Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2151 ggr
Gerona
2016-09-17 04:39

Är jag lurad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en hona hemma hos mig på prov som kompis till min hane! Hon är världens mysigaste, äter, sover, leker och försöker sig på små närmande på redan befintlig kastrerad hane. Det jag undrar är, hon är sköldpadda tror jag, och hennes båda föräldrar är vita sa uppfödaren, trots att jag bara träffade pappan då mamman och pappan inte gick bra ihop och hon dessutom genomgick en behandling för något hormonutslag i ansiktet. Hur kan två vita katter få 1 vit kattpojke, 1 blågrå kattpojke och en sköldpadda/ eller tabby hona. (hjälp mig gärna med bilden)? Får lite läskiga vibbar att hon inte varit riktigt seriös, förmodligen ljugit om vem modern är. Tänkte göra en hälsoundersökning hos privat veterinär innan jag bestämmer mig att behålla henne. Tips på något jag borde tänka på med henne?

Annons:
Honestyisdead
2016-09-17 05:11
#1

Har katten stamtavla?

Gerona
2016-09-17 05:22
#2

Nej, pappan har och den fick jag se. Men mamman har inte pga av att hon köpte henne utan, av en som inte tog hand om sina katter, "räddade" henne därifrån säger hon. Hon är ingen uppfödare, utan hennes två katter parade sig helt enkelt och hon kan inte ha 5 katter. Vet att det flesta tycker att man inte ska stödja sådan här avel, men vad ska man göra? Ska hon he bort katterna istället? Problemet är redan skapt, och då förtjänar dem ett bra hem precis som vilken annan katt/raskatt/hittekatt osv.

Honestyisdead
2016-09-17 05:37
#3

Du hjälpte till så sett att "uppfödaren" kommer fortsätta tjäna på att föda upp dessa blandraser. Så länge folk köper tjänar hon ju på det.

Det är inget som bara händer. Har man två fertila katter får man garanterat ungar. Hon blev knappast chokad.  Dessutom fick du inte se mamman trots att ungarna ska vara med denne.

Kan tänja mig att du betade dyra pengar.

Gerona
2016-09-17 05:51
#4

Hon ska kastrera mamman så vitt jag vet, och det kommer jag ju märka om hon gör eller inte då jag vet vart hon bor och även vet vart hon annonserar. Jag stödjer ingen sån avel, jag ger en katt ett värdigt liv som denne förtjänar. Vad tycker du annars hon ska göra med ungarna? Avliva alla? Under prövotiden har jag i te betalt någonting, hon ska ha 800kr för henne.

MonEnil
2016-09-17 11:10
#5

Seriöst är det naturligtvis inte att föda upp på det viset. Man undrar varför pappan inte är kastrerad. Vita katter kan få i princip vilka färger som helst beroende på vad de bär på för anlag. I registrerad avel får man inte para två vita katter. Det är väldigt underligt att du inte får se mamman. Kanske har hon kommit över kattungarna på annat sätt. De kan vara insmugglade från någon "kattfabrik" utomlands i värsta fall. Vad jag reagerar på är att hon ser så liten ut. Är hon verkligen gammal nog att flytta? Har du vägt henne?

Honestyisdead
2016-09-17 11:15
#6

#4 Oavsett så köpte du från en människa som inte tagit sitt ansvar och eftersom du inte träffat mamman är ju något definitivt fel. 

Jag säger inget om vad hon ska göra med kattungarna. Bara vad vi som köpare kan göra för att få stopp på fulaveln.  Vi slutar stödja den genom att köpa kattungar!

Nu sitter du där med en huskatt som eventuellt har sjukdomar på sin mors sida.

Annons:
Gerona
2016-09-17 14:40
#7

Så vem ska ta hand om stackaren då? Ska hon avlivas? Visst vi slutar köpa av sådana uppfödare, men dem som fortfarande kattungar som fortfarande finns så, tänker ni inte på dem? Ja hon har eventuellt sjukdomar på sin mors sida, men det kan ju vilken kattunge som helst ha. Jag kommer då inte avla på henne utan sterilisera henne samt ta pkd prov är tänkt. Hur ska en frisk kattunge vara enligt er? Seriösa svar tack, jag överväger att behålla henne, men först när en veterinär fått kika på henne. Ja hon ska vara tillräckligt gammal, har inte vägt henne än då jag inte har sådan våg, vad ska en 12veckors kattunge väga?

Gerona
2016-09-17 14:40
#8

Så vem ska ta hand om stackaren då? Ska hon avlivas? Visst vi slutar köpa av sådana uppfödare, men dem som fortfarande kattungar som fortfarande finns så, tänker ni inte på dem? Ja hon har eventuellt sjukdomar på sin mors sida, men det kan ju vilken kattunge som helst ha. Jag kommer då inte avla på henne utan sterilisera henne samt ta pkd prov är tänkt. Hur ska en frisk kattunge vara enligt er? Seriösa svar tack, jag överväger att behålla henne, men först när en veterinär fått kika på henne. Ja hon ska vara tillräckligt gammal, har inte vägt henne än då jag inte har sådan våg, vad ska en 12veckors kattunge väga?

Gerona
2016-09-17 14:42
#9

Tycker ni alltså att all avel utan stamtavla inte borde ske? Tex om man har två huskatt er på en bondgård och dem får ungar, behåller tex 1 och säljer resterande. Det tycker ni är fel? Likaså med icke renrasiga hundar, hästar och andra djur?

Honestyisdead
2016-09-17 15:01
#10

Jag är emot blandrasavel hos hundar och katter eftersom så många som håller på med det saknar koll bakåt i leden angående sjukdomar, få gör de tester som behövs innan dom parar sina djur och aveln saknar mål. Dessutom är marknaden mättad. Kolla vilka djur det är som hamnar ute på gatan och katthem. Renrasiga är lätträknade.

Så länge du fortsätter köpa fortsätter dom födas. Och fler dör när folk fortfarande köper än om vi låter bli och dom slutar födas. Du måste tänka större än att det är synd om dom kattungar som finns. Tänk på alla som hade sluppit födas om vi alla tog ansvar.

Angående sjukdomar så kan alla kattungar få det. Men vid kontrollerad avel väljs friska djur som inte har sjukdomar bak i leden och som testas innan man avlar på dom för att missa riskerna för att avkomman blir sjuk. Det är det som är bra med riktig avel.

MonEnil
2016-09-17 15:03
#11

#9 Ja, absolut. Det är enda sättet att stoppa problemet med hemlösa katter och katter som far illa. Hur många kattungar tror du inte slås ihjäl, skjuts eller förvildas på bondgårdar? Många kattmammor vandrar iväg från bondgårdar och föder sina ungar i det fria för att de vet att ungarna tas ifrån dem annars. Även katter på bondgårdar ska värderas högt och ha ett bra liv. 

Bara vilda djur (där ingår inte förvildade tamdjur) bör tillåtas att fritt föröka sig. Med tamdjur har människan ett ansvar.

Angående vikten brukar en 12 veckors kattunge väga över ett kilo, kanske 1,2 kg, hanarna ofta mer än så.

Gerona
2016-09-17 16:52
#12

Tack för alla svar. Men som jag sa, jag tror inte hon ska fortsätta avla på henne då hon ska sterilisera henne. Inte många som svarat på uraprungsfrågan. Kan det bli en sådan färg på en vit mamma och vit pappa?

Honestyisdead
2016-09-17 17:05
#13

#12 Inlägg #5 gav väl ett svar du efterfrågade?

Annons:
Gerona
2016-09-17 17:17
#14

Jaa, missade det!

Gerona
2016-09-17 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här står det väl att två helt omönstrade inte kan ge mönstrade kattungar?

Honestyisdead
2016-09-17 17:41
#16

Jag hoppas sajtvärden kommer in och kan klargöra det här. Jag kan tyvärr inget om färggenetik.

Honestyisdead
2016-09-17 17:41
#17

Har du bild på föräldrarna?

MonEnil
2016-09-17 18:25
#18

#15 Det gäller alla katter utom vita. Vita katter har alltid en genetisk färg som döljs av den vita färgen. Den kan ha vilka färger och mönster som helst utan att det syns. Den kan till exempel vara svart, röd, tabby, vitfläck, smoke, colourpoint m m. Ibland syns lite av den färgen på huvudet när en vit katt är nyfödd. Den genetiska färgen styr färgen på den vita kattens avkomma som inte blir vit.

Gerona
2016-09-17 21:38
#19

Nej jag har tyvärr inte bilder på föräldrarna. Men fick se mamman på bild, hon var helvit korthårig och pappan helvit långhårig. Vad skulle ni säga att tjejen har för färg?

Gerona
2016-09-17 21:39
#20
Annons:
Gerona
2016-09-17 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21
Gerona
2016-09-18 09:18
#22
Gerona
2016-09-18 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23
mallabralla
2016-09-19 17:52
#24

tycker du fått bra svar från Mon Enil ang färggenetiken vad gäller det vita.

katten är en sköldpaddstabby korthårig tjej.

hon ser ut att vara en aningens skev i sin nos och då brukar även bettet vara skevt, be veterinär titta så tänderna inte irriterar i gomen, då kan man behöva rycka någon tand under narkos.

lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

Gerona
2016-09-20 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Hon gick igenom hälsoundersökningen. Tog vaccin också då inte förra ägaren gjort det, så nu känns det tryggt att köpa henne!

Honestyisdead
2016-09-20 16:26
#26

Jag hade inte köpt en katt som har trånga nosgångar.

Xanthippe
2016-09-20 23:22
#27

Så nydelig hun er! (For øvrig er jeg enig i at det ikke er optimalt med trange neseganger, men av veterinærens formulering i helseattesten tolker jeg det dithen at så å si alle persere med kort nese ville fått anmerkning her. Katten min har trang nese sammenlignet med ikke-persere, men den er slett ikke så trang at det er til noen ulempe for ham.)

Annons:
Gerona
2016-09-21 09:07
#28

Alla perser har trånga närgångar, det står ju dessutom att det är på grund av just rasen. Fattar inte varför du ska haka upp dig på det. Hon andas bra, nyser inte och hade bra. Lungljud.

Honestyisdead
2016-09-21 09:25
#29

Nej alla perser och exotic har inte det. Står inget sådant i mina katters besiktningar.

Får hoppas din skrev det endast pga rasinblandningen och inte för att det faktiskt märktes att dom var trånga.

Jag kommenterar det eftersom en operation för att åtgärda nosgångar är dyr.

heliotropes
2016-09-21 10:07
#30

Det kan ju även vara en veterinär som ogillar Perser. Vissa vet. behöver bara höra namnet perser så noterar de allt de har hört om rasen. Jag har själv råkat ut för några. Te.x som när jag hade en kull långnosade chinchillor. (Utseendemässigt likt de övriga semilånghåren som finns.) där noterade vererinären *kortnos-rastypiskt* , bara för att hon fick höra att de var perser. 😕 *seriöst ögonflöde* är också något de gärna noterar fast de är snustorra. 😕

Eva // medarbetare på Perser


Xanthippe
2016-09-21 12:18
#31

Katten min har heller ikke anmerkning for smale neseganger, men jeg ser for meg at han kunne fått det av en veterinær med en mer kritisk holdning til persere.

Gerona
2016-09-22 10:10
#32

Som sagt, hon sa dessutom till mig att det är pga rasen och inget som påverkar allmäntillståndet. Då hade hon ju sagt det, tösen har vidgade näsborrar och allt, så förmodligen antog hon precis som jag att alla perser har det. Läser man ru t lite så står det ju att dem som opereras låter när dem andas, nyser, har problem osv. Vilket hon inte har. Den renrasiga perser som min mamma har har trånga näsborrar också enligt besiktning, men hon har aldrig haft problem eller så. Så jag tror det bara är något vissa veterinärer känner att dem måste notera " behöver dock notera det här, men det beror på rasen" sa hon ju. Om din honkatt, om du har en skulle smita ut och para sig med någon, vad skulle du göra med kattungarna?

Honestyisdead
2016-09-22 13:32
#33

Min honkatt är kastrerad.  Så det kan inte bli några ungar. Se till att kastrera din katt också.

Har man en okastrerad katt som blir på smällen får man göra abort.

Gerona
2016-09-24 13:51
#34

Ja, jag har redan pratat med kastrering.

Annons:
Gerona
2016-09-24 13:52
#35

Ja jag h a r redan pratat med veterinären om kastrering!

Upp till toppen
Annons: