Annons:
Etikett07-export-import
Läst 1625 ggr
[AdisochMolly]
5/10/15, 3:00 PM

Resa utomlands med katt

Hej! Om jag skaffar katt skulle jag behöva ta med den på min 4 veckors långa semester till Bosnien och hercegovina. Men jag förstår inte riktigt jordbruksvärkets hemsida så jag undrar om ni skulle kunna berätta lite regler och så? Tack på förhand! :-)

Annons:
VildaVittra
5/10/15, 3:23 PM
#1

Runt medelhavet finns det en hel del sjukdomar som djuren kan drabbas av, de är inte ens helt skyddade i hemmet och det är omöjligt att vaccinera och förutse allt. Leishmania är en sådan sjukdom även om den är ovanligare hos katten än hos hunden. Djuret får stora köttiga sår på kroppen och hur skyddar du katten mot myggbett? För det är så den sprids.  Dessa sjukdomar kan du sedan sprida till svenska djur och människor.
Är det verkligen värt att riskera andras hälsa? Och vad gör du om katten smiter dagen innan du ska hem?🙂

Det finns massor av katthotell i Sverige, annars är en katt inte svår att hitta kattvakt för. 4 veckor är ingen tid i världen jämfört med en livstid där man råkat föra in en ny sjukdom i Sverige.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AdisochMolly]
5/10/15, 3:49 PM
#2

#1 Ja när man ser det från den vinkeln är det nog bättre med att hitta någon som tar hand om den. Jag själv tycker att katthotell inte verkar så trevligt för katten vad tycker du? :-)

VildaVittra
5/10/15, 4:04 PM
#3

#2 Tack för att du lyssnade på det jag skrev. 🙂

Jag personligen har alltid haft en privat djurvakt, bor ju i en stuga och har oftast jobbat utomlands under sommarmånaderna så det brukar inte vara svårt att hitta någon som vill ha en gratis stugsemester. Djuren får vara kvar i hemmet där de trivs bäst även om det är en ny tvåbening som de får tigga mat av.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[AdisochMolly]
5/10/15, 4:14 PM
#4

Tack snabbt svar! #3 Nu vet jag vad jag ska tänka på! :-)

Pialinn
5/10/15, 7:16 PM
#5

#1 Varför skrämmer du upp TS med hemska sjukdomar? Visst finns dom, men som du skriver verkar de sprida sej till Sverige om hennes katt blir myggbiten.

Om man tar med sej en katt eller hund måste den vara märkt med ett cjip, vara rabiesvaccinerad  minst 21 dagar innan resan ut, alla "vanliga" vaccinationer och ha ett pass. 

Vi är många husbilsägare som släpar med oss våra djur runt om i Europa. Oftast är vi borta från höst till vår, så en 4 veckors resa kan bli en stor sak för ett djur, särskilt om du ska bo på hotell.

Sen är  det transporten till Sydeuropa?  Hur ska du ta dej dit? Med flyg måste man förhandsboka en plats på planet för katten. Hur mycket det kostar vet jag inte.

( För nån vecka sen var det en dam i Norge som missat boka plats för katten. Hon lämnade helt sonika sin katt på flygplatsen i buren och for sin väg.)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
5/10/15, 7:22 PM
#6

#5 Är fakta som man lätt kan undvika skrämmande? 

Däremot det skrämmande att tro att katten är skyddad för att den är chippad och vaccinerad. Man vaccinerar/behandlar mot det mest förekommande, ändå så dyker det upp medelhavssjukdomar här i Sverige. Hur förklarar du det? Enbart smuggeldjur då eller? Var tiken med en smittsam tumörsjukdom insmugglad? Dessutom tar inte alltid vaccinationer. 

I min mening skulle gränserna för djur stängas igen, för allas skull.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Pialinn
5/10/15, 9:07 PM
#7

Gränserna har aldrig varit stängda.

Jag vet att folk från Sydeuropa som smugglade in sina djur tidigare, när det var karantäntvång. Nu kan man iaf sprida uppgifterna om vaccination, chip & pass. Om folk utifrån inte bryr sej så är det problemet.

Jag tror att de flesta svenska resenärerna har sina djur under det skydd som jordbruksverket föreskriver.  Min katt ska i vecka få tablett mot dvärgbandmask innan jag reser in i Sverige.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
5/10/15, 9:15 PM
#8

#7 Sedan när var inte gränserna stängda förut? Har folk verkligen hunnit glömma det redan?

Och återigen, man vaccinerar/behandlar mot det vanligaste. Eller står Leishmania med numera i jordbruksverkets lista? Nej, det gör det inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
5/10/15, 9:50 PM
#9

Man har alltid kunnat ta med sej djur till Sverige.

Dom fick sitta i karantän i 4 månader för många tusen kronor. Så måste djur som kommer från andra länder än de Europeiska fortfarande göra.

Varför är du så rädd för Leishmania? Hur många dokumenterade fall i Sverige?

Berätta hellre om dvärgbandmasken, som kom till Sverige för bara några år sen, pga att folk  inte avmaskar sina djur efter resa i Europa.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

VildaVittra
5/10/15, 10:17 PM
#10

#9 =Stängda. Av idag krävs det i princip att du köpt passet i en godisautomat. Förut var du faktiskt tvungen att ha koll på vad du gjorde. När du kom in på Arlanda med ett djur blev du utfrågad om det, idag vinkas du i princip förbi. 

Rädd för leishmania? Det är ett exempel som jag vet väldigt mycket om som inte går att "avmaska" bort. Hos hundar är sjukdomen kronisk. Hur jag vet det? För att jag tog medvetet över ägandet av en sådan hund här i Sverige och lever dagligen under sjukdomens skugga, hade jag varit rädd för den så hade jag ju aldrig gjort det. Jag är en av få som kan hantera en sådan situation, för:

1. Jag är intresserad av zoonoser
2. Jag sätter djuret först
3. Jag kommer inte att utsätta hunden för heroiska insatser den dagen bromsmedicinen inte fungerar längre
4 Jag är inte egoistisk, jag kommer därför aldrig ta hunden till en plats där det finns minsta risk för att denne kan smitta andra, dvs platser med sandmyggor

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mallabralla
5/11/15, 5:19 PM
#11

som redan skrivits så krävs pass, rabies etc. Men alla länder har speciella införselregler, samt viktigt att tänka på att näre du skall tillbaka med katten till sverige kan andra regler gälla från just det landet du reser ifrån. 

Jag skulle inte sätta min katt på katthotell eller pensionat, smittrisken är enligt mig för hög att tuta ihop främmande katter under samma tak, även om de lever separat och man håller god hygien så kan man inte garantera att man inte smittas. Huruvida katten trivs med att vistas på pensionat råder delade åsikter men jag tror för mina egna katters del att det vore en väldigt stressande visit då de är revir djur samt känner doft och nya ljud de inte är vana vid. Det absolut bästa är att ordna någon som bor hos dig och tar hand om katten under de veckor du är borta, det går ju att lägga ut annons på blocket om uthyrning till någon som kanske får reducerad hyra mot att denne passar katten en månad? Det är lite bök att resa med katt men visst är det möjligt.

Sajtvärd på Perser iFokus

[AdisochMolly]
5/11/15, 6:04 PM
#12

#9 jag skulle transportera katten i flygplan, jag har läst lite om det och det kostar ca 1200kr tur och retur för katten. :-) #11 jag håller absolut med dig när det gäller katthotellet! :-)

Upp till toppen
Annons: