Annons:
Etikett07-export-import
Läst 3175 ggr
englagirl
4/8/10, 2:18 AM

VAD GÖR JAG???????

Jag ska importera två katter från USA som nu är 4,5 månader gamla.

Problemet är att uppfödaren av känslomässiga skäl inte kan ha kattungarna kvar för länge, utan vi har bestämt att dom ska flytta nu i mitten av april och jag skulle då ta dom till en "fosterfamilj" i Finland som skulle ha dom tills blodtesterna är gjorda och klara om ca 2,5 mån.

Nu får jag mail från uppfödaren som säger att det går inga direktflyg till Helsingfors från Michigan eller dess närhet??????

Vad gör jag?????

Jag vill absolut inte avstå dom här katterna som jag bokade då dom var 8 veckor.

Snälla…..ge mig några bra tips!

Om jag flyger själv och hämtar dom så kan jag ändå inte ta in dom i Sverige på än gång, och var ska jag ta vägen då?

Ni som importerat från USA….är det så här krångligt om katterna ska flytta innan 7 månader?

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annons:
Annkis54
4/8/10, 2:30 AM
#1

nu kanske jag ställer en himla dum fråga men
om det inte går nåt direktflyg…
går det nåt "icke-direktflyg" då..så att de kan mellanlanda nånstans o sen åka därifrån till finland
jag vet när jag kollade detta för ett tag sen så var det ju plan som mellanlandade i Frankfurt o sen for vidare…

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
4/8/10, 9:22 AM
#2

Jag tror det är just det Annki att dom inte får mellanlanda …"utan" tillstånd från det landet där du måste mellanlanda??!! Har jag fel där..kanske..Jag kan inte detta..

Men en sak jag tänkte på var.. Finland är ju också rabiesfritt land får du ta in dit innan alla tester är klara??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

frukove
4/8/10, 12:03 PM
#3

Är Finland rabiesfritt???Kan man ställa där utan rabiesvac??Tänk om jag kan åka till Ouloborg(40-50 mil bara!) i sommar istället för 80 mil till NordNorge!!!!

Var kan man kolla sånt?Eller är det annat som ska vara.

Heléne

yadhayezibas
4/8/10, 12:10 PM
#4

Till finland kan man ta sin valp lr kattunge utan rabies. Det vet jag med säkerhet för det gjorde min mamma med en blodhundsvalp för inte alls länge sen. Glad

frukove
4/8/10, 12:56 PM
#5

Tror jag gjorde en tankevurpa.

Vi har ju inte rabies i Sverige -så nog får man väl skicka kattungar och valpar dit.

Men kan man väl inte ta tillbaks sin utställda katt till Sverige eller hur är det???

Hittar inget på Sveraks sida heller…

Heléne

englagirl
4/8/10, 1:05 PM
#6

Det har löst sig nu, och jag är överlycklig.

Skrattande

En av mina allra godaste vänner i kattvärlden har lovat att ta sig an katterna i 2,5 månad.

Ha en fortsatt trevlig dag!

    ********************************

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

 /\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annons:
Erna
4/8/10, 1:26 PM
#7

I Norden är det bara Sverige och Finland som officiellt är rabiesfritt. Finland räknas inte som fritt. Du kan inte ta in någon katt utan blodtest till Sverige från Finland.

Jag har tävlat sedan 1977 och var med på den tiden, när man kunde (måste) tävla i Sverige, Norge och Finland för att få titeln IC och högre. När det upptäcktes ett fall av rabies i Finland, stängdes gränserna och nya regler för vårt tävlande infördes. Sedan dess har det räckt med Norge + Sverige för IC-titlar.

Numera finns det ju möjlighet att kunna tävla i 3e land i EU.

För att kunna åka hem till Sverige/Norge krävs rabisvaccin + godkänt blodtest.

Läs på Jordbruksverkets hemsida om importer och resa i EU. Det är olika regler för olika regioner.

Så vitt jag vet, räknas inte mellanlandning som vistelse i resp land. Katten passerar inte tullen.

Känner du ingen i ett annat EU-land där du kan placera katterna?

Lycka till!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

frukove
4/8/10, 2:54 PM
#8

Erna:VIsst ska det stå Sverige och Norge som är rabiesfria?Så synd att inte Finland går åka till.

Om jag ska ställa en kattunge igen i framtiden ska jag fundera på rabies på en gång.Då kan jag ju bara blåsa över Till OuloGlad.Ids ju int´börja med en kastrat på 5 år…

Heléne

solis59
4/8/10, 3:01 PM
#9

Vilken tur Lena, hoppas de får det bra i sitt tillfälliga hem!!

Jag tycker dock inte detta är en bra lösning, att flytta små från det ena hemmet till det andra. Då det innebär stress och därmed infektions risker, om mellan hemmet även har katter. Trist att uppfödaren inte kunde ha dem kvar! Hoppas allt går bra!!!

sidentassen55
4/8/10, 3:07 PM
#10

Först av allt Till dig Lena; Så härligt att ha vänner som ställer upp så som din vän gör. Alla är inte lika generösa ska man veta. Lycka till med ytterligare nya bebisar hos digGlad

#9 Man flyttar väl alltid små från det ena hemmet till det andra, så vad ska det vara för skillnad på om kattungarna åker till ett annat land än Sverige?

Kattungarna flyttar ju från oss själva vid 12 veckors ålder, jag förstår inte vad det ska vara för skillnad ?

Att sedan flytta på en katt ytterligare igen när den nått (nästan) vuxen ålder, kan omöjligt vara mer "farligt" än att då flytta en hona till ex en hane för parning eller till en utställning där det finns 100-tals katter ??

Jag förstår egentligen inte din inställning här?

Lycka till igen från mig till dig Lena

KRAM

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
4/8/10, 4:43 PM
#11
Headturners
4/8/10, 5:26 PM
#12

Låter ortoligt spännande Lena, och nyfiken blir jaFlört

Bästa vore ju om man betalar uppfödaren för att djuren stannar, men det går ju inte alltidGlad

Väntar med spänning på att få se vad du får hem, det är säkert något riktigt vackertKyss

Hoppas allt går bra

Kramar Sussie

Erna
4/13/10, 2:20 PM
#13

Ett skrivfel, det ska vara Sverige och Norge som är rabiesfria.

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: