Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2976 ggr
shamz116
2015-12-30 16:02

snälla hjälp med katt nos!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite orolig vad som hänt min katt som skadat sin nos på något sätt!

Det är som ni ser på bilden rosa under nosen och skinnet/huden där har skafts bort av något. detta är tredje dagen.vet inte om jag ska gå till veterinären de kan kanske inte göra nåt tänkte det är bäst jag skriver här först vad ni tror kan ha hänt.

Jag har en innekatt, han är enda katten och husdjuret. Han är vid god hälsa och han äter och går på låda som vanligt och märker inte att han känner av det här vid nosen på något sätt. Inget som är hårt han kan komma och skava sig på i mitt hem. Tror det kan va nåt hårt ben han skavt mot när han ätit eftersom jag ibland ger han mush barf och kycklingvingar.  Annars får han mjau våtfoder och jag har även gett han james beloved våtfoder, kan ha hänt att det var samma dag han fick detta eller någon dag innan. Kan det vara en allergisk reaktion som fick huden att gå bort där? Eller vad är mest troligt? Och kommer det svarta huden tillbaka av sig självt?  vad ska jag göra? Jag ger han nu bara mjau tills vidare, inget med ben i.

Tacksam för hjälp!

Annons:
[klarabastin]
2015-12-30 16:07
#1

Men lilla gubben😕

MonEnil
2015-12-30 18:36
#2

Eftersom det uppstod i samband med det andra fodret kan det ju vara därför. Jag har sett samma sak på en svart perser som tillfälligt hade vattnig snuva, som tydligen var frätande på något sätt, men då blödde såret också. Huden kom tillbaka med svart färg när snuvan hade gått över. Jag skulle avvakta och se hur det utvecklas och samtidigt bara använda det foder han är van vid.

shamz116
2015-12-30 22:57
#3

#2 tack för hjälp. ja han är väldigt känslig o får som diarre så fort de e lite skillnad i foder, har aldrig fått något sånt här däremot. Men kanske det blev för mycket olika saker för hans lilla kropp!! perser är ju väldigt känsliga överlag ändå. Jag försökte skämma bort han bara lite extra..men så ni tror inte jag behöver ta han till veterinär? Jag vet ju att det kostar massa och dumt om de inte kan göra nåt. han blir ibland lite små blöt över nosen men ögonen rinner inte och han har inget sår lr annat i munnen/gommen, han leker med mig och äter bra och allt annat han verkar inte sjuk.

mallabralla
2015-12-31 14:41
#4

jag hade smörjt med lite vaselin eller lypsyl och sett efter så det inte började bli sårigt, tror inte du behöver oroa dig, en vän till mig har en katt som fick lika dant (ej perser utan en vanlig huskatt) hon gick till veterinären och de sa att det var pigmentförändring och inget farligt. Lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

shamz116
2016-01-01 11:30
#5

#4 Ok. Pigementförändring? så det växer inte ut kanske det svarta igen?? huvudsaken är ju att det inte är nåt farligt iaf ja. tack!

mallabralla
2016-01-01 16:16
#6

#5 på min väns katt blev nosen normal igen 🙂

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
shamz116
2016-01-01 17:01
#7

#5 Ok tack. Jag har tagit på lite kräm som är naturlig med honung o annat bra i på nosen hehe men de slicka han upp kissen:) De ser lite bättre ut och torrt nu, beige färg inte rosa och ser även ut mer svart på sidorna. Skönt att höra att de blev normalt för din väns katt:)

shamz116
2016-01-16 17:24
#8

Uppdatering: Nosen ser väldigt bra ut nu, i princip helt svart och normal igen :)

mallabralla
2016-01-17 14:12
#9

härligt att höra!

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: