Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1648 ggr
Osha
7/22/16, 4:17 PM

Bestämma färg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma färg på mina perserbebisar. Jag är helt ny på detta så ni får gärna förklara vad saker och ting betyder :)  Mammans färg heter blåsmoke, det står PER as i rutan för färgkod i hennes papper. Pappan tror jag är creme. Mamman är på bilderna i första inlägget, bebisarna kommer i kommentarer nedan. Tacksam för hjälp! :)

Annons:
Osha
7/22/16, 4:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Här är kattunge nr 1

Osha
7/22/16, 4:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

nr 2

Osha
7/22/16, 4:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#3

nr 3

Osha
7/22/16, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

nr 4

MonEnil
7/22/16, 5:05 PM
#5

Vet du vad det är det för kön på respektive unge? Har nr 1 en rödaktig fläck längst ner på magen eller är det också vitt? Hade den tidigare ägaren mer än en okastrerad hane?

Osha
7/22/16, 6:03 PM
#6

Jag är inte 100% säker, men tror att alla är killar. Veterinären kunde inte heller säga säkert, men trodde också att alla var killar, kanske att den gråvita var tjej, men tveksamt. Nr 1 är bara svart och vit. gamla ägaren hade bara en hane.

Annons:
MonEnil
7/22/16, 6:49 PM
#7

Nr 1 ser ut att vara svart bicolour PER n 03. Det betyder att pappan inte kan vara creme om mamman är blåsmoke. Han måste också vara bicolour (vitfläck). Du behöver ha en kopia på pappans stamtavla för att veta exakt rätt färg eller söka upp honom på http://stambok.sverak.se om du vet vad han heter. Alternativt skulle mamman kunna vara registrerad i fel färg och egentligen vara svartsmoke.

De andra ser alla ut att vara smoke, nr 3 bicolour, för 2 och 4 har väl inget vitt? Det är svårt att se skillnad på svart- och blåsmoke på bild. Det brukar vara lättast att se när de är nyfödda, för då ser man om de är riktigt svarta. Har du bilder från när de är riktigt små och ligger bredvid varandra?

Det är en fin kull, alla söta på sitt sätt.

Osha
7/22/16, 7:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ljuset är inte så bra, men här är en bild iallafall. Dom såg mörkare ut här. Nu är dom mer mammans färg

MonEnil
7/22/16, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

De ser svarta och svartsmoke ut allihop på babybilden. Smokarna brukar bara vara ljusa i ansiktena som nyfödda, särskilt runt ögonen, lite som stora glasögon. Nosspegeln är svart på en svarsmoke och bör vara mer blå på en blåsmoke. Jag har bara haft en svartsmoke kattunge. Hon såg ut som på bilden vid 6-7 veckor. Kanske finns det fler som kan bekräfta eller tycker annorlunda.

MonEnil
7/22/16, 10:54 PM
#10

Jag har kollat med en uppfödare som haft många smoke och hon tror som jag att ungarna är
PER n 03, PER ns, PER ns 03, PER ns, Eventuellt att 2 och 4 skulle kunna vara mönstrade, men då tycker jag de borde haft mer ränder i pannan som nyfödda.  Skulle de vara mönstrade brukar nosspegeln börja spricka upp i mer tegelfärgad färg i mitten i den här åldern. På svartsmoke förblir den svart.

Vi tror också att mamman är svartsmoke. Är pappan till kullen dilution måste hon vara det. Man kan ändra färg på en katt om det bevisas genom kattens avkomma. Det kostar 150 kr om jag är rätt informerad.

mallabralla
7/23/16, 2:39 PM
#11

åh så fina små bebisar <3 jag instämmer med MonEnil, det ser ut som en svart 03 (PER n 03) en svart smoke 03 och två svartsmoke, tror inte de är mönstrade.

kan du be hankattägaren att skicka dig en bild på hanens stamtavla så ser du hans färg, du måste ändå ha den för registreringen av dessa små juveler.

Sajtvärd på Perser iFokus

Osha
7/23/16, 5:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#12

Ja, jag har bett om hans papper och ska få info ikväll per mail. Har haft lite svårt att få tag på henne nämligen.

Här är iallafall bilder på deras ansikten från när dom var mindre och en bild på dom från idag när dom ligger bredvid varandra.

Supertacksam för all hjälp! 😃

MonEnil
7/23/16, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#13

De ser fortfarande mörka ut alla . Här är exempel på skillnaden på två syskon som är svartsmoke och blåsmoke. (Bilder lånade med tillstånd från S*Scarlet's.) Är man ändå osäker går det att DNA-testa pälsfärger också , t ex om det är diluterad färg. Det tar ca 2 veckor att få svaret efter att man postar topsen.

https://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

Annons:
Osha
7/24/16, 5:45 PM
#14

Nu tror jag att jag har hittat en bild på pappan på hennes fb. Han är creme och vitfläckig! Hon svarade tyvärr inte på mitt mail igår som hon sa att hon skulle göra, så har fortfarande ingen färgkod :( Får kanske åka och knacka på hos henne istället.

Osha
7/24/16, 8:57 PM
#15

Pappans färgkod är PER d 03 24 rödspotted-bicolour

MonEnil
7/24/16, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Röd, då räcker det för att ge svart på ungarna. Skulle någon vara hona måste det finnas rött på den också. Att pappan dessutom är mönstrad gör att man inte helt vågar utesluta att nr 4 är svartsilverspotted (eller svartsköldpaddsilverspotted om det skulle vara en hona). I så fall ändras färgen på nosspegeln som jag nämnde tidigare. Jag har bara haft två svartsilvertabby, och den ena var det var inte lätt att se på förrän nosspegeln började ändras. Han såg ut så här i ungefär samma ålder.

Osha
7/25/16, 7:24 PM
#17

Var hos veterinären med dom idag och fick bekräftat att alla är hanar.

Om pappan är den färgen, kan då mamman fortfarande vara blåsmoke?

Då kan jag alltså skriva att nr 1 är PER n 03, nr 2 är PER ns, nr 3 är PER ns 03 och nr 4 är PER ns? Har jag fått med allt rätt då? Eller skulle fyran ha en annan färg kanske? 😃

MonEnil
7/25/16, 10:53 PM
#18

Ja, en blåsmoke hona kan med den pappan ge de här färgerna på kullen. Du behöver alltså inte registrera om hennes färg för att kunna registrera ungarna.

Ja, de färgerna är de  som jag och några till kan bedöma att ungarna mest troligt har efter bilderna att döma. Skulle fyran mot ha en nosspegel som börjar bli lite rosa är han nog PER ns 24 62.

Skulle någon färg i framtiden visa sig vara fel är det ingen katastrof, då det går att ändra mot en mindre avgift, f n 150 kr.

Upp till toppen
Annons: