Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1771 ggr
SandraN92
8/30/15, 10:38 AM

Stamnamn

Klurar på något bra stamnamn, men tycker det är väldigt svårt att komma på något bra och passande har ni några tips? På hur man ska tänka ;) hur kom ni på ert namn ? :)

Annons:
mallabralla
8/31/15, 6:17 PM
#1

det beror på vad man vill ha, mitt namn är från en katt jag tidigare hette, många sätter ihop namn från tidigare katter, eller namn på de som innehar uppfödningen, andra har namn som för tankar till egenskaper på rasen.

tex Teddybears är passande om man ska avla exoter 😃

sedan ska det vara ett namn ingen annan har också!

Sajtvärd på Perser iFokus

MonEnil
8/31/15, 10:36 PM
#2

Jag hittade mitt namn i ett korsordslexikon när jag letade efter namn på A till den första kullen.

SandraN92
9/2/15, 2:54 PM
#3

Tack så mycket för svaren! 😃 fick endel att tänka på och blev lite hjälpt, då ska man bara hitta rätt namn också 😉 kommer fokusera på att hitta något som passar för rasen kommer främst att fokusera på att avla på perser då jag köpt en perser hona som är helt underbar ska dock börja med utställningar först men hade varit skönt att få klart med namn i alla fall då jag gillar att vara ute i god tid. 😃

MontEverest
9/2/15, 9:20 PM
#4

Nått med ugglans perser, tycker perserkatter liknar ugglor väldigt mkt!

SandraN92
9/3/15, 11:27 AM
#5

Tack det är ett jätte bra förslag! :D

mallabralla
9/3/15, 5:49 PM
#6

det finns ett katteri som heter Uggleaugos (uggleögon på gotländska :) )

tänk också på om du vill att det ska vara ett engelskt namn eller svenskt.

så måste jag också säga vad roligt att höra du skall börja ställa ut och att du skall starta upp uppfödning av denna underbara ras! vart i landet bor du? du är varmt välkommen att höra av dig inför första showen om du känner dig osäker. kankse har du en mentor att luta dig mot. vart har du köpt kissen från?

rekommenderar också ett medlemskap i rasringen www.spexus.se

välkommen in i perser familjen !

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
SandraN92
9/4/15, 10:23 AM
#7

Jag bor i Norrland nu i en liten stad som heter Boden, men kommer flytta till Stockholm om något år då min sambo vill hem igen :) Nu är tjejen fyra veckor som är tingad från persnose i Stockholm ska hämta henne i slutet av oktober så nu längtar jag jätte mycket :D Har förälskat mig i denna rasen katterna är så underbara och sociala. Angående om namnet ska vara på svenska eller engelska föredrar jag engelska då jag vill att det ska vara lätt för alla att förstå. När är det utställningarna för nästa år börjar komma upp? Tack så mycket, all hjälp tar jag tacksamt emot! :)

mallabralla
9/4/15, 4:37 PM
#8

Då är det en liten colourpoint då eller bärare, choklad? jag bor nära lotta och är vän med både lotta och frida, (föder själv upp choklad och lila vitfläckar) de har jätte fina katter med härligt temperament! Grattis!

Sajtvärd på Perser iFokus

SandraN92
9/4/15, 6:39 PM
#9

Det verkar bli en colurpoint får se längre fram, har inte valt tjej än får välja mellan de två hon har sen ska hon spara den andra :) vad roligt att höra, kommer inte få träffa lilla "Sally" som hon ska heta förrän vi hämtar henne, men har bara hört gott om hennes katter :) så tror det kommer passa bra som första utställnings och avelskatt för mig.

Upp till toppen
Annons: