Annons:
Etikett14-sverak-eller-wcf-anknutna-frågor
Läst 1235 ggr
jonte10
7/13/10, 6:16 PM

SVERAK kullreg o Pnr??

Såg idag, när jag skuller regga en kull, att SVERAK kräver mitt personnummer?!  När beslutades detta, kan inte hitta någonstans i protokollen ett beslut om detta?! Vad säger Datainspektionen om detta, har SVERAK tillstånd? Fr Datainspektionnen webiste:

Personnummer får behandlas med stöd av ett samtycke från den registrerade. Finns det inget samtycke får uppgifter om personnummer behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till

  • ändamålet med behandlingen,
  • vikten av en säker identifiering, eller
  • något annat beaktansvärt skäl.

Om det är fråga om behandling av personuppgifter i ett ostrukturerat material gäller inte detta. En behandling av personnummer och andra personuppgifter i ett ostrukturerat material får dock aldrig leda till en kränkning av den registrerades personliga integritet.

Jag tycker inte om detta att lämna ut mitt personnummer hur som helst!!

Johanna

Annons:
IdaJ
7/13/10, 8:10 PM
#1

Jag har ingen aning om när det blivit bestämt eller varför… Kan ingen ringa och höra med SVERAK och berätta vad de sa?

Cybercat
7/13/10, 8:13 PM
#2

Det har nog blivit något knasigt med röstningen här - man kan inte läsa på svaren på inlägget förrän man röstat, och det finns liksom inga alternativ att rösta på.

Eller är det bara jag?

IdaJ
7/13/10, 8:17 PM
#3

Det kanske inte var menat som någon omröstning? Man måste alltid rösta innan man kan läsa…

Annkis54
7/14/10, 1:26 PM
#4

jag undrade lite likadant Emma:)

 

 

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Upp till toppen
Annons: