Annons:
Etikett04-konstruktiv-kritik
Läst 7196 ggr
vindeln
2010-03-02 17:24

Trånga näsborrar/nosspegel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

På sista tiden har min blivande avelshona, xxxx (redigerat av Medarbetare ) Mellow Miracle, börjat grymta och låta när hon andas. Jag har några frågor och söker konstruktiv kritiik.

Att hon inte är tvättad i ögonen innan fotot är jag väl medveten om. Det är åtgärdat nu. Vad jag vill höra av er nu; tycker ni att hon har för liten nosspegel/för små näsborrar för att vara lämplig i avel? Jag är väl medveten om att en veterinär måste gå ner i hennes näsa och se över hur det ser ut. MEN DÅ JAG VET att många uppfödare därute väljer att inte använda katter i avel oavsett om de kan andas bra om de har för liten nosspegel/näsborrar varför jag vill veta om denna är en sådan.

Tacksam för er hjälp och åsikter. Jag har själv dålig erfarenhet av detta problem varför jag ber om er hjälp.

Tack på förhand!

Monica

Annons:
norrlanning
2010-03-02 17:41
#1

Den ser ut att ha små näsborrar ja, och en operation kan underlätta andningen! För hon verkar ju ha lite problem med den, enligt vad du skriver.

Att sedan använda henne i avel eller inte, har läst på så många ställen att de finns inget som säger att detta är ärfligt. Sedan finsn det några uppfödare som aldrig skull avla på en katt med för trånga näsborrar. Läste för en tid sedan här om dettaOskyldig

Men det är bara du som skall avgöra vad du tycker känns rätt.  Men en operation, skulle jag göra, för att katten skulle få andas lättare.

heliotropes
2010-03-02 18:37
#2

Det ser ut som om det är en nosspegel som har utvecklats till att ha blivit väldigt smal, men hon ser ut att ha en bra bredd annars över nosryggen. Jag skulle låta en veterinär kolla henne, en ev. operation skulle kanske underlätta för henne?? 

Tyvärr kan ju man som uppfödare aldrig förutse en katts utveckling…

Avelsmässigt är det bara du som kan ta beslutet. Men med lite egna ställda frågor som….Har föräldrarna och släkten fina nosar? Att mer kritiskt kolla ev. blivande hanen och släkten, att det finns gott om fina näsborrar och bra bredder.

Eva // medarbetare på Perser


heliotropes
2010-03-02 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag kan berätta om min första hona som hade en väldigt liten nosspegel och hon fick endast två döttrar pga. att hon fick livmoderinflammation. Hennes döttrar och avkommorna hittills efter henne har gett stora fina näsborrar.

När hon var liten fick hon en vaccinatinsreaktion av en nu indragen vaccination, hon blev snorig av den och hon fick även en kronisk snuva, detta visade sig som värst på höst och vår då hennes nässlemhinnor blev svullna och nosen drog ihop sig mer. Då både lät hon och nös men hon var väldigt pigg och allert hela sitt liv.

Eva // medarbetare på Perser


Marita-L
2010-03-02 19:37
#4

Det ser ut som det skrivs här ovan att näsborrarna är trånga så jag hänvisar dig till att gå till veterinären och så dom kan hjälpa henne så hon kan syresätta sig bra. En sådan operation där det "bara" är nosvingarna är inte dyr.. mellan 1200-2000:- och det är en enkel operation men lite pillig.

Katten blir bra och det syns inget på utsidan mer än öppna näsborrar, plus att katten blir en helt annan katt pigg och busig.

Var det gäller avel eller inte är upp till var och en ..hur värdefull katten är för din avel osv.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-03-03 07:53
#5

Jag skulle nog gå till en veterinär som är duktig på just det problem du beskriver och rådfråga honom/henne, som jag tidigare sagt här på PIF så är vu ju inga experter på veterinärfrågor och därför är det lämpligast att hänvisa till en sådan.

Som det skrivits så går det med enkla metoder att avhjälpa trånga nosöppningar, sitter problemet längre ner är det nog svårare, men för kattens väl och ve gör man väl att.

Det där med aveln är väl en samvetsfråga, personligen har jag inte haft så stora problem med trånga näsor, de som varit har några fått hjälp så dom kunde andas normalt, har dom haft svårare problem har jag kastrerat annars inte.

DIn katt ser ut att ha en smal nosspegel, kanske ett litet ingrepp skulle hjälpa henne men du bör vänta till hon är vuxen.

Lycka till hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

vindeln
2010-03-03 09:30
#6

Tack för era svar och tips. Jag skall ta upp frågan med veterinären när det är dags för den årliga vaccinationen.

Monica

Annons:
vindeln
2010-03-03 17:41
#7

#3 Vilken vacker katt du visar Glad

/Monica

jenay
2011-05-22 23:07
#8

jag ha en liten frågaavla ni på sjuka och defekta katter?? ex pkdposetiva per och exo ha hört och vet folk som gör det.

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2011-05-22 23:40
#9

#8

Jag vet ingen som avlar medvetet på sjuka katter. Syftar din fråga på min katt som hade fått en kronisk snorighet av vaccinet så var hon inte sjuk i den bemärkelsen att det påverkade henne nämnvärt. Hon var både aktiv och busig tills hon blev över 10år,då jag fick ta det svåra beslutet att låta henne följa min mor till himlen/över regnbågen.De hade då bott tillsammans i flera år.

Jag vet heller ingen som medvetet avlar på gravare defekter som medför att katten inte kan leva ett normalt eller inget liv alls.

Eva // medarbetare på Perser


Erna
2011-05-23 12:12
#10

För trånga eller små näsborrar ÄR ärftligt, fast reccessivt, dvs dolda anlag. Det kan alltså hoppa över en eller flera generationer.

Även 2 helt fria föräldrar kan alltså få avkommor med detta fel.

Det är därför som de flesta uppfödarna inte avlar på denna defekt, men du får själv ta ställning till vad du vill göra.

Jag skulle avråda. Det är tillräckligt svårt ändå att ge sig in i avel. Man bör försöka starta med så lite problem som möjligt.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

jenay
2011-05-23 22:02
#11

nja jag syftar faktikst på en som jagv et avla på pkd postiva katter pga det ärför lite avlsmatrail i cameo avlen.

jag tycker det är absurt.

därför testa jag mina avesldjur vill ha friska och utan defkter.

Skrattandeha en bra dag. kram

AgnetaB
2011-05-25 09:49
#12

I Ts fråga har namnet på katten redigeras.Får jag fråga varför?

Erna
2011-05-25 12:56
#13

När det gäller väldigt små avelsbaser kan man ibland vara tvungen att överse med mindre allvarliga fel och försöka rätta till dem i efterhand.

Ett exempel: Jag köpte Sveriges absolut första golden 1979 och för att kunna få fram flera var jag tvungen att göra en far-dotter parning. Det skulle jag aldrig göra idag, för det behövs inte.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
heliotropes
2011-05-25 14:17
#14

#12 Svaret finns i våra skrivregler.

Eva // medarbetare på Perser


yadhayezibas
2011-05-25 20:48
#15

#12 Alla vet väl vem katten kommer ifrån ändå… Är ju bara att surfa in på Monicas hemsida så ser man det där. Glad

jenay
2011-05-28 23:41
#16

ja tycke rdet borde bli förbjudet och avla på sjka djur pkd och hcm är ju dödligt och plågsamt.

Skrattandeha en bra dag. kram

Upp till toppen
Annons: