Annons:
Etikett07-export-import
Läst 4671 ggr
Erna
2010-03-10 16:24

Efterlysning - Liten Transportväska eller box

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag har problem att hitta en tillräckligt liten transportbox eller mjuk väska för katter som ska flyga. SAS kräver måtten 20 cm hög och Lufthansa ännu lägre. Den minsta jag funnit är 26 cm hög och den måste rymmas under sätet, vilket den alltså inte gör. Risken är stor att de blir stoppade och måste åka utan katt, hemska tanke.

Detta problem måste lösas, då jag säkert kommer att exportera fler kattungar framöver.

En kompis åtog sig att ta med en av mina kattungar och erbjöd sin egen väska från Agria. Den var köpt för många år sedan och jag har inte hittat någon på deras hemsida.

Någon som har hittat en riktigt liten och var isf?

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
miascharming
2010-03-10 17:35
#1

Flygbur

Flygbur mjuk

Mjuk & Godkänd för flyg

Transportbag Sherpa De Lux Small
Solid og holdbar nylon bag, med nettingsider for ventilasjon. Kan åpnes i front og topp. Vaskbar 'lammeskinns' pute. Justerbar skulderstropp. En flott transportbag du vil ha glede av i mange år, med en stabilitet kjæledyret vil 'elske' deg for! Finnes i sort, blå, rød og grønn. Husk å oppgi ønsket farge.
Small 8 lbs (3.62 kg), 13" (33cm) L x 8" (20cm) H

Petmate Flygbur Katt Cabin

SkrattandeSkrattandeSkrattande

PERSONLIGEN så skulle jag aldrig våga chansa på att flyga med en väska som inte är godkänd för flyg!!

Det räcker med att en person klagar på buren & är den då för hög…så får den flyga i kabinen OM det finns plats & om din bur är godkänd för det. Så det kan ge stora problem att ej ha en godkänd bur.

Men är man bara medveten om riskerna och är beredd på det så är helt Ok Skrattande

 Lycka till

Kram

rosensilver
2010-03-10 17:42
#2

Huveröds hund och katt har en mjuk transportbur på sin hemsida.

Jag har använt en sådan vid flygresor vid ett flertal tillfällen.

http://www.huverods.com/products.php?cid=502&pid=6497

mvh

Anita/Rosengångens

http://www.rosengangen.se/

sidentassen55
2010-03-10 17:52
#3

På Rusta finns en mjuk bur som i och för sig inte uppfyller kraven hos SAS,,MEN det är bara någon liten centimeter som skiljer och det är unga som helst problem att få in den under sätet.

SAS kollar inte heller storleken på transporten, det gjorde dom iallafall inte när jag åkte med dom för 3 veckor sedan, det var tom en flygvärdinna som frågade mig varför jag hade så liten väska, det finns ju större , sa hon, det är många som har det.

Hoppas du hittar något som passar

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Amorstroll
2010-03-10 19:40
#4

# 1

Tusen Tack Mia!

Den ljusa cremefärgade flygburen i plast har jag köpt flera av och de fungerar alldeles utmärkt att få in under flygstolen framför. Den är ju väldigt trång men jag byter till den innan inceckningen och använder den enbart under flygturen. Den "vanliga" större transportboxen skickar jag på "bandet" som bagage och byter till direkt när vi kommit fram.

Kram

Gun-Lis

S*Amors Troll

http://www.amorstroll.com

sidentassen55
2010-03-10 19:58
#5

#1 Mia,

Jag måste bara få säja att ALLA dessa gånger jag flugit med katt,  både inrikes och utrikes och med en mängd olika bolag, har jag ALDRIG fått någon förfrågan om buren håller det mått dom satt i sina föreskrifter. Det ENDA som krävts är att buren går in UNDER stolen framför.Glad

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

miascharming
2010-03-10 21:03
#6

# 4 Varsågod Flört

Så roligt att du uppskattar inlägget FlörtTungan ute

# 5 Hej !

 Grattis- Då skall du vara glad att du har haft sådan " tur" Flört

Du skriver : Det ENDA som krävts är att buren går in UNDER stolen framför.

NEJ- det stämmer inte - se flygbolagets rekommendationer nedan.

Har du tagit en icke flyg godkänd bur som läcker om katten kissar ,spyr,osv..kan du själv bli tvungen att betala sanering.

Det är nämligen din uppgift att ta en bur efter deras krav , så även om ingen kollar så är det iaf ditt ansvar …,& vad gör du om katten får diarré..kissar …och det läcker ..DÅ KOMMER DE ATT KOLLA BUREN !!

MEN Tungan ute

Som jag skrev :

Är man bara medveten om riskerna och är beredd på det så är helt Ok Skrattande

Personligen skulle jag aldrig riskera att ej få flyga pga  -  att min transportbur inte uppfyller ALLA ders krav.

Hur nervös skulle man inte vara då ..när man går på planet …* FYYY*

Men det är JAG Flört

Det man också skall ha i åtanke är att dom kan neka dig att flyga om den är högre eller ej uppfyller deras krav om att vara vattentät osv ..

Transport of small dogs and cats into the passenger cabin:

You may take a dog or cat into the cabin, if the weight of the animal (including transport container) does not exceed eight kilograms. The animal has to be kept in a box measuring not more than
55 x 40 x 20 cm. You may use your own transport box if it has the necessary measurement and is watertight and bite proof.

Lycka till Mia Skrattande

Annons:
sidentassen55
2010-03-10 21:07
#7

#6

What ever…..

jag bara berättade hur JAG har har upplevt det ALLA gånger jag flugitFörvånad

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

miascharming
2010-03-10 21:16
#8

# 7  Jo jag vet att dom inte har nogranna kotroller, & det är roligt att höra allas erfarenheter.Skrattande

Det kanske är what ever för dig -helt ok för mig  Flört

ville  endast vara vänlig och upplysa om det jag vet & känner till så kan var & en avgöra själv vilka risker de vill ta.Flört

[Guardians]
2010-03-10 23:48
#9

Blev själv förvånad då jag flög och hämtade hem Penny från Skellefteå, jag hade då efter mycket letande hittat en väska som uppfyllde deras normer och det var inte lätt att hitta en så liten men då jag kom på flyget var det ytterligare en dam med som hade en hund i en stor väska av bagtyg och den hade inte ett mått som stämde, frågade henne om detta men hon sa att hon alltid flög med hunden i den, hon "pendlade" mellan Mallorca o Stockholm.

Jula har en liten väska som har måtten L350xB250xH220 mm.

heliotropes
2010-03-11 00:12
#10

Själv skulle jag inte tordas, med min otur skulle det väl komma en "suring" och hänvisa bort mej Tyst eller att just den dagen har de några specialkontroller.Obestämd

Men jag har själv sett att de släpper igenom just handbagage som långt ifrån håller deras mått.

Eva // medarbetare på Perser


miascharming
2010-03-11 00:58
#11

# 10 Vi har nog samma " tur då "

 Jag har haft oturen att både väskan blivit mätt & kollad som handbagage…samt att den uppfyller kraven på läckage , ventilation…& säkerhet..Förvånad

Så skall jag närma mig en flygplats är det med en väska som uppfyller flygbolagets alla krav.Flört

heliotropes
2010-03-11 01:38
#12

#11

Men vad *f* vad var det för special….läckage,ventilaton & säkerhetObestämd Förvånad Det lät som rena Sverker Olsson kontroll av specialväskor… haha!Skrattande

Men det låter som om du har samma "tur" som mej…Skrattande

Eva // medarbetare på Perser


miascharming
2010-03-11 05:22
#13

# Det är väl därför det finn särskilda väskor som är godkända för flyg , för att dom uppfyller deras krav.

Som Lufthansa skriver :

 You may use your own transport box if it has the necessary measurement and is watertight and bite proof.

Vattentät och bitsäker Foten i munnen

Även om det inte står på deras sida så skall det också finnas god ventilation på väskan !

Sedan har flygbolagen egna regler också- dvs mjuk väska- hård väska…& olika mått. Så det gäller att vara noga att kolla vad som gäller för just det man flyger med för dagen .

Hahaha - Japp samma " tur" som dig har jag Skrattande

Annons:
sidentassen55
2010-03-11 06:43
#14

Ett litet "slutord" från mig i denna sak Obestämd

Det verka vara väldigt olika på de olika flygbolagens "krav" vid bokningstillfällena och irl.

Jag kan tänka mig att om man flyger till-från USA, DÅ är kraven stenhårda, som med allt annat bagage, men i Eorpoa ÄR det inte så.

Hur många har fått "transporten" kontrollerad så noga som #11 har råkat ut för ?

Annars var ju frågan från början vart man kan hitta en riktigt liten transport Flört

Morgonhälsningar från Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Mayer
2010-03-11 09:03
#15

Men om man har en mjuk väska så går den ju under sätet fast den är större bärandes eller?Min hane får inte plats i en för liten.

Nu blir jag lite nojjig.

frukove
2010-03-11 09:07
#16

Jag har haft tur när jag flugit att jag kunnat låna väska av mina snälla kattkompisar i klubben:)Tur att detfinns snälla människor:)Blir den förstörd så köper jag ju en ny -men det har varit katthår så jag bara rengör den försiktigt.

Dessa har varit av märket "Sherpa" och dom ska vara godkända.

Jag hittade ingen tillräckligt liten väska på JUla,ÖB eller Rusta…

Vad jag undara mest över-vad betalar man för när man flyger med katt????Sas tar 400:- t.o.r.För vad????

Dom röntgar väskan annars har jag allt ansvar-får sitta ganska tajt för det blir trångt för fötterna!

Sist jag kollade var det billigare att skicka katten i en vanlig bur i deras speciella djurutrymme dessutom!Då gör dom allt-man checkar in katten och skickar den som ett "handbagage!.Då har de en person som tar hand om den specialtransporten dessutom….

Jag kan inte förstå vad jag betalar för.Och varför ska det vara just 2 djur i kabinen?

Heléne

Denna kommentar har tagits bort.
origirl
2010-03-11 10:14
#18

I norge betaler vi 162 norska for å ha med katt i kabinenGlad

miascharming
2010-03-11 14:39
#19

# 15 Vet inte hur stor din hane är- Men katten & väskan får inte väga mer än 8 kg.( Lufthansa )

Måtten från lufthansa är :

55 x 40 x 20

# 16 Sherpa bag är godkänd Flört

yadhayezibas
2010-03-11 17:46
#20

När jag sålde en kattunge som skulle flytta med ägaren till Åre så fick hon betala 100 kr extra för att få ha kissen med sig i kabinen. Hon hade en vanlig halvmjuk transportväska. Ingen kollade måtten på väskan de gullade bara med katten. Skrattande

Annons:
Mayer
2010-03-12 09:25
#21

Med Norwegian är det dyrare till ex. Norge än här i Sverige.

Jag ska till Oslo med en katt och det kostar

Kiruna-Stcklm 500 kr.Tur o retur

Stockholm-Oslo 700 kr.Tur o retur

Jag tycker det känns dyrt.

sidentassen55
2010-03-12 09:39
#22

DET var dyrt Anja Rynkar på näsan

Men jag VET att det varierar mycket mellan de olika bolagen.

Jag har ju testat många under alla års flygning.

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Erna
2010-03-12 14:46
#23

Tack för alla tips!

Just denna gång löser det sig med väska, då köparen har en egen med sig.

Nyligen då jag skickade en katt med Lufthansa som handbagage, kostade det 700:- enligt nya prislistan och SAS tar 500:-.

Dom har verkligen hittat en nisch där dom kan tjäna pengar, för man får ju inget extra som motsvarar prishöjningen. Förr kostade det ca 60:- på SAS.

Röntgar de verkligen väskan? Jag vill inte att min kattunge ska röntgas i onödan. Om det skulle vara så att katten måste byta flyg flera gånger under resan, måste den ju röntgas flera gånger isf under kort tid.

Vad anser Djurskyddslagen om det? Bara en fundering.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

miascharming
2010-03-12 15:00
#24

# 23

JA- dom röntgar väskan  !

Detta pga- det finns människor som har roat sig med att smuggla sprängämnen,knark …m.m  både i transporterna & i katten/ Djuret!

Säkerheten i luften går före allt.Skrattande

Vad djurskyddslagen säger vet jag inte…?

Dock tror inte dom säger något om detta, då det är ett speciellt tillfälle precis som när din katt blir sjuk & du går till veterinären för en röntgen eller ultraljud!

Önskar alla en trevlig helg !

sidentassen55
2010-03-12 15:17
#25

#23 Erna var inte orolig, man får ta ur katten ur väskan och hålla den när väskan åker genom maskinen. Katten bär man med sig genom bågen, så DET behöver du inte alls oroa dig för.Glad

Men hur kan det kosta så mycket som 500 med SAS? Har dom höjt nu från Mars då?

Förra månaden åkte jag ju från Kroatien, mellanlandade i Schweiz och sedan till Stockholm, jag betalade bara 400.- för min katt som vägde 4,3 kg. Då gick gränsen vid 5 kilo, sedan blev det dyrare. Upp till 8 kg katt fick jag ha.

Jag har ALDRIG åkt med något bolag till eller från något land, som krävt att djuret ska med i väskan för rtg……, det skulle vara väldigt intressant att höra vilket land som kräver detta?

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

yadhayezibas
2010-03-12 18:02
#26

SAS tog 100 kr när lille Skrutten flög till Åre med sin nya matte. Vilken prishöjning det verkar ha blivit Obestämd

frukove
2010-03-12 20:48
#27

Jag flög med sas och katt i kabin i februari.Då kostade det 400:- tor för LillOlle…Och katten röntgas ju när man själv bär den genom röngten (eller vad det nu är för larmbåge).

Jag undrar om dom tar ut katten om man skickar den i lastutrymmet också.Tror inte dom "vågar" det.

MEN vad betalar för när man har dom i kabinen….

Annons:
sidentassen55
2010-03-12 21:17
#28

#27

Precis som du säjer så är det en LARMBÅGE och INTE någon rtg!!!!!

Den larmar om man har något i metall på sig.

INGENTING som någon endaste människa eller djur kan ta någon skada av, den scannar alltså INTE !

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

miascharming
2010-03-12 23:53
#29

Jag skrev i mitt svar:

 JA- de röntgar väskanFlört

SANT - Röntgar katten gör dom " bara " när djuret flyger Cargo ..ensam , så om man anlitar ett cargoföretag för att flyga din katt från Arlanda så går den igenom röntgen.

Annars är det precis som ni säger:

 Larmbåge …lite snabb på tangenterna  Flört

Erna
2010-03-13 12:25
#30

I februari, när jag kollade priserna på SAS, hade de höjt rejält och Lufthansas priser har också höjts. Jag betalade Lufthansas pris på Arlanda och personalen kollade verkligen priset ordentligt, så det stämde. Priserna gällde katt i kabin som handbagage.

Cargo priserna ska vi inte tala om. Det är så dyrt, att det överstiger en personbiljett. Det kan löna sig att skicka katten med en tonåring/studerande med rabatt.

JetPak är ensamma på flygtransport i Sverige och de har passat på att höja priserna, så snart det varit en incident med flyghot någonstans i världen. Jag minns när det kostade ca 600:-. Efter 11/9 chockhöjdes priset till mer än det dubbla. Är prishöjningen värd servicen? Knappast!

De gör som de vill, när det inte finns konkurrenter.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2010-03-13 12:37
#31

Jag kollade just Jetpaks priser och fick en chock!

Boxens storlek: L 39 cm x H 26 cm x B 26 cm

Vikt max 3 kg (kattunge)

Pris, snabbast utan övernattning eller fördröjning: 6.972:19 SEK

Inte en chans att de får mina pengar!

Är det nån som vet något alternativ, förutom att en person tar katten som handbagage?

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

heliotropes
2010-03-13 13:15
#32

#31 Förvånad

Eva // medarbetare på Perser


rosensilver
2010-03-13 13:42
#33

*31

Det låter väldigt mkt ….Jag fick hem min två imp. från Tyskland i en jätte stor transportbur

i förra veckan Katterna väger mellan 3,5 o 4,8 kg.

Det kostade ca 3.500 kronor med flygbiljett o hantering (Cargo).

Jag valde att inte åka till Tyskland och hämta mina katter pga att det var

osäker att få in två katter i karbinen och under sätet eftersom katterna är stora särskilt hanen :0)).

Det är alltid ett litet företag att hämta katterna på Arlanda, det blir mkt bil åkande till Cargo, tull och tillbaka till Cargo mm.

Samt var det stor koll av bilen o röntgen av väskor o kläder mm varje gång vid infarten

till Arlandaområdet.

mvh

Anita/Rosengångens

sidentassen55
2010-03-13 17:14
#34
#29
Varför skrev du då också :
"Vad djurskyddslagen säger vet jag inte…?"
Vad har dom med att en tom väska går igenom en rtg-apparat ? Obestämd
Undrar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annons:
Mayer
2010-03-13 18:51
#35

Jag skickade upp en katt med Cargo Stockholm-Gällivare och jag tror dom tog hutlösa 5000 kr. för det

sidentassen55
2010-03-13 20:17
#36

S¨å konstigt det blev i mitt förra inlägg???

Jag har inte avsiktligt gjort det så…

Fattar nada

LottaP

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

heliotropes
2010-03-13 20:26
#37

#36

Jag har sett att det kan bli så, när inte den översta raden där bla.smailen ligger har hunnit bli synlig innan man skriver.

Du är för snabb Lotta!FlörtSkrattande

Eva // medarbetare på Perser


sidentassen55
2010-03-13 21:00
#38

Ha ha ha , och vad menar du med det månne FlörtFoten i munnenCool

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

miascharming
2010-03-14 00:32
#39

Erna ställde en fråga - jag svarade spontant!Skrattande

Jag svarade så för att jag inte har en aning om vad djurskyddslagen säger vid röntgen av katt vid något tillfälle Skrattande

När de flyger cargo - så röntags de , så jag passade bara på att berätta att jag inte vet något om just lagen! ( FörlåtTyst )

Dessutom vet jag att inte alla tar ut kissen ur väskan  & bär den genom bågen istället , vilket är mer än jag kan förstå ..men iaf Flört

Jag bidrog iaf med den infon jag hade och som jag trodde att Erna kanske skulle ha någon nytta av :-)  

Om jag har bidragit med onödigt vetande med mina  Kommentarer & länkar till burar som håller för lufthansas mått och krav ,ber jag om ursäkt Skrattande

Önskar er alla en trevlig Söndag 

Kram

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: