Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3960 ggr
maria.liljenberg
2016-12-09 20:36

allergivänlig exotic?

Hej! Vi bor i Jönköping och är väldigt intresserade av att få ta hand om en liten katt. Min man är dock allergisk och vi funderar på om exotic-rasen är någorlunda allergivänlig.

Mvh Maria

Annons:
carinaeva
2016-12-10 10:09
#1

Hej! Jag jobbar inom immunologi, där allergi ingår. Det finns inte något som heter allergivänlig ras, tyvärr. Om det ändå vore så enkelt :) När man är allergisk mot exempelvis en katt så finns det olika komponenter, proteiner, man kan reagera emot. Det kan vara mot kattens urin eller saliv, eller så är det mot protein som sitter i kattens hud som utsöndras och då sitter på pälsen, inklusive allt hår som katten fäller. Så att säga att en kattras är mer allergivänlig än en annan stämmer inte riktigt. Visst om man bara är allergisk mot kattens urinproteiner så är det väl relativt enkelt att hålla sig undan. Men det vanligaste är att man är allergisk mot det protein som finns i salivet, och med tanke på att katter tvättar sig över hela kroppen så finns det proteinet på pälsen, som katten fäller osv. Det finns ett schampo som är framställt för att ta bort allergener i djurets päls (framförallt hund) för att underlätta en allergi. Men jag vet inte om det kräver att man tvättar djuret varje dag, och det är varken schysst mot djuret eller hållbart i längden. Man kan också vänja sig och acceptera sin egen katt, även om man är allergisk. Men det är en chansning som jag inte vet allt för mycket om :)

Fridaaaa
2016-12-10 14:46
#2

Nej detär dem inte.
Det beror helt på personen, om den är allergisk mot saliv eller pälsen tex
Kattungar är mer allergena med än vuxna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

heliotropes
2016-12-10 18:38
#3

Jag lever med min man sedan 35 år tillbaks. Han är allergisk mot både hund och katt, och vi har både och. Jag kan bara tala om hur det var här och jag har även hört många andra med liknande erfarenheter. I början hade vi korthåriga huskatter och en av dessa hade den typiska Exoticpälsen. Just den var han extra känslig emot och mörka korthåriga katter. När den första Persern kom in hos oss visade det sig att han tålde den mycket bättre, visst duschade man persern, men det gjorde jag med de korthåriga med. Så det berodde inte på det. Med tiden märkte man skillnad på katter med mycket stickelhår och de med mycket underull, de med minst stickelhår var/är "snällast" här hemma. Visst känner han av de lite extra i förkylningstider, men inte så mycket att han skulle välja bort djuren. Sedan har man ju underlättat med andra saker, ut med tygsoffan in med skinnsoffa, ut med mattor som är svåra att göra rena, fast mattorna här hemma är lätträknade. Har lättstädade ytor och inga katter i sovrummet. Själv är jag doftöverkänslig så kattlådorna städas ur ofta här hemma. Tips är att hälsa på hos någon uppfödare och känn efter ordentligt.

Eva // medarbetare på Perser


Honestyisdead
2016-12-12 05:30
#4

Jag reagerar på min exotic.

mallabralla
2016-12-19 16:52
#5

exotic brukar allergiker reagera på mer än perser, skulle tyvärr inte rekommendera till en familj med allergiker.

Sajtvärd på Perser iFokus

Honestyisdead
2016-12-19 17:03
#6

#5 Ja så är det här. Jag reagerar inte på min perser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: