Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 5425 ggr
ElisabethB
2015-12-25 16:12

Fråga om andning hos perser/exotic

Hej!
Jag måste börja med att säga att jag gillar perserns temperament (träffat några) och har lite funderingar om deras andning eftersom jag skulle kunna tänka mig ett par exoter i framtiden, men känner att jag behöver svar på de här frågorna först.
Hur (o)vanligt är det med andningsproblem hos raserna?
Stör det katterna eller märks det knappt på de?
Görs det något inom rasen för att undvika problem med andningen och luftvägarna? Isf vad?
Tack på förhand och hoppas jag inte förstör helgerna för någon med mitt inlägg..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
Honestyisdead
2015-12-25 16:27
#1

Från bra uppfödare är det inga problem. 

Men det är skillnad på perser och exotic har jag märkt ;) exotic är mycket smidigare och vildare ;)

ElisabethB
2015-12-25 17:22
#2

Ok, så då kan jag anta att det inte är mer andningsproblem hos perser och exotic än hos andra kattraser..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

mallabralla
2015-12-25 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bra inlägg från dig, det är mycket viktigt att fråga istället för att undra.

i en nyligen gjord undersökning av rasringen uppgavs det 9 individer av 380 som hade behövt nyttja operation av andningsvägar.

Det har arbetats otroligt mycket inom rasen för att arbeta bort de problem som tidigare var mer vanligt förekommande.

Det förekommer dock fortfarande katter med tät nos och det är viktigt att välja katter med öppen och bred nos, Något majoriteten av uppfödarna noga selekterar för. Be att få träffa föräldrar och se hur de mår. 

Rasringen kommer under 2016 hålla seminarium och offentliga diskussioner ang både ögon problematik samt ang fortsatta arbetet för att helt få bort andningsproblematiken ut raserna. 

Perser och exotic är levnadsglada, busiga och fungerar precis som vilken annan katt, somliga är ute och hoppar hinder på somrarna, andra rejsar som galna inomhus. Jag tycker inte du ska vara rädd att skaffa perser/exotic, de problem med bettfel, andningsproblem etc som man så ofta talar om när det gäller perser är extremt ovanligt numer och du kan känna dig trygg att få en frisk katt så länge du väljer en uppfödare som har hjärtat på rätt ställe. 

skickar en bild på en väldigt sund tjej vi fött upp här, aldrig ögonrinn och fin öppen typ ytan några andningsbesvär-

Lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

thea_thea
2015-12-25 19:34
#4

Jag skulle inte oroa mig för andningsproblem, men ögonproblem finns tyvärr hos de flesta katter(jag träffat/sett).

Honestyisdead
2015-12-25 20:36
#5

#4 vilken typ av ögonproblem?

thea_thea
2015-12-25 20:39
#6

#5 Mest rinnande ögon men även sår på hornhinnan efter att katterna fått in saker i ögonen 😕

Annons:
mallabralla
2015-12-26 14:57
#7

det är som thea_thea säger, ca 1/3 av alla per/exo har rinnande ögon. det är därför viktigt att lära sig ta hand om ögonen på korrekt sätt för att hålla dem friska och problem fria. det finns diverse produkter som både hämmar tårflöde och tar bort missfärgning. detta kan du fråga din uppfödare om samt be hen att visa hur du bäst tar hand om just din katts ögon. vissa katter rinner mycket och andra ingenting, även detta är något rasringen fördjupar sig i just nu. av mina 8 katter rinner 2, de andra torkar jag aldrig,  det man sett som har en betydelse är ansiktets släthet samt hur bra plats det är mellan ögonen, som sagt för bästa omvårdnad av just din blivande katt prata med uppfödaren som har bäst koll på just sin linje och sina katters ögonhistorik.

Sajtvärd på Perser iFokus

thea_thea
2015-12-26 15:01
#8

#7 Avlas det på friska(re) ögon inom exotic (eller perser)?

Honestyisdead
2015-12-26 15:03
#9

Min perser rinner en hel del. Inte min exotic.

thea_thea
2015-12-26 15:04
#10

#9 Varför undrade du vilka ögonproblem jag menade i #5? Finns det några fler?

mallabralla
2015-12-26 15:10
#11

#8

oja! man avlar mycket medvetet för friskare ögon och har gjort under en längre tid, det har skett en hel del förändringar i rasen bara senaste 10 åren och man börjar kunna se samband med vad som ger ögon prolem etc. vi har mycket kvar men det är ett konstant arbete. finns några på denna sidan som avlar i 30 år och kan utifrån sitt perspektiv utvärdera hur raserna har utvecklats till det bättre. men målet är från rasringens sida att utbilda uppfödare än mer kring ögonproblematik för att ytterligare få  ännu friskare katter.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2015-12-26 15:16
#12

eftersom perser och exotic avlas tillsammans så är det ingen skillnad i frekvensen av problematik på de olika raserna, man ser dock att det är ärftligt med rinnande ögon. jag själv som uppfödare kan tex se att avkommor från en viss hona som själv har mycket problem även de får problem, andra honor som är helt rinnfria ger även avkommor helt utan problem. men som sagt perser och exotic avlas ihop så det är ingen skillnad på hur man arbetar med raserna, vissa uppfödare har mer problematiska linjer med mycket ögonproblem, andra får bara fram rinnfria katter, det är de rinnfria katterna vi behöver studera närmare för att se vad som skiljer dem från de med mycket problem.

Sajtvärd på Perser iFokus

Honestyisdead
2015-12-26 15:16
#13

#10 Eftersom jag inte ser rinnande som problem. Bara att torka bort. Därför undrade jag vad du menar för problem.

Annons:
thea_thea
2015-12-26 15:23
#14

#11 #12 Vad kunnig du är👍 Min pappa vill ha perser men jag har totalvägrat eftersom det är en så pass "sjuk" ras. Men sen är han partisk, han har haft två perserkatter🐱

#13 Jaha, då fattar jag! Jag ser rinnande ögon som ett problem hos perser/exotic eftersom det inte förekommer lika mycket hos andra raser, och att det inte är bra för katten att ha konstant rinnande ögon. 🙂

mallabralla
2015-12-26 15:37
#15

#14

fel, perser är en av de friskaste raserna, många tittar endast på utsidan, men det finns många raser med flertalet rasrelaterade problem där man jobbar hårt med tester bland annat för leder, hjärtan, ögonsjukdomar, hudproblem etc etc. varje ras har sitt. Perser och exotic är i motsats till vad många säger friska raser med få rasrelaterade sjukdomar. PKD som förr var ett stort problem har man tack vare dna testning lyckats näst intill eliminera. Andningsproblematiken har man lyckats minimera genom selektiv avel och likaså en klar förbättring av ögonproblem, men det är något som konstant är pågående, man måste fortsätta arbeta för att ALLA katter ska födas problem fria. Jag ser också rinniga ögon som ett oönskat problem, det vore fantastiskt om alla slapp torka och andvända preparat för att hålla rinnandet nere (själv har jag ju inte så omfattande problem på mina katter men jag vet de som har) däremot tror jag inte att det är något katten lider av så vida ägaren inte förbiser rinnandet och låter katten gå fuktig och kladdig i ögonen, då bildas bakterier och ögonen blir inflammerade och man får svampinfektioner i huden kring ögonen. så själva rinnandet i sig lider inte katten av utan det är konsekvenserna av att ägaren inte har kunskapen om hur denne bäst ska ta hand om en katt med rinnande ögon. sköter man ögonen korrekt så har katten heller inga problem.

Sajtvärd på Perser iFokus

thea_thea
2015-12-26 15:42
#16

#15 Därför tittar vi på raser som har minimala rasbundna sjukdomar! Ja, det är ju lite jobbigt att gå och peta i ögonen hela tiden😴

Hoppas att TS skaffar en hel hög med exotics i framtiden😃

mallabralla
2015-12-26 15:45
#17

#16

ett tips är Europe, vår svenska national ras, en liten utdöende ras men som är otroligt frisk och sund, något att satsa på tycker jag, så vida man inte väljer per/exo som ju helt klart är bäst, totalt opartisk som jag är

Sajtvärd på Perser iFokus

thea_thea
2015-12-26 15:48
#18

#17 Vi har träffat sådana på utställningar, men de är så tråkiga😛 Vi har tänkt hälsa på en uppfödare och fråga lite mer om rasen i vår🙂

Till TS: Du kan nog skaffa exotic utan att oroa dig för andningsproblem! Väldigt trevlig ras👍

mallabralla
2015-12-26 15:51
#19

#18

sibirisk katt har jag hört ska vara mycket sund ras med, vackra att titta på med!

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2015-12-26 15:52
#20

ber om ursäkt till TS för OT

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
mallabralla
2015-12-26 15:58
#21

här kommer en liten video, perser/exotic är aktiva katter men med ett mer mjukt sätt, de är inte explosiva och är väna små varelser som inget hällre vill än vara nära sin människa, vare sig du går på toa, tittar på tv eller sover så har du din katt inte långt ifrån.

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2015-12-26 16:01
#22

mer

Sajtvärd på Perser iFokus

mallabralla
2015-12-26 16:04
#23

och så en exot bebi

Sajtvärd på Perser iFokus

ElisabethB
2015-12-26 16:10
#24

#20 Tycker inte tråden gått speciellt mycket ot.. I grunden är det rasens hälsoläge jag frågat om och i det stora hela tycker jag att tråden handlat om jst det.

#16 Nja, en hel hög lär det knappast bli. Men kan mycket väl bli två stycken någon gång i framtiden..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-12-26 16:12
#25

#23 Kanske slutar med att jag köper ett par katter av dig.. 😉🐱🐱

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

thea_thea
2015-12-26 16:14
#26

#24 När du skaffat två spelar det ingen roll om du skaffar en till. När du har tre kan du lika gärna skaffa två kattungar av den färgen du förälskat dig i. Sen när du har fem tänker du "vad gör det för skillnad med några till?". Sen står du där med en hel hög exoter. Kom tillbaks om 15 år så ska vi se hur många du har då 😎

mallabralla
2015-12-26 16:22
#27

#25

du är varmt välkommen 🙂

#26

den oundvikliga sanningen 😃

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
ElisabethB
2015-12-26 16:22
#28

#26 Och isf måste jag börja med att flytta, för här kan jag bara ha två katter - för om jag minns rätt måste man ha minst 10 kvadrat per permanentboende katt.

Men jag kanske minns fel? 🤫

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

ElisabethB
2015-12-26 16:24
#29

#27 Tackar så mycket och tar dig på orden! 🙂🐱

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

mallabralla
2015-12-26 16:31
#30

#28

för att katterna ska ha möjlighet till sin eget utrymme och för att de inte ska leva för tätt så är det bra att hålla 10 kvm/katt som tum regel.

min hemsida är www.hypknoxs.se

du är alltid välkommen att höra av dig via mail om du har frågor etc.

rasringens hemsida finner du här: www.spexus.se

Sajtvärd på Perser iFokus

ElisabethB
2015-12-26 17:30
#31

#30 Ja 10 kvadrat/katt känns som minimått för att kunna erbjuda katter en bra livskvalité. Självklart är vi ute på koppelpromenader när vädret tillåter.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

thea_thea
2015-12-26 17:33
#32

Gud vad bra, då kan jag ha 10 katter! Ska skaffa en exotic, en perser, en ragdoll, en bengal, en devon rex, en euorpe, en helig birma osv 😂

mallabralla
2015-12-26 17:41
#33

#32

oj det blir en hel djungel hemma hos dig! aldrig en tråkig stund

Sajtvärd på Perser iFokus

thea_thea
2015-12-26 17:44
#34

#33 En granne har 7 katter (och 3 hundar) i en mindre lägenhet😎

Annons:
mallabralla
2015-12-26 19:33
#35

jag kan erkänna att jag har 7 katter här hemma i nuläget också ;) ingen hund dock

Sajtvärd på Perser iFokus

thea_thea
2015-12-26 19:46
#36

#35 😃 Hon har också katteri, så det är nog vanligt med många katter hos kattuppfödare! Inte så många "vanliga" med 7 katter 😛

Upp till toppen
Annons: