Annons:
Etikett10-foder
Läst 2631 ggr
Karusell
4/6/17, 7:48 AM

Tips på lättuggad mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min perserhona på 14 år fick dra ut några tänder förra vecka. Köttfärs har varit det lättaste att äta. Även "mousse" som bara är att slicka i sig. Annan blötmat med bitar är svår fortfarande, hon tappar ut bitarna igen då de är små. Viss såsig mat verkar göra ont/svida och hon kliar sig mycket runt munnen. Tips mottages tacksamt, inte lätt med platt nos och "huggtänderna" borta.

Annons:
Maria
4/6/17, 8:21 AM
#1

Jag har en katt med FORL som opererat bort alla sina tänder förutom huggtänderna.

Jag gav honom hans vanliga blötmat men jag tillsatte vatten och använde en stavmixer så att det blev nästan slätt. Det fungerade bra och även hans kompis åt av den pureade maten😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Karusell
4/6/17, 12:44 PM
#2

#1 tack, jo det är kanske bäst att göra så. Vad äter han idag, när det är läkt?

Maria
4/6/17, 12:55 PM
#3

Idag äter han sin vanliga blötmat. Mina katter får inte torrfoder. Han kan äta det mesta. Ger jag honom kokt fisk eller kyckling så gör jag bara små bitar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
4/6/17, 12:57 PM
#4

Han var bara 5 år när han fick sina första 8 tänder bortobortopererade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
4/8/17, 3:37 PM
#5

Mjau oxkött på burk är lätt att mosa slätt. Och ett av det bästa blötfoderna.

Karusell
4/10/17, 7:21 AM
#6

Tack för tipsen! Igår gick hon fram och åt några torrfoderbitar! Hon ska givetvis få blötmat ändå men känns bra att hon mår bättre i munnen nu.

Annons:
Maria
4/10/17, 7:23 AM
#7

#6 Akta bara så att inte stygnen går upp.

Fick ni inga råd av veterinären?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Karusell
4/10/17, 7:45 AM
#8

#7 Jo visst fick vi råd. "Kladdfria alternativ", såsom köttfärs och kokt fisk. Dock tröttnade hon snabbt på detta och föredrog såsig och puréaktig mat som mest är att slicka i sig. Jag kände mest oro över att hon inte skulle få i sig dagsbehovet. Det har gått 11 dagar sedan operationen och jag får hoppas att hon väljer att tugga torrfoder på den sidan av munnen som det inte drogs några tänder på, om hon börjar äta det nu igen.

Karusell
4/19/17, 10:21 PM
#9

Var på återbesök idag hos veterinären, hon väger exakt samma som innan operationen och munnen såg bra ut! Vi har köpt torrfoder med mindre bitar och fortsätter att ge väl mosad blötmat eller nya favoriten laxmousse.

Upp till toppen
Annons: