Annons:
Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1379 ggr
AgnetaB
2/24/15, 10:08 PM

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Får jag vara så fräck o få lite hjälp med färgbestämmning på denna Sibiriska unghona (8mån).  Ber om ursäkt att hon ser lite tuffsig ut, är hos fodervärd o skulle behöva ett bad :) Jag har reggat hennes som  ds11 men är så väldigt ljus o har varit sedan nyfödd. Kan hon vara ds 12 istället o vad ska jag då titta på isof?

Annons:
heliotropes
2/25/15, 12:50 AM
#1

Du får titta på hasorna. Är de rödlätta i färgen så är det en 11,är hon riktigt kritvit på hela sina hasor så kan hon ju vara en 12á. Men endel kan ta lite tid på sig och mörkna mer och mer så ibland får man vänta tills de ha fått upp sin ett-års päls för att man ska känna sig mer säker.  Finns det 12ór bakom henne på båda sidor?

Eva // medarbetare på Perser


AgnetaB
2/25/15, 2:23 PM
#2

Tack för svar 🙂  Jag får kolla mer noggrant då jag ska dit igen ang hasorna.

Såg du bild nr 2 på undersidan av hennes tass som är röd, kan en chinchilla ha färgat hår där?

Hon har iaf en reggad 12 men flera 11 sedan vet man ju inte om det stämmer. Vi är ju bara i början av shaded/chinchilla på Sibirer så .

Kan du svara på min fråga jag hade här förut då någon påstår att alla shaded/chinchilla om man färgtestar dem alltid är Aa. Vet du något om det stämmer o brukar någon av er testa?

heliotropes
2/25/15, 3:03 PM
#3

12ór har sotning just under trampdynorna. Hon ser ut att ha ganska mycket sotning på framtassarna som går ganska högt upp,svårt att säga utifrån en bild.

Jag har aldrig hört om någon som har testat,Erna kan nog svara mer på den frågan. Det var länge sedan som jag själv använde mig av "anlagstermer",numer har jag bara fakta,praktik och färgutfall i huvudet. 🙂 A står ju för agoutigenen som inte har någon effekt på de röda håren,dom ser ju rödrandiga ut oavsett A eller a. Så en svart shaded/chinchilla borde ha A,jag är väldigt osäker på om a=non-agouti finns med? Däremot inom smokeaveln borde dessa Aa finnas.

Eva // medarbetare på Perser


Upp till toppen
Annons: