Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 1860 ggr
linda@osbeck.com
4/5/17, 4:16 PM

Tappar hår

Hej, har en perserkatt på 2 år. Min första och hon är verkligen världens underbaraste. Så snäll, social och mysig. Hon har väldigt tunt hår på magen ner mot benen, nästan inget alls faktiskt. Jag tycker hon haft dåligt med hår ett längre tag och har visat det för veterinären. De har kollat så det inte är kvalster men inte gjort något mer. Hon har en hel del mjäll. Jag kammar och tvättar men vet inte om jag behöver göra nåt åt detta och i så fall vad. Hon tycks i övrigt må bra och äter och busar. Några tankar?

Annons:
[AnimeV4]
4/5/17, 4:20 PM
#1

Kliar hon sig? Om du söker på "kliar" eller "klåda" på Katter iFokus får du upp många trådar.

http://katter.ifokus.se/

linda@osbeck.com
4/5/17, 4:26 PM
#2

Nej, jag märker inte alls att hon kliar eller slickar sig. Läser en del men blir inte riktigt klok då "vår" veterinär inte verkade tycka att det ser lika eländigt ut som jag.

linda@osbeck.com
4/5/17, 4:26 PM
#3
[AnimeV4]
4/5/17, 4:39 PM
#4

Om det skulle varit en bild i #3 så kom den inte med.

Tänk på att du kan byta veterinär om du inte tycker att denne är bra! Det låter märkligt att hon inte verkar klia eller slicka något överdrivet. Om de kollade skabb så borde de ha uteslutit ringorm också. Det kanske är smart att ta en röntgen för att se så att det inte finns något som kan orsaka smärta på insidan? Jag har läst om vissa katter som slickat mycket på magen och det var då urinsten.

Vad äter hon? Har du pratat med uppfödaren?

heliotropes
4/6/17, 2:32 AM
#5

Är hon okastrerad?

Eva // medarbetare på Perser


linda@osbeck.com
4/9/17, 1:54 PM
#6

Hon är kastrerad och äter royal Canin persier foder vilket hon gjort hela tiden. Läste att någon bytt till parfymfri sand. Jag har nyss bytt till lavendel doft och börjar med att byta tillbaka. Tack för era tips. Blir det inte bättre så blir det veterinär igen.

Annons:
heliotropes
4/10/17, 1:18 AM
#7

Då bör det inte vara hormonellt då. Det är inte ovanligt att de kan bli lite tunnhåriga som okastrerade. Många vill ju ha den med parfym, men jag avråder att använda sådana med dofter, den kan förknippas med te.x. rentvättade kläder, som inte är så bra. Allergi kan de säkert få av dessa parfymerade sander. Hoppas hon blir bättre.

Eva // medarbetare på Perser


Upp till toppen
Annons: