Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1334 ggr
Xanthippe
2016-08-23 23:35

Exotic med persere i nær slekt

Jeg har nettopp adoptert en herlig exotic på ett og et halvt år.  Dette er den første rasekatten min, og jeg har et par spørsmål angående stamtavlen hans, som også berører exotic-rasen i sin helhet. (Og jeg håper norsken min ikke byr på for mange problemer …)

Jeg har nemlig merket meg at han har flere persere i slekten enn exotics! Er det vanlig? Moren hans er perser, to av besteforeldrene hans er persere, fem av oldeforeldrene og tolv av tippoldeforeldrene. Er det tillatt med hvor mye "outbreeding" som helst? Vil dette si at han kan ha perser-søsken, eller tillates ikke "outbreeding" den andre veien? Vil kanskje eventuelle langhårede søsken regnes som langhårede exotics?

Annons:
mallabralla
2016-08-24 20:28
#1

hej, det är vanligt, alla Exotic härstammar från perser perser är viktiga i exotic aveln, de är så kallade syskonraser och man avlar dem ihop, inom FIFe registreras långhåriga ungar som perser och korthåriga som exotic, inom CFA (ett annat förbund) registrerar man långhåriga ungar med exotic i stamtavlan som exotic longhår och korthåriga som exotic korthår, där får endast långhåriga katter med bara perser i stamtavlan registreras som perser. hoppas du fick svar på din fråga!

Sajtvärd på Perser iFokus

Xanthippe
2016-08-24 22:06
#3

Tusen takk skal du ha, nå ble alt mye klarere!

Upp till toppen
Annons: