Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 7631 ggr
AgnetaB
2011-01-01 22:21

Hur nedärvs golden o silver?

Har en fråga som jag hoppas någon som verkligen kan vill svara

 på då jag fått olika svar av sk kunniga. Är golden o silver

 dominanta färger o betyder det att de alltid syns? Man kan ej

 bara bära det? Nedärvs bägge färgerna likadant?  Silver

behöver ju bara komma ifrån en part men ändå få silver, är det

likadant med golden?  Jag vet en som nämligen har Sibirer o har

 fått 2 kullar med golden kattungar men ingen är en

 golden/silver men båda har golden/silver i stamtavlan.

Tacksam för svar el vem jag ska fråga

Annons:
Marita-L
2011-01-01 23:59
#1

En av föräldrarna måste vara silver för att få silver avkommor.

Med golden är det så att man kan vara bärare.. Men både måste antingen bära på anlaget eller vara golden för att det skall bli Golden bebisar.

Erna är nog den rätta för dina frågor. http://www.yamacatos.se/

Här är en länk till sidor som Erna har skrivit, hoppas dom kan hjälpa dig att få svar.

http://www.yamacatos.se/Artiklar/Genetik1.html

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

 Crystal Pearl´s

AgnetaB
2011-01-02 12:00
#2

Tackar så mycket ska kolla där också.

Erna
2011-01-02 12:59
#3

Jag brukar förklara nedärvningen på ett enkelt sätt. Tänk silver i förhållande som svart till blått. Både silver och svart är dominant och golden och blått är recessivt (dvs dolt).

Silver är dominant över alla andra färger utom helvitt, som är dominant över allt annat.

Läs gärna min genetikserie om silver golden på min hemsida

www.yamacatos.se/artiklar

eller www.silvernews.se/artiklar

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AgnetaB
2011-01-02 13:08
#4

Jag läste igår sent så måste nog repetera:)  är ju så intressant med avel o färger men inte alltid så lätt.

 Jag hörde att golden också var dominant men de är recessivt alltså?

Ang silver shaded har jag hört. Ena parten måste vara det för att få en sådan avkomma, sant? Annars är inte avkomman  en shaded utan annan typ av silver? Tänkte på en kattunge som jag ev vill köpa nämligen av rasen sibir.

Erna
2011-01-02 13:48
#5

För att kunna få en silveravkomma måste minst ena föräldern vara silver, eftersom silver är dominant.

Tänk i termerna silver och ickesilver=golden.

Shaded eller annan variant har inget med silveranlaget att göra.

Shell, shaded, spotted, tigré eller tabby är alla pälsmönster, vilket är ett helt annan anlag som nedärvs separat.

Om katten är silver och har mönstret shell eller shaded kan det bli en chinchilla eller shaded silver, inte annars. Genkoden ser ut så här:

A-I-Wb- (Agouti-Inhibitor-Bandwidening)

Agouti är ett hårstrå som är bandat eller randigt, alltså inte solitt.

Inhibitor tar bort färgen på hårskaftet och lämnar bara kvar färgade toppar.

Bandwidening ökar bandbredden så att hårskaftet kommer att sakna ränder.

Lägger man till anlaget silver så blir det en chinchilla eller shaded silver. Tar man bort silveranlaget så blir det en golden med shell eller shadedtoppar.

Man kan bara få golden om minst en förälder är chinchilla eller shaded silver eller om båda föräldrarna är golden. En bruntabby parad med en likadan kan alltså aldrig få en golden.

En tippad golden som dessutom är grönögd är alltså en golden.

En tippad golden med orange ögon är inget anant än ett mellanting och inte godkänd i något förbund.

Skilj på färgerna mellan grönögda och kopparögda, det är helt olika anlag. En kopparögd silver är aldrig shaded utan har andra mönster (spotted, tigré eller tabby)

Får man en sådan kan det vara idé att använda den i grönögd avel om den tros förbättra några andra egenskaper. Tippade katter bör inte användas i avel med spotted, tigré eller tabbymönstrade kopparögda katter, eftersom det kan ta bort pälsmönstret helt. Möjligen i cameoaveln för den experimentlystna.

Trots att jag många gånger har korsat in solida kopparögda katter i min chinchillaavel, så har jag aldrig korsat med någon mönstrad kopparögd katt.

Ovanstående gäller främst perser/exotic men även andra raser. Per/Exo är främst färgavlade vilket inte är fallet med de flesta andra raserna, t ex semilånghår.

Genetik är svårt, och genetik med silver/golden är det allra svåraste, både teoretiskt och framförallt praktiskt.

Minst en av föräldrarna i Maine coon kullen måste vara silver som bär på golden (ickesilver) för att det ska bli goldenungar. Den andra föräldern måste vara eller bära på golden.

Hoppas att du fattar något av detta, för det är inte helt lätt att förklara. Om man sedan tidigare kan lite genetik är det lättare.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

AgnetaB
2011-01-02 16:37
#6

#5 Tack så jättemycket för ditt uttömande svar men  i den sibirkullen jag

 pratade om är honan blå spotted  m vitt o hanen brun spotted o bägge har

 golden o silver shaded i stammen o fått goldenungar. Alltså måste bägge

bära på golden? Du skrev Main Coon men menade väl Sibir o där skrev du att

 ena parten måste vara silver o det stämmer ju ej i detta fallet.

Annons:
jenay
2011-04-12 01:29
#7

hej jag är ny på forumet jag undrar lite om just golden silver och cameo,finns det många uppfödare som syssla med det??

Skrattandeha en bra dag. kram

AgnetaB
2011-04-12 09:19
#8

Jag gillar de färgerna o har tänkt få fram sådana kattungar i framtiden på mina Norska skogkatter o Sibirer. Annars finns det ju mest på Perser tror jag.

jenay
2011-04-14 00:23
#9

ja jag ha själv läst att det är mest exo och perser som är det men jag undrar lite hur cameo och goldense ut och hur bli den färgen till???.

Skrattandeha en bra dag. kram

heliotropes
2012-07-19 11:59
#10

AgnetaB,jag svarar här på ditt inlägg,som jag har klistrat in här.

Kanske du kan svara. Jag har ju sibirer o NFO o shaded finns där också men de blir ju väldigt mycket mörkare o mer mönstrade än hos perser så är svårt att utläsa om de är shaded el kanske bara high silver. Vet du om det finns någon skillnad, typ regler att shaded ska se ut så o gör den inte  det då är det en high silver? Är ju väldigt mycket olika åsikter om man visar en katt både hos domare o uppfödare så man VET fortfarande inte om det är en shaded man har.

Persern har ju så mycket mer underhår och dessa hår förblir ju vita,även på lite mörkare shaded,det kan vara en bidragande orsak i varför dina nämda raser lätt kan få ett mörkare intryck. Här beskriver jag katter i grundfärg svart.

Skillnaden mellan en mörkare shaded och en ljusare silver mönstrad tittar jag på följande.

En shaded är riktigt vit där den ska vara vit utan några som helst gråa antydningar dvs. bröstkorg,under magen samt nedre halvan av ansiktet och under svansen,insidan av benen.Och en shaded ska ha tippade hår,det kan ju förekomma några tickade och några helfärgade men dessa ska lätt kunnas trimmas bort.

Dessa mörka shaded kan uppvisa färgfel som en sluten färgring runt vadera framben och väldigt vaga antydningar av prickar längst ut på hårstrået under magen,de kan även ha antydan till vaga bröstränder längst ut på tipparna.

En väldigt ljus mönstrad silver har framförallt väl synligt tickade hår,(tvär randiga).Och de har en gråskimmrande ton över hela kroppen. De ska ju även ha mer tydliga fläckar och ränder över hela kroppen.Fler slutna ringar på benen,slutna ringar på svansen samt bröstränderna ska vara väl synliga.

Och sedan får man ju även gå på vad föräldrarna och släkten är i för färg. Ibland kan det vara svårt att veta när en katt är ung,de kan ha mycket babypäls som "spökar",det är lättare när de har fått sin vuxenpäls. Domare har alltid haft sina egna uppfattning vad gäller färg,endel vet mer om färgerna och dess avel och kan ta "vissa fel" och endel går endast på "papper".

Hoppas att jag inte har missat något..Glad

Eva // medarbetare på Perser


AgnetaB
2012-07-20 17:48
#11

#10 Tack så mycket för bra o enkel läst info!

Inte lätt det här o ännu värre på röd/creme.

Om man parar en shaded med en inte shaded o får shaded kan man då säga att bägge är shaded el räcker det att komma ifrån ena parten?

heliotropes
2012-07-20 19:33
#12

Det beror på vad den icke shadede katten är i för färg(solid,mönstrad,silvermönstrad etc.) och vad den har för bakgrund,det gäller det samma för den som är shaded.

Parar man chinchilla med en solid så kan man få shaded. Men då är ju chinchillan starkare i sitt silver än en shaded.

Eva // medarbetare på Perser


AgnetaB
2012-07-20 19:51
#13

Jo jag förstod väl det inte var så enkelt:)

Chinchillor har vi ännu sämre med om det ens  finns för det vore ju enklare.

Annons:
AgnetaB
2015-02-14 00:22
#14

Jag har nu hört att om man skulle testa en shaded/chinchilla så är de alltid  A a. Vad säger ni om det? Har ni testat era el går ni på utseendet bara?

Erna
2015-05-01 13:35
#15

# 15

Det du hört är inte hela sanningen.  Det vanliga är AA, men om man får avkomma mellan en shaded/chinchilla och solid så blir den Aa. Stora A från agoutikatten och lilla a från den solida. Så Aa är väldigt ovanligt. 

Jag har fött upp silver och gjort solidkorsningar i bland under 38 år på PER och EXO.  Jag lärde mig genetik för att kunna veta vad jag sysslade med och behöver inte testa för att veta vad jag fått. Parar men två katter som är Aa, så kan man få avkommor som är solida (aa) och de kallas smoke. Såna har jag fått en hel del under alla år. De säljs som sällskap eftersom de inte är godkända inom FIFe. Så det är inget man gör planerat, utan de kan komma i en oväntad parning.

# 6

Ang shaded silver och golden i aveln med Sibirier, så är väldigt många av dem felregistrerade pga okunskap om genetik. Jag har sett många stamtavlor som är helt fel. Två smokar eller tabby kan ALDRIG få shaded silver eller golden. Det man kallar golden är oftast bruntabby med varm färg.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Upp till toppen
Annons: