Annons:
Etikett05-kattungar
Läst 3574 ggr
catnapped
1/27/15, 5:08 PM

Hämta hem kattunge

Hejsan!

Ny här på iFokus och detta blir mitt första inlägg. :)

Om några veckor ska jag äntligen få hämta hem min efterlängtade lilla dunboll!

Detta är min första lilla misse. När jag växte upp så hade vi en underbar bondkatt(som kunde öppna dörrar). Men det var längesedan nu. fy vad jag saknar den katten!

Eftersom det är så längesedan jag bodde med en katt, och han kom till oss som vuxen hittekatt så vet jag inte riktigt hur man presenterar kattungen inför sitt nya hem och få den känna sig så säker och trygg som möjligt.

Läst vissa som rekommenderar att man ställer kattens alla tillbehör (låda,kattsäng,mat osv.) i ett rum och låter den utforska detta rummet och sedan släpper ut den till resten av boendet. 

Är detta en bra teknik? Eller ska man ställa lådan osv där man tänkt den ska stå direkt?

Och ska man isf välja ett rum där man tillbringar mycket tid, t.ex vardagsrummet eller sovrummet eller ett mer ''avsides'' rum som vi inte är så mycket i så att det inte att det blir''för mycket''?

Redan hört med uppfödaren vilken kattsand och mat hon är van vid och köpt hem samma. 

Kom med alla utav era bästa tips och trix! uppskattas stort :D

Annons:
[Stockholmsbruden]
1/27/15, 5:11 PM
#1

Först och främst, låt den ta det i sin takt, inte lyfta upp och gosa, låt den vara ifred i minst en dag.

catnapped
1/27/15, 5:15 PM
#2

Tack för ditt svar!
 Ja jag har tänkt släppa ner henne i transportburen och låta henne komma fram när hon själv känner sig redo. Och hur oemotståndlig hon än är försöka inte lyfta upp henne osv om hon inte självmant söker kontakt med mig :)

mallabralla
1/27/15, 6:43 PM
#3

det är väldigt olika hur katter reagerar men de brukar finna sig rätt snabbt. tycks katten rädd och trycker under sängen eller annat ställe, ställ då in alla saker i det rummet, men låt dörren vara öppen så katten kan gå ut om den så skulle vilja, nyfikenheten brukar ta över hand! är katten frammåt och utforskar kan man låta sakerna stå där de ska vara och det kan vara, låt katten utforska i fred och kommer den till er så kan ni klappa och mysa, men det får inte bli att man jagar efter den. 

lycka till!

Sajtvärd på Perser iFokus

New
1/27/15, 6:56 PM
#4

En liten kattunge kan ha svårt att hitta till lådan om det blir för långa avstånd. Därför är det bra att stänga till rum man för tillfället inte vistas i. Särskilt på natten kan det vara kritiskt. Om kattungen sover med dig är det inte säkert att den vågar lämna sovrummet för att gå till kattlådan någon annanstans i en mörk okänd bostad. Det är bra om man kan ha mer än en låda, åtminstone när katten är liten.

Man behöver också granska sitt hem ur säkerhetssynpunkt, se vad katten eventuellt kan fastna eller trassla in sig i, äta upp, vad som skulle kunna ramla ner på den och så vidare.

catnapped
1/27/15, 9:25 PM
#5

Tack för era svar! Då gör jag så att sakerna får stå där de är tänkta och hon får tillgång till hela lägenheten. (inte så stor,70kvm så hon borde inte tappa bort sig allt för lätt) skulle det visa sig att hon blir skygg å gömmer sig så flyttar jag då sakerna dit :) Vi har fortfarande inte bestämt namn då det är sååå svårt att bestämma sig!! Vi har funderat på Alice,Daisy och Elsa(och ca en miljon andra namn) känns de som iallafall ;). Så har ni något tips i den stilen så skriv gärna :D

mallabralla
1/27/15, 11:03 PM
#6

Alla tre är fina namn!

har du bild på henne så kanske man får en fealing

Sajtvärd på Perser iFokus

Annons:
lindusfia
1/28/15, 7:24 AM
#7

Elsa är ett jättefint namn. Det hade jag tänkt att någon av mina katter skulle heta. Men alla hade namn när de kom till mig som passade dem så bra så jag har inte velat ändra.

****Utan djur skulle världen vara än mindre mänsklig.****

Upp till toppen
Annons: