Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 2179 ggr
canon_eos
2008-10-25 19:14

Fråga

Jag har en fråga.

Om jag köper en katt(perser) som sällskap, kan jag i alla fall ställa ut den och avla med den så ungarna får stamtavla?

Eller måste man ha kryssat i för avel/utställning i köpkontraktet för det?

Är en sverak reggad katt.

Annons:
Silvestris
2008-10-25 19:24
#1

Har katten inget avelsförbud satt i stamtavlan får den användas i avel. Den kan även ställas ut. Om du inte har pratat med uppfödaren om avel kan det vara lämpligt att kontakta henne/honom angående avel. Dels kan det finnas information om linjerna som du behöver känna till, men uppfödaren kan även vara ett gott stöd generellt.

manbukten
2008-10-25 20:13
#2

Nu är det så här

Det är olika priser på katter till sällskap och dyrare till avel.

Skulle inre rekomendera dig att använda en katt inköpt till sällskap i avel. Kör över uppfödaren och blåser den på pengar och kan då inte räkna med att få ett bra anseende hos andra kattuppfödare

Så är det avel du vill hålla på med så gör ett ärligt köp för det-

Du måste vara med i klubb för att få stamtavlor och i sverak får du bara regga en kull sedan är det ansökt stamnamn som gäller

Det du prtatar om är ingen bra början

MonicaLagerquist
2008-10-25 20:26
#3

#2

Mig veterligen finns det inga regler för att det är olika priser på avel/sällskap/utställning.Sen bör man ju självklart kolla med kattens uppfödare om det är lämpligt att avla eller inte.Jag säljer alla mina katter till samma pris om det inte är något fel på dom för då säljs dom som kastrerade sällskapskatter.

Stolt ägare till fem La permer

IdaJ
2008-10-25 20:41
#4

Det bästa är om du pratar med uppfödaren innan du gör något för att höra hur han/hon ställer sig till detta så att man inte blir ovänner. Det kan ju också finnas en orsak till att katten är såld till sällskap. Det är ju inte heller säkert att en sällskapskatt håller utställningskvalitet.

manbukten
2008-10-25 20:58
#5

Har aldrig aldrig pratat om regler men många har olika priser för olika användnings. Nu pratar vi perser uppfödare

MonicaLagerquist
2008-10-25 21:08
#6

#5

Jag känner många perseruppfödare som tar samma pris för alla defektfria kattungar.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
krasivis
2008-10-25 21:10
#7

#5 Det handlar ju inte bara om perser uppfödare. Kommer du ihåg från tidigare att #3 har stor erfarenhet av perser?

Jag säljer mina katter till ett och samma pris, en av de uppfödare som jag köpt av gör också det.

Kvasthulda
2008-10-25 21:14
#8

Köper man en katt till sällskap anser jag att då är den menad som sällskapskatt också och ska inte avlas på.

Vill man att köparen ska förstå detta är det lättaste sättet att helt enkelt skriva in det i köpeavtalet. Mina kattungeköpare får alltid läsa igenom köpeavtalet så jag ser att dom förstått innehållet, innan dom skriver på.

Tycker jag att katten inte heller ska ställas ut, då talar jag om det också, skulle alla uppfödare lägga ner lite mer energi på sina avtal och i kontakten med sina köpare tror jag att det inte skulle bli så mycket feltolkningar i efterskott.

Det behöver ju ibland inte alls skilja så mycket i pris, pengarna är väl ändå inte det viktigaste, eller är det fel av mig att säja så?

Mitt råd till dig är att höra mig för med uppfödaren vad som gäller, köper man en katt som absolut inte lämpar sig för avel ska man inte avla på den heller, det finns ju alltid en orsak till att det är på det viset och kan därför få fatala följder om man går emot avelsförbudet.

manbukten
2008-10-25 21:46
#9

Ursäkta mig jag förstår inte måste vara korkad.

En fråga dyker upp om  möjlighet till brytna överenskommelser och kontrakts fråga

Jag svarar detta är inte lämpligt, och då är jag boven i dramat

Alla vet att priser för avel är högre och många är ledsna över att bli överkörda om detta framgått vid köp

Visst händer det att katter säljs till sällskapspris och får användas i avel men då lämnas ingen avelsgaranti. Dvs håller inte katten för avel får man ingen ersättning.

Vilket man inte får alla gånger då heller(avelsgaranti)

Säljer  vi till avel och kryssar i det ska vi ersätta detta och då måste vi ha mer än uppfödningskostnad för en katt

Har vi en snyggare katt som vi kan få ett kvalitets pris behöver vi de höjda priserna

#7 Hur många katter har du sålt? Säljer du en jättesnygg för samma pris långnäsa osv.?

yadhayezibas
2008-10-25 21:48
#10

Säljer jag en katt till avel tar jag ett högre pris. En katt till avel håller högre kvalite än en katt till sällskap.( Även om många sällskaps katter ofta är jättefina oxå självklart.) Den ska ju trots allt tillföra nåt bra till aveln. Vill nya ägaren ställa ut sin sällskaps katt är det ok med mig förutsatt att katten håller för show. Jag vill ju inte att de ska åka på show med höga förväntningar och sen bli totalt mosade. Tror jag ingen seriös uppfödare vill göra mot sina köpare…

Skulle jag ha sålt en katt till sällskap och nya ägaren börjar avla rakt av skulle jag nog bli rätt sur. Men skulle ägaren ringa och prata om saken och katten är fin och helt ok så skulle jag nog ha överseende med nån kull iallafall. Man kan ju faktiskt ändra sig som köpare och det är ju bättre att ha en bra relation och vara tillmötesgående än att vara sur o tvär och köparen börjar avla ändå och kanske på fel sätt o så… Bättre att hjälpa än stjälpa.Glad

Så här tycker jag nu iallafall… obs att jag är rätt ny och inte sålt så många kattungar ännu… Har heller inte råkat ut för några tråkigheter ännu, sånt kan ju sätta sina spår…

manbukten
2008-10-25 21:48
#11

Trodde vi uppfödare skulle stödja varandra då vi alla har samma problematik att brottas med eller lösa

#10 Mycket bra

#8 Nej priset är inte alla gånger viktigast när de går till sällskap. Men de vi kan få lite mer än uppfödningskostnad på måste vi ha om vi sjlva ska köpa in något snyggt till avel.

Sällskpakatter kostar i genomsnitt ca 4000:- till avel ca 8000:- om vi får betala fullt pris för en snygg katt ge mig en anledning till att inte våra köpare skall ha samma villkor

MonicaLagerquist
2008-10-25 21:59
#12

#8

Tyvärr kan man inte lagligt  skriva in i avtalen att man inte får göra ditten och datten med såld katt..Säljer man till en uppfödare kan man göra det för då räknas man som jämnbördiga men säljer du till en privat person kan du bara be dom att inte avla på katten du kan inte förbjuda dom.Vill du absolut inte att dom ska avla på katten finns det bara ett sätt antingen kastrerar du innan katten flyttar .

Stolt ägare till fem La permer

manbukten
2008-10-25 22:06
#13

#12 Detta rent juridiskt men moraliskt om en köpera planerar att köpa en billig katt till avel. Tyckte detta lät väldigt illa

Hur mycket respekt visar vi vandra MORALEN ÄR DÖD kastrera alla sällskapskatter

Annons:
krasivis
2008-10-25 22:09
#14

#9 Jag är ju helt ny som uppfödare och har bara sålt en kattunge till en uppfödare i Danmark, den sålde jag till sällskapspris eftersom jag inte kan se in i framtiden och garantera att katten utvecklas åt rätt håll.

Om katten blir bra så ser jag det som utmärkt reklam för min uppfödning!

MonicaLagerquist
2008-10-25 22:13
#15

#13

Hur vet du att hon planerar det.TS fråfgade om hur det fungerar om man köper katt.Har man inte köpt katt tidigare måste man väl få fråga.Det är ju bättre attt fråga för då kan hon ju välja att köpa en annan katt om nu den uppfödaren inte vill se katten på en utställning eller att köparen tar en kull på den.

Stolt ägare till fem La permer

manbukten
2008-10-25 22:18
#16

suck

MonicaLagerquist
2008-10-25 22:24
#17

#16

Du får gärna förklara vad du menar med det?

Stolt ägare till fem La permer

manbukten
2008-10-25 22:32
#18

Dubbelsuck ingen juridisk fråga utan en psykologisk.

MonicaLagerquist
2008-10-25 22:33
#19

#18

psykologisk ?

Stolt ägare till fem La permer

Marita-L
2008-10-25 22:53
#20

#0 Mitt svar är att jag tycker att du skall prata med uppfödaren som du har köpt katten av..

I bland kan man ju sälja katter som både håller till avel å utställning till sällskap för köparen har förälskat sig i just den katten å vill bara ha den till sällskap och betalar det priset som du hadde tänkt ändå.

Men väldigt ofta så säljs katten till sällskap pga av olika anledningar tex.. ett fel som gör att den inte skall gå i avel..

Så mitt råd är att prata men kattens uppfödare..

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annons:
miascharming
2008-10-25 23:00
#21

#0

Om jag förstått dig rätt , så har du inte köpt kattungen/katten ännu ?

Då är mitt råd att fråga uppfödaren denna fråga.

Är det av en speciell anledning hon inte vill kryssa i avel /utställning ?  Är katten lämpad till avel ?

Detta är frågor  som endast h*n kan svara på.

// Mia

canon_eos
2008-10-26 00:58
#22

Jag har inte köpt katten (ännu). Det stog ett pris i annonsen som var sällskapspris men om man vill använda den till avel/utsällning blir priset högre stog det men jag vet inte om jag kommer vara intresserad av utställninge/avel men ville veta hur det var ifall jag ångrar mig.

Jag vill absalut inte lura uppfödaren på något sätt och kommer diskutera det hela med henne innan.

MonicaLagerquist
2008-10-26 01:16
#23

#22

Lycka till med din kommande katt om det nu blir den här eller någon annan.Utställningar ska man passa sig för för man blir snabbt beroende.Flört

Stolt ägare till fem La permer

Alsace
2008-10-26 01:27
#24

Bra att du talar med uppfödaren, vi lägger ner mycket tid och pengar och vill bli seriöst bemötta tillbaka. Skulle bli sur om man sålde en sällis och de börjar ta kullar…..utställning är bra reklam om det går bra men ,,, vissa kan nog vara tveksamma även där,,,,

Däremot betalar uppfödare ett pris och sällskapskatterna kan komma undan med nästan halva priset i bland,,, då beroende på kattens utseende kvalifikationer m.m Har sållt utställnings och avelskatter till sällskap och ve den som sedan skuller börja avla på ett sådant avtal…….Då har man nog skitit i det blå skåpet…….

Vi försöker och går i flertal gr back på vår avel och sedan att folk skulle gå bakom ryggen på oss med sådana saker,,, vill inte tänka tanken….men visst händer det……och det får vi tyvärr leva med.. men den som gör det emot sin uppfödare har ju heller inte ngn uppfödare kvar att tala med,,,det är ju det här med moralen…..vad vi gör och inte emot varandra……ha en bra kväll

Alsace Futures

Kakan81
2008-10-27 18:35
#25

Jag tycker du ska prata med uppfödaren, h*n kan ge tips och råd. Dels har uppfödaren en massa erfarenhet som du säkert inte har.

Att ha en bra kontakt med "sin" uppfödare är jätteskönt. Vi har köpt våra 4 kissar från 2 olika uppfödare och de har varit jättebra att ha att göra med. Vi har kunnat fråga om saker och har även skickat mail och talat om hur livet är med deras ögonstenar.

Alsace har rätt i att mycket har med moral att göra. Både uppfödare mot köpare och vice versa. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, så är den frågan löst.

Lycka till med katten.

Upp till toppen
Annons: