Annons:
Etikett10-foder
Läst 1686 ggr
lindusfia
2015-12-14 12:58

Lös i magen av mat från nyöppnad förpackning.

Jag har tre katter:

Stor katten

Mellan katten (som lider av mjursvikt)

Lilla katten

Både Stora- och Mellan katten är lösa i magen. Det jag misstänker är maten som Mellan katten får för sin njursvikt. Och jag skulle vilja höra om någon annan har varit med om något liknande.

När jag öppnar en förpackning med mat så brukar mina katter bli väldigt intresserade. Jag tror att maten luktar extra gott när påsen är ny. Den Stora och den Lilla får RC för perserkatter. Mellan fick också det fram till att det uppdagades att hon har njursvikt. Nu får hon RC veterinärfoder Renal.  All foder funkar bra.

Men de senaste dagarna har Stora och Mellan som sagt var varit lösa i magen. Jag öppnade en säck med RC veterinärfoder Renal för några dagar sedan. Den Stora katten vill bara äta den maten just nu pga detta. För att maten är ny. Den Lilla äter inte detta fodret överhuvudtaget. Inte ens när en påse är nyöppnad. Hon äter bara RC för perserkatter. Hon är inte lös i magen.

Det jag funderar nu på är att när man öppnar en sådan här säck så tycker jag alltid att pelletsen är extra feta. Eftersom jag köper 10 kg säcker och 4 kg säckar så brukar jag lägga över det i en mindre fodertunna eller burk. Säckarna är så stora och tunga. Jag tycker då att pelletsen liksom blir lite mindre feta efter ett tag. Att det torkar något.

Det är däför jag nu funderar på om det är för att maten just nu är så fet som gör att de blir lösa i magen. Jag har kollat på förpackningen så att inte det är någon bäst före datum som gått ut men den var ok.

Stora katten kan jag ge hennes vanliga mat till och då kommer säkerligen magen lugna ner sig på henne men Mellan katten behöver ju detta foder. Hon verkar annars inte dålig. Verkar inte gått ner i vikt och äter som vanligt. Busar och stojar också som vanligt.

Någon som känner igen detta problem?

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Annons:
heliotropes
2015-12-14 21:01
#1

Några av mina kan ibland bli lite lösa om den nyöppnade säckens mat är FÖR god, då äter de för mycket och för fort.

Eva // medarbetare på Perser


lindusfia
2015-12-14 23:09
#2

Ja, jag läste det på en annan sajt att någon skrivit att deras katter kan också bli lösa i magen när de äter för fort. Kanske är det detta som hänt mina damer. Jag får avvakta någon dag och får se om det fortsätter.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Upp till toppen
Annons: