Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1009 ggr
Marita-L
2/20/08, 5:12 PM

Priser

Ja jag tänkte vi kunde ta en diskution om detta med priser.
Vad är erat pris för en katt som skall gå i avel och även ställas ut?

Hur lägger ni priset? Har i bland upptäckt att priser varjerar från don på person, gör ni så? ( då ingår inte vänner )

Vart går ert tak?
Tar ni mer betalt i grundpris för katten när den skall flyttar utomlands…? ( alltså exl. olika vaccintioner osv.. )

Om du har en kanon katt vart någonstans hamnar ditt pris då? Och om någon som har ett bra sällskaps hem att erbjuda å vill ha just den där kanon katten..sänker du priset då?

Ja sedan kan ni ju prata på om allt med priser osv.

Har ni massor av restriktioner osv i era avtal?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annons:
MonicaLagerquist
2/20/08, 6:25 PM
#1

Jag har ju en annan ras men säljer ju katter så jag svarar ändå.Glad

Jag tar 6000 kronor för katter som säljs inom Sverige och Norge. Dom andra tar jag 700 Euro för.Då ingår pass , en rabiesvaccinering och transfer.

Jag säljer alla mina kattungar till  samma pris om det inte är något fel på dom för då sänker jag priset.

Stolt ägare till fem La permer

englagirl
2/20/08, 8:10 PM
#2

Jag har ju oxå två raser och det varierar väldigt i pris.

För mina ragdoll tar jag 7000.- till sällskap och 10.000 för avel. det där med utställning får komma som en bonus.Jag säljer inga katter till avel som inte håller,då går dom till sällskap.

Jag är ju väldigt restruktiv med att sälja till avel i Sverige,och speciellt efter mina importer. sen har jag kontrakt på en del katter där jag inte FÅR sälja några kattungar till avel i Sverige och då blir det ju enkelt :-)

För mina perser som enbart går till sällskap tar jag mellan 4-5000:- för,sen spelar det ingen roll om det är en kanonkatt eller inte bara dom inte avlar på den,för då gäller avelsföbud.

OM jag skulle sälja en hane till avel så är KRAVET att OM katten måste omplaceras av en eller annan anledning så MÅSTE katten vara kastrerad innan den säljs. Och det med anledning av den diskussion vi har haft på listan tidigare om hur OSERIÖSA uppfödare får tag i fertila katter. Har man sen som uppfödare "använt" katten färdigt i sitt avelsprogram så finns det ju ingen anledning till att katten ska bli en vandringspokal utan den ska kastreras och sen ev omplaceras så den får ett värdigt liv som katt och pensionär :-)

Skulle jag sälja en katt utomlands så självklart blir priset ett annat, först kattens pris och sen alla omkostnader som det blir med EU-pass,rabiesvacc,transfer osv.

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Kittentotts
2/20/08, 10:45 PM
#3

Svårt detta med priser

Men man får nästan känna på det då de är ett par veckor

Säljer helst mest sällskaper, men är det något alldeles speciellt, då menar jag ett hem med bra uppfödning, då kan jag tänka mig det.

Själv är jag mt försiktig idag då jag ska sälja, har nu en kille som står på blocket, men jag kan tänka mig ha honom kvar länge tills jag verkligen känner för hemmet. Jag har satt 4000:- på honom, egentligen kan han säkert gå i avel med, inget som gör honom t sällskap egentligen.

Får se hur jag gör längre fram med honom, han står ute ifall rätt hem kanske ringer el mailar

/ Carina

Annkis54
2/21/08, 12:45 AM
#4

hos mig säljs ingen katt under 5000 idag
o då är det en sällskapskatt, utseendemässigt.
avel o uställningspris..från 7000 kr o uppåt beroende på hur snygg den är
ska jag exportera så höjs priset med några 1000 lappar

när jag/vi köper katter..får vi betala ordentligt
varför ska vi själva inte hålla ett likanande pris

inte protesterar vi när vi får ge 8-10.000 för våra avelsdjur utan betalar det …
Lite annorlunda priser har jag om jag, mot förmodan, har en vuxen katt till salu..eller mer eller mindre vuxen.
Ibland så passar jag på att låta en vuxen som inte finner sig riktigt till rätta här hemma, flytta med en unge…då tar jag bara kastreringskostnaden…
har inte sålt några vuxna fertila katter…efter min "erfarenhet" med samma person som englagirl nämner.
Ska mycket till för att jag ska sälja en vuxen fertil katt nu för tiden. Vuxna katter som kastreras ska stanna hemma o leva ett pensionärsliv,  om allt är frid o fröjd i mitt hem.

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
2/21/08, 8:40 AM
#5

Tycker det känns marplacerat att diskutera priser som borde vara, när det har varit svårt att sälja katt över huvud taget.

Tycker i grunden att kvaliten på katten skall avgöra priset inte köparens användning område ENBART. Resonerar vi så ger vi marknaden möjlighet att sätta priser istället för vi själva. Vi jobbar ju på förbättringar och vi får det måste vi få ut något av det om vi lyckas.

Men på andra listor har diskuterats att vi ska försöka undvika under 4000:- för sällskap. Men vi som håller på med choklad och lila höjer de i färg.

Tycker nog att inte bara utseende är avgörande även bakgrundens stabilitet måste vara med i prissättningen. Ju tryggare och stabilare våra bebbar är ju större garanti.

Men håller med om att vuxna kastrater ska leva ett persionärsliv i hemmet. Alla mina inköpta är lovade ett livslångt hem och så kommer det att bli om inget mycket speciaellt inträffar. Tycker inte detta bara är sällskaps katters rättighet. Avelsdjuren har väl rättigheten till ett vädigt liv efter utfört arbete.

Kittentotts
2/21/08, 10:05 AM
#6

Håller med er till fullo om avelsdjur som gjort sitt ska stanna hemma om allt fungerar med flocken. Men sen finns ju en fråga för de som satsar stort på avel.

Om man nu har en stor flock avelsdjur, så kastreras de för de gjort sitt, nya köps in för att man vill fortsätta, detta kan bli en mkt stor flock djur tillslut, mår de bra utav vara hur många som helst? inte alla gamla gillar få in nya individer

Nu menar jag inte jag tänkt ha det så här, för vi har sagt att här kommer inga fler honor in, kan vara någon man låter gå kvar i så fall. Vi har beslutat att vår avel kommer bestå av de vi nu har, när de är pensionärer så är de, v kommer inte hålla på längre än så, det är vad vi känner idag

Men priset 5000 för en sällskap är inte fel, men tror det är mkt svårt sälja en sällskap för detta idag, för mig är 4000 ett pris jag har, det är samma som mina uppfödare har

/ Carina

Annons:
Marita-L
2/21/08, 10:07 AM
#7

restriktioner har ni sådana..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Kittentotts
2/21/08, 10:16 AM
#8

#7 med det menar du vad katten får has till antar jag mmm

Detta sätter jag på de som kan ha defekt el annat som gör de inte ska avlas på, men inte annars

I mina kontrakt står också de inte får säljas vidare utan att jag vill vara med vid sådant beslut, ej heller avlivas utan att man kontaktar mig innan

kan vara lite olika fr individ till individ

/ carina

manbukten
2/21/08, 10:21 AM
#9

#0 Fortsättning på din fråga Jag tycker taket går vi 8000:- för en inhemsk katt. Vi kan ju aldrig lova något fullt ut. Och då ska de vara något alldeles extra. Får jag en kanonkatt försöker jag nog spara den om inte försäljningen kan ge något annat tillbaka. #6 Någon period kommer det väl bli så att man bara har ett litet antal som går i avel bara för att hålla linjerna vid liv. Men detta fanns en lösning "fodervärds kontrakt" men eftersom det är så svårt att genomföra finns det något att fundera på.

Marita-L
2/21/08, 10:37 AM
#10

#7 om vi bortser från just dom restriktionerna..har ni något annat som tex jag var ute på några hemsidor å läste.. där stod det hemska restriktioner så jag förstår inte varför man skulle vilja köpa därifrån för 30-45 tusen kronor plus allt annat innna katten är hos dig å ändå inte äga katten..helt knasigt tycker jag.

Då vart det som… De skulle bestämma över de första två generationerna vidare vart de skulle säljas om de skulle få gå i avel eller ej.

Att all avkomma i de första två generationerna skall kastreras innan försäljning vid 4 månaders ålder.

Inte säljas tillbaks till landet.. ( kan ju vara okej )

Inte säljas i det landet som du bor i utan endast till vissa utländska länder…

Ägande rätten till de första två generationerna…

Avla med minst antal katter å inte mer eller mindre..annars skall katten kastreras å sändas tillbaks till uppfödaren.

straff avgifter mm..

en del hade så stora restriktioner som lät helt ..ja jag finner inga ord…och där skulle allt skrivas på hos en advokat i deras land tillsammans med två vittnen från ditt land å två vittnen från deras land.. Det kan vi kalla restriktioner..jisses…

Ja det var så mycket som lät hel knasigt i mina öron..och stor efterfrågan fanns..hm…

Har ni några restriktioner som är lite annat?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

manbukten
2/21/08, 10:51 AM
#11

#10 Håller med dig då har man inte köpt katt och restriktionerna är värre för uppfödare än sällskaps katter. Men jag har full förståelse för att de uppkommer. Vi skapar det själva utifrån konflikter och de oseriösa köparna skapar den andra halvan. Grunden till detta är att dagens människor saknar moral och etik i ryggmärgen. Att vi hellt tänkelt inte kan lita på varandras ord. Sorgligt. Men jag tycker det är ointressant att köpa en katt jag inte själv får bestämma var och hur avkommorna ska säljas.

Om det inte handlar om att skydda avkommoran och linjerna att hamna i orätta händer. Eller till ett visst land. Eller blandavel.  Bara ett fåtal av dessa restriktioner är okey. Absolut inte att inga avkommor får gå i avel i annat katteri. Köper man in något är man ju rädd om det men måste få använda materialet för att gynna rasen hos seriösa uppfödare och avkommorna efter det. Men det blir bara ett fåtal i alla fall.

Hoppas det kommer den dag vi kan lita på varandras omdömme. Att den dagen kommer då vi ärligt jobbar för rasen som helhet

Kittentotts
2/21/08, 11:00 AM
#12

#10 Låter otroligt!

Men för mig låter ju allt konstigt gällande uppfödaren ska bestämma över aveln då de sålt katten för dyra pengar. Det jag mest reagerar är sånt jag hört innan som:

Vart de får säljas(länder), sen ing hanar efter få gå i avel, och det får inte paras med en o den mm. Nä skulle ju inte köpa en katt med ett kontrakt som talar om hur jag ska avla el sälja, för mig helt fel. Men jag förstår er som vill ha in utländska linjer mm, men jag har funnit min flock fr en underbar uppfödare, en som ger mig allt, vi har kurrande, harmoniska,kraftiga, trygga katter, en flock som pysslar om varandra hela tiden. Detta är viktigast för mig i egenskap av katt

Men som du skriver Marita behövs en advokat egentligen för ett kontrakt ska gälla också, spelar ingen roll vad vi skriver egentligen om inte kontraktet är utfört av advokat

/ carina

Marita-L
2/21/08, 12:02 PM
#13

precis…om vi kastrerar allt nytt efter den intagna osv…ja vart kommer vi då hamna..det blir ju inga katter kvar tillslut… Att kunna dela med sig ! Inte vara girig !

Jag förstår om man inte vill låna ut avels tjänster men det här med att inte låta någon annan efterkommande gå i avel är ju ..ja…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annons:
Upp till toppen
Annons: