Annons:
Etikett12-pälsvård
Läst 1811 ggr
krusbärt
2015-05-16 20:18

Föna en exotic?

Hur gör ni med bad av exotic, fönar ni dem efteråt eller låter ni självtorka? Använder ni furminator eller skadar den pälsen? Tacksam för råd :)

Annons:
Cajza
2015-05-17 10:16
#1

Vi använder trimfläkt att torka med. Pälsen blir uppfluffad och lös päls blåses bort. Vi använder inte furminator, tycker det "skadar" pälsen. Vi kammar med tät kam (mirakelkam av stål) och använder en karda efter. Badade alla EXO i helgen och de fällde hela vinterpälsen :( först mycket borstning och balsam efter sista sköljningen. Lycka till!

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

mallabralla
2015-05-17 14:26
#2

jag håller med #1

furminator skär ju ut underullen så du skadar pälsen. fönar alltid mina exoter efter bad så slipper du att pälsen klumpar ihop sig till tovor, framförallt i fällningstider, för även en exotic tovar ;)

Sajtvärd på Perser iFokus

krusbärt
2015-05-24 16:31
#3

Tack för svar! Nu blev det till slut en liten söt perser-bebis som flyttade in här :) Kommer nog återkomma med frågor om pälsvård etc, men än så länge är henne (kattunge)päls väldigt lättskött. En fråga dock, hon äter knappt torrfoder alls och jag tycker det är så praktiskt. Har ni några tips på att få en kattunge intresserad av "torrisar"? Har testat både torrt och uppblött och olika sorter, bl a Pro Plan, James Wellbeloved och RC Persian Kitten. Det står en skål framme hela tiden men har aldrig sett henne smaka något..

MonEnil
2015-05-24 18:50
#4

Var glad om din kattunge föredrar våtfoder framför torrfoder. Det ger henne sannolikt ett längre och friskare liv. Torrfoder är bra att ha framme som extra mat, men vi själva äter ju inte bara torkad mat för att det är praktiskt. Jag antar att uppfödaren har skickat med råd om vad hon bör äta och har ätit tidigare.

Upp till toppen
Annons: