Annons:
Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 6394 ggr
Cordata
11/16/15, 2:57 PM

Chinchilla temprament

Hej! Jag drömmer om att köpa en chinchillaperser. Jag är väldigt kattvan sedan tidigare, men det är några saker jag funderar på;

1. Jag har hört att de kan vara livligare än andra perservarianter, men är de fortfarande lugna? Jag tänker t.ex. i förhållande till Ragdollen och Birman.
2. Om man köper en perser med lång nos, är då risken för andnings och ögonproblem mindre?
3. Hur sociala anser ni att persern är? Mår den dåligt över att vara hemma en jobbdag utan tillsyn, eller fixar den det? Självklart skulle jag inte lämna min katt själv i onödan, men när man inte har en sambo händer det ju att katten behöver vara ensam ibland.
4. Om man vårdar pälsen dagligen, blir det ändå hår över allt?
5. Hur stora blir hanarna resp. honorna?

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
Cordata
11/16/15, 3:21 PM
#1

Kom på att det kanske mest är en fördom att persern får problem med ögonen och nosen. Rätta mig om jag har fel 🙂

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

heliotropes
11/16/15, 11:56 PM
#2

Jag kan svara.

1. Dom är som de övriga i rasen, endel är busigare och andra lite lugnare.

2. Mycket fördomar finns det. Jag har både lång och kortnosat, tvättning i ögonvrån  kan de behöva hjälp med oavsett. De har inte samma möjlighet att komma åt och tvätta som te.x. en siames. Fäller dom så har jag märkt att de tårar mera. (som även gäller långhåriga hundraser. ) Det är nog väldigt sällan idag att det föds någon med så trång nos att den inte är/blir livsduglig. Att de har bra bredder är viktigt.

3. Vill man bara ha en katt så bör man söka efter en katt som gillar att ha det lugnt, och inte skaffa den mest livliga och sociala. Sällskap av samma ras rekommenderar jag annars. Hemma själva under en arbetsdag klarar dom bra, dom sover mycket, men den ska ju ha sin uppmärksamhet när man är hemma. 

4. Håller man efter pälsen med dusch och fön så behöver man inte slita och dra med kammen varje dag. En ren päls tovar knappt.

5. Det skiljer mycket mellan linjer och färg-grupper inom rasen Perser. De "rena" Chinchillorna är oftast lättare och tunnare, en hona, allt mellan 1,8-3,5 kg, men snittet brukar vara 3kg. En hane kanske ett kilo tyngre. 

Hoppas du blev nå klokare av mina svar. 🙂

Eva // medarbetare på Perser


Cordata
11/17/15, 11:21 AM
#3

Tack få mycket för svaren! Nu vet jag lite mer vad jag ska tänka på :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Cordata
11/17/15, 11:45 AM
#4

Jag har en till fråga:
Vita katter kan ibland ha problem med hörseln, men kommer man ifrån det när dem är tickade?

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

heliotropes
11/17/15, 12:06 PM
#5

Det är bara hos de helvita som dövhet kan förekomma, men långt ifrån alla.

Eva // medarbetare på Perser


Cordata
11/17/15, 12:23 PM
#6

Då var det som jag trodde. Tack :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
mallabralla
11/17/15, 12:35 PM
#7

TS bra att du frågar och bildar en egen uppfattning iställt för att gå på fördomar. förutom det heliotropes sagt vill jag tillägga hur ytterst viktigt det är att oavsätt om du skall köpa en långnäst perser eller plattnäst så köp från en seriös och kunnig uppfödare som är villig att engagera sig i dig och din blivande katt för att ert kommande liv tillsammans ska bli så lyckat och glädjefyllt som det går. det finns många dukiga chinchilla uppfödare i sverige med lång erfarenhet i rasen och dess skötsel.

inne på rasringens hemsida finner du en uppfödarlista där du kan se vart i landet uppfödare befinner sig samt vilken inriktning de har. 

http://spexus.se/uppfodare.html

lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

Erna
11/20/15, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Jag vill bara tillägga att chinchillans temperament idag är helt annorlunda mot förr. Dom är väldigt sociala, går bra med andra perser och exotic eller andra djur, väldigt smarta och påhittiga.  Det går bra att vara hemma på dagarna ensam, men det bästa är en annan katt som sällskap. Det är viktigt att se till att katten får tillfälle till aktivitet, t ex ett roligt klätterträd, jaga mus i ränna eller liknande.  Alla svenska uppfödare av silverperser  får mest katter med lagom nos eller längre nos, medan några blir väldigt kortnosta.  Jag har inte märkt att de kortnosta skulle tåra mer. 

Tyvärr är det inte så gott om chinchilla överhuvudtaget, men kan du tänka dig den något mörkare shaded silvern, så är det inga problem. Shaded silver finns nog hos alla uppfödare av silver.

Lycka till med ditt val av en ny vän för livet. 

Jag har kattungar ibland. Kattungen på bilden är en shaded silver perser som inte är till salu.
www.yamacatos.se

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Cordata
11/20/15, 7:40 PM
#9

#7 och #8 Tack för era svar! Jag har kollat upp några av uppfödarna i rasringen och fått en lite bättre inblick i vilka avelskatter som finns osv. Jag kommer nog inte ha möjlighet till mer än en katt, men eftersom jag planerar att spendera väldigt mycket tid med den tror jag att det kommer att gå bra.  jag har märkt att det inte finns så många chinchillor och jag an absolut tänka mig lite andra färgsättningar också. :)  Vilka otroligt fina kissar du har Erna!

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Upp till toppen
Annons: