Annons:
Etikett05-kattungar
Läst 5040 ggr
Camillasofia85
2010-04-18 17:00

nyfödd kattunge diar inte av mamman

Hej!

Våran exotic hona,Madonna, fick tre kattungar idag, 2 levande, den tredje hade tarmarna utanför kroppen… Den första är en gul hane, väldigt glupsk och diar mycket, nr 2 letar inte ens efter en spene och verkar svag, vi trodde nästan inte att den skulle klara sig. Vi har provat med ersättning och det verkar fungera bra.

Mvh Camilla

Annons:
Annkis54
2010-04-18 17:16
#1

Det jag skulle försöka med ´är att hela tiden lägga den till tutte…försöka att få in tutten i munnen på den
mjölka fram lite mjölk så att den känner det
så här får du hålla på..o be en stilla bön att den fattar.
under tiden så måste du hålla koll på vikten…
hur mycket vägde den som nyfödd?? vad väger den nu???
så under tiden som du försöker få den att ta mammas tutte…så måste du kanske fortsätta att ge lite ersättning..så att den inte dör under tiden som du försöker.
svårigheten här är att inte ge för mycket ..så att den alltid är mätt
det går att föda upp en unge själv…om den är frisk…
men kanske finns det nån anledning till att den inte diar av henne.

lycka till

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Camillasofia85
2010-04-18 17:31
#2

Kattungen vägde 95 gram vid födseln för tre timmar sen.

Jo fick rådet av en annan uppfödare att försöka få kattungen att dia på mamman, innan ersättning, det verkar fungera bra än så länge.

Erna
2010-04-18 18:53
#3

Väg kattungarna vid samma tidpunkt varje dag. Om någon inte gått upp minst 5 g (helst 10 g eller mer) måste du ge tillägg, så att den inte torkar ut och blir sämre. jag brukar ge minst morgon och kväll, ibland tätare. Risken med att ge för mycket och för ofta, är att ungen inte diar alls på mamman.

Låt vågen bestämma om du måste ge tillägg eller hur mycket du ger i tillägg.

När ungen går upp i vikt som den ska, kan du prova att minska på tillägget. Du ser snart på vågen om det var rätt eller fel.

Ge alltid hellre flera gånger och inte så mycket per gång, annars kan risken vara att ungen drar ner i lungorna.

Det beror lite på hur hungrig och stark ungen är, om den klarar 1 ml tillägg eller mer per gång.

Det är tyvärr inte alltid som tillägg lyckas. Att en unge föddes med tarmarna utanför tyder på en infektion, eller nåt annat, så man vet aldrig om 3an är helt frisk.

Lycka till!

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Coolgrim
2010-04-18 22:25
#4

Hej

Hoppas det går bra att den lille och att han vill fortsätta att dia på sin mamma.

Det är inge roligt jobb att tilläggsmata men vad gör man inte för dom små.

Jag hade en liten för många år sedan som efter 1 dygn "glömde" bort hur man diade han va så liten och klen (62) så jag fick lära honom genom att ge lite tillägg och sen direkt till mammatutten. Det hela tog några dagar men jag lyckades.

Sänder över kattkramar

sidentassen55
2010-04-19 10:38
#5

Grattis till din lilla bebis, hoppas det går bra med maten nu.

Det ska bli kul att få se något foto av den när den kanske har öppnat ögonen:-)

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Upp till toppen
Annons: