Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2807 ggr
krusbärt
2016-01-25 07:31

Päls efter kastrering

Hej Upplever ni att era katter (honor) får en jobbigare (=mer) päls efter kastrering?

Annons:
mallabralla
2016-01-25 12:53
#1

det stämmer att kastrerade katter får mer päls i regel då de inte längre styrs av hormoner och stress. de flesta brukar dock uppfatta pälsen som mer lättskött då katten också inte producerar lika mycket fett i huden (vilket leder snabbare till smuts och tovor)

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
2016-02-05 15:44
#2

Instämmer !

Hormonerna styr hur pälsen fälls och kastrater fäller inte lika mycket.  De kan även få längre päls, fast jag har ibland varit med om motsatsen. Vi har en perser  kastrat med jättejobbig päls och han är mest nedklippt. Fast det tycker han bara är bra, då blir han busig och lekfull.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

krusbärt
2016-02-09 12:27
#3

Tack för era svar. Är "livrädd" att jag sabbar pälsen på min hona, hon är nu 1 år och har inte löpt ännu. Hon har en jättefin päls, ganska mkt men otroligt lättskött. Rädd att den blir svår efter kastration. En annan fråga, upplever ni att katterna blir större efter kastration? Min tjej har bra hull, med lite hängmage ;) Hon är liten i växten vilket jag gillar. Tror ni att hon växer mkt efter kastration? Jag kanske bör vänta så att hon åtminstone löpt en gång innan eller har det ngn betydelse?

MonEnil
2016-02-10 20:35
#4

Pälskvalitén förändras inte efter kastrering. Skillnaden kan vara att fällningen inte blir lika intensiv och omfattande.

Vid ett års ålder bör katten vara färdig i storlek. Efter kastrering slipper man den avmagring som kan bli i samband med löpningar. Är det en perser du har är risken liten att hon blir tjock.

En löpning är verkligen inget värt att vänta på. Det är en mycket jobbig tid för både katt och ägare. Bättre att passa på med kastrering medan hon är i god kondition.

Upp till toppen
Annons: