Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5942 ggr
lindusfia
2016-02-02 17:49

Metacam

Jag var med min stora katt, Tova, hos veterinären idag. Det var dags för årlig vaccination och eftersom hon har ett blåsljud på sitt hjärta så gör vi ett ultraljud på hjärtat i samband med vaccinationen som en årlig kontroll. Blåsljudet såg bra ut. Men jag har upplevt att min katt varit lite gnällig under det senaste året. Särskilt när vi varit på trimmet så har hon varit väldigt arg och fräsig vilket hon inte varit förut. De som klippt henne har i och för sig varit nya personer då den vanliga tjejen inte varit där och jag har tänkt att de andra inte varit lika skickliga som den vanliga. Men jag har också tänkt att hon kanske har ont någonstans. För hon är verkligen världens snällaste och tålmodigaste katt som finns. Veterinären kände igenom och sa att på högra bakbenet kändes inte knät så bra. Och vid ett tillfälle så surna hon till och fräste åt honom. Jag vet inte hur gammal min katt är eftersom hon är en hittekatt men hon måste vara minst 8 år. Så veterinären verkade mest tycka att det handlar om ålderkrämpor. Jag har stort förtorende för denna veterinären. Han är mycket bra. Så förtillfället tyckte han inte vi skall röntga eller något sådant utan vi skall pröva att ge henne Metacam. Skulle jag märka att hon får väldigt ont eller hennes tillstånd blir dåligt på minsta lilla sätt så åker vi ju bums till djursjukhuset. Hennes tänder såg inte så bra ut heller så till sommaren så blir det tandläkaren. Vi var där sommaren 2014 och tog bort tandsten samt opererade bort en tand. 2015 såg munnen bra ut men nu 2016 så behöver den gås igenom igen. Behöver bara spara ihop lite pengar först. Hon äter jättebra så veterinären och jag bedömde det som att tandläkaren är inte akut. Men om jag kan spara lite varje månad så räknar jag med att tandläkaren blir i juli eller augusti. Men nu tillbaka till Metacam. Jag skall ge henne två mindre doser en gång om dagen. På morgonen fattade jag det som. Hon har fått Metacam tidigare. Även mina andra katter också. Jag vet att jag inte skall ge henne det på tom mage och jag skall hålla koll så hon inte får diarée eller kräkningar. Men är det någon här som gett sin katt Metacam under lång tid. Jag fattade det som att jag skall ge henne detta nu resten av hennes liv. Tidigare har jag bara gett Metacam under begränsad tid. Hjärtmedicin får hon redan en gång om dagen så hon är van vid att få medicin och bråkar inte. Men jag undrar som sagt var om det när någon annan som gett Metcam länge och som har någon erfarenhet att dela med sig.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
[Indii]
2016-02-02 18:01
#1

Ett lite tips: Du kan ge Loxicom istället för Metacam. Det är likadana läkemedel, men Loxicom har ett betydligt lägre pris. Fick tips om detta av min veterinär, och det funkade bra när jag gav det.

lindusfia
2016-02-02 18:47
#2

#1 Tack för tipset.

Jag måste bara fråga en sak till om någon vet. Doseringen på Metacam är 2 doser 1 gång dagligen och dosen skulle vara som till en 2 kg:s katt. Min katt väger 4 kg. Även om jag kallar henne min stora katt så är hon inte så stor utan det är bara att hon störst i min kattskara. :) Men varför 2 doser en gång dagligen? Varför ger man inte för en 4 kg:s katt med en gång? Jag borde frågat när vi var hos veterinären men ja……ni vet……det är mycket på en gång och så kommer man på massa saker att fråga först när man kommer hem.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

JaneMonica
2016-02-03 12:11
#3

Fråga veterinären om du verkligen ska ge Metacam under lång tid,det låter inte rätt. Några dagar är det vanliga.

mallabralla
2016-02-03 14:21
#4

hej, man kan ge metacam hela livet utan problem! jag tror att din veterinär möjligen vill dela upp dosen på två just för att minska risken för att hon kräks upp den!

Sajtvärd på Perser iFokus

[Indii]
2016-02-03 18:26
#5

Jag gav Loxicom i två månader utan problem. Veterinären hade ordinerat två - tre månader.

lindusfia
2016-02-03 19:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Ringde djursjukhuset idag och frågade om doseringen. Om det var jag som var dum i huvudet. Alltså min katt väger 4 kilo. Jag fattade det på veterinären att eftersom hon skall få det under lång tid så skall hon inte ha en full dos för en 4:a kilos katt varje dag utan istället för en två kilos katt. Men på lappen står det 2 doser 1 gång dagligen. Ger jag henna två sådana doser så blir det ju för en 4:a kilos katt iallafall. Och det jag undrade var varför måste jag ge henne för två kilo två gånger 1 gång per dag. Kan jag inte bara ge allt på en gång. Sköterskan som jag pratade läste vad veterinären hade skrivit. Hon blev tyst och sa sedan att det låter väldigt konstigt. Hon läste flera gånger och jag tänkte: -Vilken tur! Jag är inte dum i huvudet, trots allt. 🙂 Jag frågade om han på apoteket kan ha skrivit fel. Han verkade i och för sig som en skärpt ung man som hade koll på läget. Men sköterskan sa att han skriver inte något själv utan tar det som veterinären skrivit. Så sköterskan fick gå iväg och fråga en veterinär. Jag tror inte min katts veterinär vad där just då. Men då visade det sig att han hade menat två doser är två streck på doseringssprutan som kommer i förpackningen med Metacam. Så då blir det ju rätt. Då får hon en light-dos varje dag på morgonen mot smärtan. Igår så letade jag även på Fass för jag tänkte att man kanske kan få klarhet i om man läser där. I Fass står det att Metacam ges för långvarig smärta och för kronisk ledvärk.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
Erna
2016-02-05 15:58
#7

Jag skulle först  utreda varför och var katten har ont, innan man ger långtidskur mot värk. Det är ju att bara behandla symptomen och inte behandla orsaken. Jag skulle tro att hon kanske har artos (eller ev patellaluxation) på knät och då brukar man först prova med artroslindrande medel. Patellaluxation brukar vanligen opereras, beroende på var felet sitter. Fattar inte varför man inte först röntgade både leder och tänder?  Men det kan lika gärna vara hennes tänder som gör ont och gör henne sur. Rätt vanligt på katt. Då måste man åtgärda det först. Tyvärr så kostar det att ha katt, särskilt när de blir äldre. 

Uppfödare sedan 39 år.

Lycka till!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
2016-02-09 09:19
#8

Att börja med smärtlindrande är ett snabbt och effektivt sätt att se om kattens ändrade beteende beror på smärta eller inte dvs. man får lite mer på fötterna innan man drar igång en stor utredning som i värsta fall bara utsätter katten för onödig stress.

Förändras kattens beteende till det bättre bör man självklart gå vidare och utreda vad som orsakar smärtan.

Upp till toppen
Annons: