Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 2542 ggr
JOEL-JAHUEL
2009-11-10 22:20

NYTT FRÅN SVERAKs HÄLSOKOMMITÉ

Tillåtna och otillåtna substanser vid utställning av katt

Lista som pdf-dokument

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Bullan
2009-11-10 23:45
#2

Intressant!Glad

Så i princip är ALLT förbjudet, utom hormoner!?

Räknas Eye-Envy som naturmedel och har 15 dagars karens?

 

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

 

Bullan
2009-11-10 23:45
#3

Du kan klicka på pdf-filen, så får du upp hela dokumentet!

 

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

 

Annkis54
2009-11-10 23:51
#4

jaaa. att jag inte tänkte på det:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JOEL-JAHUEL
2009-11-11 00:34
#5

Har funderad hur har tänkt sverak kontrollera sånt; kanske ska det hela behandlas efter n-n anmälning eller hur har man tänkt komma åt?Foten i munnen

Kanske kolla in WADAs idrottsdopingskyttar??GladSkrattande

Lätt ska man anmäla "doping"användningsanklagelser mest mot de framgångsrika katter…Flört?

Bullan
2009-11-11 09:59
#6

En fundering…. alkohol, hur används det på katter? i pälsen eller ger folk katterna det för att lugna ner dem eller? Att folk gett och använd alla möjliga preparat på katterna till utställningar har man ju hört om, men alkohol har jag aldrig hört talas omObestämd

 

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

 

Annons:
Annkis54
2009-11-11 12:53
#7

jag kan tänka mig att det kan handla om backs droppar
för jag har hört att folk har sagt att det är alkohol i dem
men det är pyttepyttepytte som konserveringsmedel
kanske så lite så att det knappt märks
#5--ja..jag funderade oxå på hur detta ska kunna kontrolleras
om jag fattade det hela rätt så om katten har gått nån vissa sorters behandlingar som tex för en liten ögoninf. så ska det gå 15 dagar innan utställningen

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2009-11-11 14:00
#8

#7 Bach's blomsterdroppar innehåller alkohol, men man använder dropparna i väldigt liten mängd eller utspädda med vatten. Sedan ett tag tillbaka finns Bach's Resque Remedy, Five flower remedy som granulat, där finns ingen alkohol.

Det tråkiga med karensen på homeopatmedel är att det finns många katter som blir hjälpta av homeopatmedel för sin åksjuka vid till exempel resa till utställning. Katter som i övrigt är helt friska och behandlas i förebyggande syfte innan bilresan.

 Men jag vet inte på vilket sätt de skulle kunna påvisa att katten har behandlats med homeopatmedel…

/Lotta

yadhayezibas
2009-11-11 14:04
#9

#2 eye envy kan väl inte räknas in? Tror du det? Katten äter det ju inte…

miascharming
2009-11-11 14:10
#10

# 9

Jag tror att Eye Envy räknas, då det är ett antiseptiskt naturläkemedel.

Då man som i alla andra homeopat medel… har tagit vara på olika örter och växters läkningsförmåga.

yadhayezibas
2009-11-11 14:36
#11

Men vad surt… o hur ska de kunna kolla det då? Vilken dålig regel!!!

Headturners
2009-11-11 15:05
#12

Ja det vill ja me gärna veta hur dom ska kunna kolla om man änvänder Eye Envy?

Sussie

Annkis54
2009-11-11 15:15
#13

o hur ska de kunna kolla om katten är behandlad med ögondroppar, penicillin o andra läkemedel
visst så kan man ju lita på att folk är ärliga …menFlört
jag förstår inte vitsen med detta heller
vissa saker får man naturligtvis inte använda…men har det inte gått lite för långt här nu?

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annons:
JOEL-JAHUEL
2009-11-11 15:33
#14

GladFlört

I praktiken kan mycket väl ställas ut honkatter som är kastrater sedan länge i vuxena fertila honors klasser- så att ingen märker detta på utställningar alls.

Finns och används ögontroppar som ger katter helt stelnade stora glasögonen med enorma stora pupiller, har inte sett att de har märkts av showarrangörerna eller domare……Flört

o.s.v.

men som jag fick nu veta kan man ta blodprov från misstänkta katter direkt på utställningar….

de ämnen försvinner inte så fort….

Hoppas att kattshow blir bättre då---Flört

kram

simzonites
2009-11-11 15:44
#15

De ögondroppar som #14 skriver om är troligtvis atropin

- ett läkemedel som används för att öppna upp pupillen så att andra ögondroppar som katten ordinerats kan komma djupt in i ögat för att vara verksamma där. Atropin är smärtsamt och man blir väldigt ljuskänslig eftersom pupillen inte kan reglera insläppet av ljus i ögat.
 Att använda detta på en katt i utställningssammanhang för att göra ögonen större och öppna är helt klart djurplågeri Skrikandes Och det har väl varit förbjudet att använda dessa även tidigare?

Det känns lite kluvet angående karensen på homeopati - många inom den traditionella medicinen erkänner inte ens att det har några effekter och är helt verkningslöst. Homeopatmedlel kan inte påvisas i blodprov så vitt jag vet. Positivt är att homeopatin nu verkar likställas med andra behandlingar i och med karensreglerna - och det är ju ändå ett erkännande av homeopati som behandling. Obestämd

/Lotta

yadhayezibas
2009-11-11 16:01
#16

Jag har mailat och frågat om Eye envy kommer ha karens.

Headturners
2009-11-11 16:05
#17

Va bra Petrha återkommer du med svar här sen då? Har svårt att leva utan eye envy;)

Sussie

yadhayezibas
2009-11-11 16:08
#18

#17 ja jag oxå! Flört Speciellt till de katter som är vita i ansiktet.

miascharming
2009-11-11 20:53
#19

# 16

Så bra..då håller vi tummarna för att vi kan använda det ..Skrattande

Håller med..annars ÄR DET SURT!!!

Upp till toppen
Annons: