Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1284 ggr
Blue Pixel
2016-07-11 01:15

Katt i sängen eller ej

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har min fina kattunge varit hos mig i några dagar. Han har sovit i sängen hos katteriet så jag sov i soffan med honom de första nätterna och han sov natten igenom. Men jag är rädd för att allergin ska utlösas och därför ska jag sova ensam i sovrummet fr.o.m. i natt. Han har jamat lite och det skär i hjärtat varje gång. Jag har gått på toa (för att visa mig) när han inte jamar och då ligger han bakom kudden i soffan. Nu till min fråga: Finns det någon forskning eller någon här som både sovit och ej sovit med katter som vet om man får mindre kontakt (band) med katten om man inte låter katten vara i sovrummet? En annan fråga jag har: Har fått ett klösträd av min kompis som har katt. Min kattunge känner av lukten från honom och vågar inte gå på klösträdet. Jag har försökt locka honom med en boll som hänger på det och han vill leka med den, men hans nos rör sig och sedan sitter han kvar. Bör jag köpa ett oanvänt klösträd eller kommer han vänja sig vid lukten och gå på det? Min kompis katt kommer över på onsdag och om de blir vänner, finns det då chans att min kattunge vågar sig på trädet? Vore toppen om ni erfarna har svar på mina frågor 🤗

Annons:
Honestyisdead
2016-07-11 01:51
#1

Jag köpte helt nya träd och det tog någon vecka innan Gimli började visa intresse. Ännu längre innan han samlat mot till att utforska. 

Vet inte hur det är med andra biten. Spontant känns det som han kommer känna sig ensam. Speciellt om du jobbar på dagarna. Om det påverkar hur starkt band ni får vågar jag inte gissa. 

Kan tänka mig att det är hemskt att stänga ute honom från tryggheten bredvid dig i sängen. Förhoppningsvis blir det bra för er efter ett tag med tanke på att du aldrig vant honom vid din säng. Första tiden är ju den då ni skapar era rutiner. Så det blir det normala att han sover tex i soffan.

Båda mina sover i sängen. Hade jag stängt ute dom hade dom protesterat med näbbar och klor. :D Men så har dom ju sovit i sängen från första dagen också. Så det är vårt normala.

mallabralla
2016-07-11 12:07
#2

tycker att Hera gett dig rätt bra svar och råd.

jag tror att du måste se tiden an vad gäller klösträdet, det är mycket nya saker och dofter för en liten kattunge. 

ang sova i sängen rekommenderar jag dig att fortsätta som du gjort, det påverkar inte er relation. det är tufft för katten oavsätt första tiden, ett tips är att sätta på en radio eller tvn under natten så den har lite ljud och inte känner sig helt ensam. 

ibland stänger jag ute mina katter från sovrummet (jag har uppfödning så ibland blir det trångt med en flock katter i sängen) de jamar och vill in men somnar efter en stund. din katt kommer vänja sig.

jag skulle dock avråda från att låta en annan katt komma hem på besök i denna känsliga fas, katter är inte som hundar och det kommer bli en enorm stress för båda katter att träffa varandra, morr , fräs tassar som flyger för att hålla avstånd. Din kattunge skulle bli än mer stressad och kan om det vill sig illa bli sjuk på kuppen då katter kan smitta varandra med olika bakteriefloror och virus (även om båda katter ter sig helt friska) det är för mig en stor risk ni tar i detta då kattungar är mycket känsliga i sitt immunförsvar och särskilt under första tiden i nya hemmet då de går igenom en mycket stressande fas i deras liv. 

så summa summarum, låt trädet vara kvar, låt katten sova ute med radio på och ta inte in någon annan katt i hemmet 😉

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2016-07-11 12:12
#3

och måste bara säga att det är en ljuvlig liten krabat du har från Irene, jag älskar helblå katter <3

Sajtvärd på Perser iFokus

Blue Pixel
2016-07-11 14:38
#4

Tack för alla bra svar här! Jag ska säga till min vänn att vi får skjuta upp det ett tag 🤗 Ang. sova så gick det bra (har dock inte frågat katten). Gick in och la mig i soffan kl. 8 i morse och vi myste och somnade om.

Upp till toppen
Annons: