Annons:
Etikett03-amma-finns-sökes
Läst 2805 ggr
Elin88
10/13/09, 3:12 PM

Desperat behov utav Amma (i Göteborg)

Min Hanna fick igår (12/10) en kattunge via akut kejsarsnitt och hon visar inget intresse för den.

Behöver verkligen något kattmamma som kan ge den mjölk och värme. Vi gör allt vi kan här hemma för att ge den värme och mjölkersättning men det bästa hade vart en annan kattmamma.

Jag bor i Västra Frölunda , Göteborg. Om ni känner till något annat forum eller liknande där man kan få tag i en Amma så är jag jättetacksam om ni berättar det.

Annons:
Marita-L
10/13/09, 3:18 PM
#1

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med en amma men är det första kullen för henne?

Det kan ta lite tid efter ett snitt för honan att ta sig an ungarna speciellt om det är hennes första kull. Man kan få stöd mata lite och försöka på alla sätt få mamman att visa intresse..

Hur gör hon ? Går hon ? Beter sig?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Elin88
10/13/09, 3:25 PM
#2

Ja detta är hennes förste (och hennes enda då dom tog bort livmodern under operationen)

Hon luktade på den imorse efter att hon piggnat till (var ju väldigt drogad igår) och då pep ungen jättemycket och hon jamade tillbaka. Men nu går hon bara omkring i huset som vanligt. Visar man upp ungen så kanske hon luktar lite på den.

Jag hoppas verkligen allt löser sig, den här lille är lite för tidig också.

Tack för ditt svar!

MonicaLagerquist
10/13/09, 4:14 PM
#3

Jag skulle sätta mig brevid ungens bolåda och locka till mig honan och sen sitta där och hålla tass.Tala om för honan hur duktig hon är och hur vacker ungen är osv.Det är ju väldigt svårt för en honkatt som förlösts med snitt att förstå att det är hennes barn.Försök att smeta på något gott på kattungen.Vad gillar mamman? Leverpastej smör mjukost eller något annat kladdigt så att hon börjar slicka på den lille.Fram tills dess är det bara att stödmata och försöka att få mamman att närma sig ungen.

Hur tidigt är ungen född och vad väger den?Håller den värmen hyfsat bra eller är den kall?En unge som är kall kan inte tillgodogöra sig maten så den måste värmas innan man matar den.

Stolt ägare till fem La permer

Marita-L
10/13/09, 5:04 PM
#4

Jag ser att du har fått ett gott råd. Ge inte upp mammor som har sin första vet inte alltid vad dom skall göra och vad som händer så det är viktigt att vi visarGlad smeta in lite gott på bebben å visa mamma där i lådan så börjar hon nog slicka på den skall du se.. ju mer hon tvättar den desto mer får hon upp värmen och blodcirkulationen på den lille och mammans instinkter vaknar till liv.. låt den sedan få mammas tutte .. ge dom sin ro själva ..stör inte sedan så mycket

Håller tummarna

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Elin88
10/13/09, 9:10 PM
#5

Hej! Tack för alla tips!

Vi gör allt vi kan här hemma för att det ska sluta lyckligt men det är kämpigt!

/Elin

MonicaLagerquist
10/13/09, 11:11 PM
#6

På vilken dag är kattungen född?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Marita-L
10/13/09, 11:52 PM
#7

Det är inte alltid så lätt att vara uppfödare, det finns en mörk,ledsam och jobbig sida också..tyvärr..

Kämpa på jag tänker på er

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

MonicaLagerquist
10/14/09, 1:03 PM
#8

Hur går det?

Stolt ägare till fem La permer

Elin88
10/14/09, 3:56 PM
#9

MonicaLage, vi är inte säkra men gissar på att det är en vecka eller en och en halv för tidigt.

Mamman kommer till ungen när den piper och jamar tillbaka men det är precis som om hon inte riktigt vet hur hon ska 'trösta' den.

Hon lägger sig vid den så kryper den upp till pälsen på henne. Men hon kan resa sig upp när som helst och gå därifrån.

MonicaLagerquist
10/14/09, 4:25 PM
#10

En kattunge som föds dag 58 eller tidigare har ofta väldigt små chanser att klara sig eftersom att lungorna inte är klara.Hur mycket päls har ungen?Vad väger den?Håller den värmen?

Stolt ägare till fem La permer

Marita-L
10/14/09, 4:28 PM
#11

Tvättar mamman den ännu? Äter den?

Ja det var många frågor på en gång.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Tjing-Ling
10/14/09, 4:51 PM
#12

Hur mycket väger den??

Kram Ann-Louise

Elin88
10/14/09, 6:29 PM
#13

MonicaLage - Han har ingen päls på ben och mage. Jag vet faktiskt inte vad han väger. Och han håller inte värmen själv, utan vi har honom på värmedyna som veterinären ombedde oss att lägga honom på och får även kroppsvärme från oss då.

Marita-L - Nej det gör hon inte, men lägger sig ibland med den. Han åt jättebra igår av mjölkersättningen, idag lite sämre men han har legat vid mammans bröst mycket idag så jag vet inte om det kan vara så att han får i sig mjölk genom henne.

Tjing-Ling - Jag vet tyvärr inte vad han väger.

Kram/Elin

Annons:
SamanthaJones
10/14/09, 6:50 PM
#14

Försök att skaffa en våg och väg honom! Att hålla koll på vikten säger väldigt mycket om hur kattungen mår.

jag har en hona som har 1 vecka gamla kattungar men det är en fd hemlös katt, hon är helt frisk men har inte bott inne så länge så jag vet inte om det är så lämpligt men ivärsta fall så finns det plats här! jags täller upp så mycekt jag bara kan!

LYCKA TILL!

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
10/14/09, 6:53 PM
#15

glömmde skriva att du lättast når mig på telefon:0761683973

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

Elin88
10/14/09, 8:08 PM
#16

Samantha - Ja det ska jag skaffa så fort jag kan!

Oj vad snällt utav dig, verkligen! Men ser att du bor i Linköping det är ju en bit att åka med en tre dagar gammal kattunge, men ska rådfråga här hemma :)

Tack/Elin

MonicaLagerquist
10/15/09, 10:44 AM
#17

Hur mår mor och barn idag?Fungerar det bra med matningen?

Stolt ägare till fem La permer

Elin88
10/17/09, 1:32 AM
#18

Hej alla och tack för alla fina tips från er! Ni har vart och är helt underbara men tyvärr klarade inte lillkillen sig, han gick bort igår förmiddag. Jag försökte få liv i honom men det gick inte. Vi gissar på att hans lungor inte var färdigutvecklade och inte orkade. Så det var många tårar här hemma.

Och mamman Hanna ligger just nu inne på djursjukhuset efter att operationssåret fått en infektion i sig så det är väldigt mycket på en gång. Jag får vänta tills imorgon att veterinären ringer och berättar hur det går för henne.

Tack än en gång/Elin

MonicaLagerquist
10/17/09, 1:43 AM
#19

Beklagar att det inte gick vägen för din lillkatt.Håller tummarna för att mammakatt snabbt repar sig.

Stolt ägare till fem La permer

Annkis54
10/17/09, 1:50 AM
#20

kramar till er

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
krasivis
10/17/09, 10:15 AM
#21

Jag är ledsen för din skull Elin! Hoppas nu att mamma katt repar sig snabbt!

Kram Elisabet

Marita-L
10/17/09, 12:31 PM
#22

Gråter så ledsamt. Håller tummarna för lilla mamma..

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

mallis
10/17/09, 12:58 PM
#23

Tråkigt Gråter Inte lätt när det blir så… hoppas det blir bra med mamman /Malou

yadhayezibas
10/17/09, 1:37 PM
#24

Åh vad sorgligt! Gråter  Vi håller tummar och tassar här hemma för att din hona ska bli frisk.

Elin88
10/21/09, 10:04 PM
#25

Hej allihopa ! Tack för alla fina ord. Hanna är hemma nu efter att ha fått opererat i buken därför att den fyllts med var och var infekterat. Så nu är hon hemma och äter medicin och har en tjusig tratt på huvudet ^_^

Hon äter mat och är sitt vanliga lekfulla jag igen :)

Mvh/Elin och Hanna

Annkis54
10/21/09, 10:07 PM
#26

det går åt rätt håll i alla fall Elin

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

u-marklund
10/22/09, 1:31 PM
#27

Lycka till med mamma katt.
/
Ulla

Annons:
Marita-L
10/23/09, 9:06 AM
#28

Hoppas det går bra med lilla mammanKyss

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Elin88
11/18/09, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Hej allihopa!

Hanna är nu friskförklarad och är sig själv igen och leker och äter och dricker som hon ska =)

Ärret syns inte ens på magen =)

Kram till er alla/Elin och Hanna

Marita-L
11/18/09, 2:54 PM
#30

så sköntKyss

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

Annkis54
11/18/09, 3:15 PM
#31

slutet gott allting gott:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Upp till toppen
Annons: