Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1677 ggr
[Mary_S]
3/14/15, 3:17 PM

Skygg perser - flicka

Hej alla katt - älskare! Jag är nybliven ägare till en perser - katt på sju år. En underbar liten kattfröken som är otroligt kelig. Men hon har ett beteende som jag undrar lite över. Hon springer ofta framför en när man går runt i huset, och beter sig som att hon tror att man jagar henne. Då brukar jag stanna och ropa på henne men hon springer ändå iväg, högt mjauandes. Hon gör så väldigt ofta när jag reser mig upp och går, precis som att hon VILL springa framför mina fötter. När jag sitter i soffan är det helt ok för henne att komma fram och bli klappad. Då är hon hur kelig som helst. Det är bara när man står upp och går som hon blir stressas. Annars är hon väldigt social och nyfiken och ska vara med och kontrollera allt från städning av huset och strykning av tvätt. Hon kommer bra överens med de andra katterna och är väldigt mild i humöret. Lekfull och älskar att "bädda" på pläden. Hon vill gärna vara där jag är så jag antar att hon inte kan vara rädd för mig. Jag har fått ta över henne från en uppfödare som även är min vän och är mycket mån om sina katter. Jag var med kissemissen hos veterinären för en månad sedan, då katten blev kastrerad. Veterinären tittade henne även i munnen eftersom hon ofta sitter och "tuggar" i luften, men tänderna såg bra ut utan tandsten. Det är kanske bara en dålig vana? Så min fråga är om man kan "träna" bort beteendet när hon springer framför en precis som att hon är rädd för en?Eller hon tycker det är roligt att bli "Jagad?" annars är hon ju hur trygg och go som helst. Frågar er katt - vetande här inne, jag har trots allt märkt skillnad min perserkatten och mina bondkatter, hon är lugnare och mer hemkär, så det är kanske ett perser - katts - beteende? Ha en bra lördag:)

Annons:
MonEnil
3/14/15, 4:31 PM
#1

Det låter som ett typiskt perserbeteende och är nog inte tecken på skygghet. Jag tycker alltid man har en perser framför fötterna när man ska förflytta sig.

lindusfia
3/14/15, 7:42 PM
#2

Mina tre katter som jag har gillar alla att bli jagade. Mina stora katt vill alltid att man jagar henne efter att hon varit på lådan. Ja, jag vet det låter väldigt konstigt. Men eftersom hon verkar bli så glad av det så varför inte. Mellankatten kan liksom stå och vänta på att jag skall jaga henne. Ibland gör hon saker som hon inte får och sedan står hon och väntar på att jag skall skälla på henne och jaga henne runt runt i lägenheten. Om jag inte jagar dem så blir de liksom besvikna och går och surar.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

[Mary_S]
3/14/15, 8:33 PM
#3

Tack för svaren!Då behöver jag kanske inte känna mig som att jag skrämmer henne när hon springer framför mig och mjauar i högan sky?hon verkar tillfreds med sitt lilla katt - liv annars:)

fifi.a
3/23/15, 6:07 PM
#4

Haha, det där känner man igen! Det gör mina också, allra gladast är de om de får tillfälle att verkligen spurta iväg och gömma sig som avslutning. Gömma sig för dem betyder att stoppa in huvudet under något, typ en stol eller badkaret, med resten av kroppen utanför medans de väntar på att man ska titta på dom och fråga "var är *namn*?" - då ploppar de ut huvudet och svansen rycker lite och så får man ett stolt mjau! och ett nöjt kurrande till svar.

Galningar!!

Upp till toppen
Annons: