09. Hälsa/Beteenden

Såriga hornhinnor

2017-08-30 03:33 #0 av: Hera

Är det vanligt att perser/exotic får sår på hornhinnorna när dom har stora ögon?

Min exotichona hade stora ögon som alltid var vidöppna när hon var vaken. Hon fick ofta sår på hornhinnorna och man fick åka in akut. Hon hade hemskt ont. 

Veterinärerna då att det berodde på utseendet och att ögonen var torra och utsätta.  

Dom så att det alltid kommer vara så och det enda som eventuellt kunde hjälpa var att jag gav ögondroppar 3 gånger om dagen för att återfukta.

Det gjorde jag och hon avskydde det. Trots detta fick hon fler sår.

Det var inte hållbart att låta henne lida så jag valde att låta henne somna in. 

Är det vanligt? Eller hade hon för stora ögon och defekt som alltid hade ögonen vid öppna?

Min perser har bara vidöppna ögon när något händer.

Anmäl
2017-08-30 07:32 #1 av: Karusell

Ingen av de perserkatter/exotic min familj eller jag har haft har fått sår på hornhinnan. Däremot har min nuvarande chinchillaperser lätt att få in skräp (?) i ögonen. Hon har alltså inte öppnat ögat och kliat vid de tillfällena. Veterinären tipsade om salva och koksaltlösning. Efter några dagars spolning av ögat har det blivit bra igen. Hon har också mycket öppna vakna ögon i allmänhet och väldigt rinniga.

Anmäl
2017-09-14 14:39 #2 av: mallabralla

hornhinnesår kan bildas av flera olika orsaker.

vanligast är att katten får en ögoninfektion som sätter sig i hornhinnan eller att två katter busat och den ena katten får en klo i ögat.

det sistnämnda är perser/exotic mer disponerade för då ögonen ligger mer ytligt än på andra raser. Jag skulle säga att raserna har en något högre frekvens av ögonskador pga de stora ögonen, har katten väldigt ytliga ch stora ögon kan det vara bra att använda smörjande droppar regelbundet så som zilkeye så ögat inte torkas ut.

Sajtvärd på Perser iFokus

Anmäl
2017-09-14 18:18 #3 av: Hera

Det hjälpte inte att droppa ögonen flera gånger om dagen. 

Anmäl
2017-09-19 22:36 #4 av: MonEnil

Jag tror inte det är så vanligt, har inte råkat ut för det på någon av alla de perser jag haft eller har. Ögon ska förstås inte vara för stora och utstående. Då kan de lättare bli skadade.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.