Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1736 ggr
Allep
2016-02-15 21:06

Njursjuk Exotic nekad behandling?

Hej, Min katt som är 3 år blev för lite mer än ett år sedan sjuk i en njursjukdom (inte PKD enligt vet). För någon månad sedan fick hon urinvägsinfektion som klättrade upp i njurarna och orsakade en njurbäckeninflammation. En "lindrig" sådan jämfört med hur sjuk hon blev första gången vi upptäckte det. Hon fick dropp och antibiotika hos vet senast och fick ligga kvar över helgen innan hon fick komma hem. Idag var vi på återbesök för ultraljud, blodprov och blodtryck. Veterinären avslutade med att blir hon sjuk inom de närmsta månaderna kommer de att neka henne bahandling och inte skriva ut någon medicin till henne alls. Jag har googlat och mest hittat fall där folk blivit nekad behandling pga obetalda fakturor. Min fråga är alltså: Får de lov att neka till behandling trots att det är stor chans att katten svarar positivt på behandligen? Är katten lidande och inget annat kan göras kan jag absolut förstå att de föreslår avlidning, men eftersom att hon (vad jag förstått) inte är så långt gången förstår jag inte riktigt. Är tacksam om ni delar med er ifall ni sitter på någon kunskap om detta. Jag är som sagt inte insatt i detta alls. Tack på förhand! /Alexandra

Annons:
Solitaire
2016-02-17 22:55
#1

Hur motiverade veterinären att de inte skulle behandla henne fortsättningsvis? Har hon någon medfödd defekt i njurar och/eller urinvägar som gör att hon är extra mottaglig för infektioner?  Kanske menar veterinären att det är stor risk att hon kommer att drabbas gång på gång av detta, och att det därför innebär lidande för henne? Jag tycker absolut att du ska se till att få en ordentlig motivering till varför man inte skulle behandla henne om hon insjuknar igen.

Silvestris
2016-02-28 20:27
#2

Veterinären får väl neka av egentligen vilken anledning som helst, men det låter märkligt att de skulle neka behandling utan en rimlig anledning. Ofta beror det på dålig prognos och att de i sådana fall rekommenderar avlivning.

Upp till toppen
Annons: