Annons:
Etikett10-foder
Läst 1239 ggr
Lordniggo
2016-07-03 22:47

Foder

Vi har blivit med perser!:) trixet är att jag inte har en susning om vilket foder vi ska ha, har hör att rc Persian är bäst men det har massa spannmål som inte ska va bra för katter, rekommendationer tack snälla:) Mvh

Annons:
Fridaaaa
2016-07-03 22:55
#1

Rekommenderar blötmat! :) Mjau, bozita tex, de utan socker, spannmål och fisk :) Torrfoder behövs ej, men vill man ge är tex acana bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lordniggo
2016-07-03 23:03
#2

alright då är man inte helt vilsen ändå:) ska man nöja sig med tex mjaus blötfoder, får katten näringsämnen som e bra för tex päls osv ?kan man komplimentera med tex animaliska fett eller äggvita/gula?

MonEnil
2016-07-04 00:27
#3

Till en början är det viktigast att ge det foder katten är van vid, särskilt om den bytt hem och det är mycket annat nytt. Vill man sedan byta får man gå över långsamt genom att successivt blanda i mer och mer av det man vill ge i stället.  Så mycket blötmat eller färskfoder som möjligt är bra om man får katten att äta det. Torrfoder kan stå framme som komplement. Vill man ge Acana är smaken Wild Prairie den som liknar RC mest.

Fridaaaa
2016-07-04 09:23
#4

#3 Varför kompletera ett fullfoder? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lordniggo
2016-07-04 09:42
#5

Ingen aning, är inte så insatt vill bara försäkra mig att hon får i sig näringsriktig mat :)

Fridaaaa
2016-07-04 09:44
#6

#5 Frågade #3 🙂 Menade bara på att man inte behöver ha komplettering till bra blötmat eller färskfoder :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
mallabralla
2016-07-04 11:37
#7

enligt mig är inte mjau, bozita etc fullgott foder att endast ge. det innehåller mest vatten (obs jag ger detta varje dag till mina katter men har också acana torrfoder framme hela dagarna)

vill man ge ett fullgott färskfoder skall man satsa på vom og kattemat eller musch, det är kött med tillsatta ämnen för en välbalanserad kost och fullvärdig diet för katt.

fick du inte med information om foder från uppfödaren? uppfödare brukar skicka med en påse med den mat katten är van vid. det är viktigt precis som MonEnil säger att inte ändra kattungens kost tvärt, de är mycket känsliga när de är små och precis vid flytt så ett foderbyte måste ske mycket successivt.

Sajtvärd på Perser iFokus

Fridaaaa
2016-07-04 11:43
#8

#7 Kött innehåller mycket vaten och det är ett fullfoder :)
Katter behöver egentligen inte ens torrfoder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Jennah]
2016-07-05 19:15
#9

Oj, varför är blötmat så viktigt? Det äter inte min flicka över huvudtaget.

mallabralla
2016-07-06 16:42
#10

#9

därför att katter generellt är dåliga på att dricka vatten och det är bra för katten att få i sig vätska genom blötfoder, det är dessutom en mer naturlig fodervariant då katter är köttätande djur. en kost enbart på torrfoder kan bli lite torrt och torka ut njurarna på sikt . vissa av mina katter äter inte alls blötmat och vill bara ha torrfoder, jag tycker dte är viktigast att hitta ett foder katten mår bra på med hög kötthalt .

Sajtvärd på Perser iFokus

[Jennah]
2016-07-06 17:34
#11

#10 åh, då är det lugnt med min på den fronten, för vatten älskar hon ;)

Upp till toppen
Annons: