvit tros vara semiletalt (= till hälften dödligt), det har alltså mycket mer fosterskadande inverkan i dubbel uppsättning.

11/ Pinsamt blev det när boken beskrev en fertilitetsutredning (varför en honkatt inte blir dräktig). Där skulle man nämligen börja med att undersöka om honkatten inte blivit kastrerad. Man skulle bland annat leta efter operationsärr som kunde tyda på detta.

9/ Jag letade igenom boken för att se om den hade något om rävbandmask. Avmaskning mot rävbandmask är ett absolut krav för att en katt ska få införas i Sverige om den kommer från andra sidan karantänsgränsen. Och i samband med att t.ex hundsmuggling avslöjas, har media alltid information om vad rävbandmask kan ställa till med, till och med dödlig utgång. Jag kunde inte ens finna att rävbandmasken var omnämnd. Här är länk till SVA-information om rävbandmask och införsel:

http://www.sva.se/dok/468.html?searchstring=inf%C3%B6rsel&visaarkiv=1 src="http://norskskogkatt.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

10/ Boken verkar skriven för kontinentaleuropeiska uppfödare = kattfabriker. Alltså uppfödare med tillgång till stora utrymmen och mycket mark att bygga på. Var fanns det beskrivet som passar svenska uppfödare, där djuren bor inomhus med oss, och inte hålls avskilda i katterier?

12/ Det som är så skrämmande med varje bok, varje skrift med sådana fel, som man upptäcker för att man har kunskap - är ju de delar man inte alls kan något om. För det går ju inte att lita på dem heller. Om det är fel i de delar man kan, så måste man ju inse att det kan vara lika mycket fel i de delar man inte kan.

Dagny"

Och jag kan bara hålla med i allt hon skriver.

Annkis54
2007-09-09 00:13
#12

jag får inte den länken att funka

får ni andra det??

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Niffi
2007-09-09 00:20
#13

Länken är nog gamal eftersom det var 1 år sedan som Dagny skrev detta. Men här är en annan länk på SVA som iof hänvisar vidare till jordbruksverket.

Annons:
AnnaKarin
2007-09-09 00:53
#14

Det där med vita katter. Vet en Devonuppfödare som parade vitt m vitt häromåret. Hon ringde till Sverak som sa att de inte hade några rekommendationer varken för eller emot en sån parning. Nu var det inte 2 blåögda hon parade iofs, det kanske hade varit värre.

Det är RCs bok för kattuppfödare så vill man ha en bok enbart för svenska förhållanden så kanske man ska välja Kattuppfödning, Avel o Genetik av Ylva Stockelberg samt Anne-Marie Nilssons Kattens sjukdomar. Själv litar jag aldrig på en bok utan läser på fler ställen om det är nåt jag undrar över, pratar med andra uppfödare oh med min veterinär. Har turen att ha en som är kattintresserad och fortbildar sig inom kattmedicin kontinuerligt.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

AnnaKarin
2007-09-09 00:54
#15

ooops dubbelpost

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Upp till toppen
Annons: