Annons:
Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2323 ggr
Erna
2015-01-18 12:55

Svekfulla attköpare

På sistone har jag upplevt en sak som retar mig till max.

Folk bokar tid för att komma hem till mig och kolla en kattunge (PER) och förhoppningsvis åka hem med den. Sedan uteblir de, utan att besvära sig med att meddela mig!

Jag förbereder allt hemma, badar kattungen , åker till vet för nytt besiktningsintyg, packar kattungens ryggsäck med grejor och info, städar och fixar fikabröd. Sitter och väntar på att ingen kommer. Allt detta tar givetvis en massa tid, som kunnat användas till annat.

Varför kan inte folk meddela att de ångrat sig? Jag blir inte sur för att de ångrat sig, sånt händer, men jag blir helt vansinnig över att de så respektlöst slösar med min tid. Har inte folk lärt sig vanligt folkvett numera???

Min sista kattunge i kullen har fått 5 ombesiktningar, pga att folk uteblivit (3 st) eller ångrat sig.  Jag vet att man alltid får räkna bort en hel del. Det var ca 16 st som var intresserade. En så helt underbar och felfri liten tjej. Jag har verkligen annat att göra än att åka till vet stup i kvarten.

Min vet säger att det blir allt vanligare, även för hunduppfödare. 

Jag kan säga att det inte är så, med de som är intresserade av EXO. Dom går åt som smör i solsken.

Är detta nåt som är vanligare i Stockholmstrakten eller har ni upplevt att det blivit vanligare i hela landet?

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annons:
Erna
2015-01-18 12:57
#1

Ursäkta min ordblinda dator, det har fallit bort ett K i rubriken, ska vara Svekfulla kattköpare.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Erna
2015-01-18 13:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

En bild på kattungen, shaded golden PER hona

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

heliotropes
2015-01-18 15:13
#3

Du måste ha haft maximalt otur. Jag håller med dig om att det är väldigt respektlöst och jag har själv råkat ut för det ett par gånger. Det är vid sådana här tillfällen det är så bra med tingpengen som ej återfås vid ånger. Ett sätt är väl att höja den? Jättesöt är hon och hon borde snabbt hitta sitt rätta hem. ❤️

Eva // medarbetare på Perser


mallabralla
2015-01-18 17:29
#4

jag har varit med om detta och det är otroligt respektlöst. man avsätter sin tid och håller sig hemma, vaktar telefon och mail för att se så de inte irrat bort sig. som du säger badat katt, fixat hemma och planerat. för mig är det obegripligt

Sajtvärd på Perser iFokus

New
2015-01-20 17:44
#5

Det brukar alltid vara så med någon som ringt och ska komma, har nog varit så åtminstone de senaste 15 åren.  Jag ombesiktar aldrig någon kattunge numera innan någon varit och tittat, bestämt sig och bekräftat sitt beslut med handpenning. Många tycks tro att det är som att ringa till vilken butik som helst och säga att man kommer för att sedan strunta i det.

botakt
2015-01-31 19:34
#6

Vi hade en kattungeköpare som köpte en katt hos oss. Allt lät bra. Efter 3-4 månader så ringde köparen och ville lämna tillbaka katten. Morsan blev rosenrasande när vi fick veta anledningen och hur de behandlat katten. Hon kom tillbaka till oss och är numera min katt :) Helig birma iofs men ändå jobbigt med korkade människor!

Annons:
ElisabethB
2015-01-31 20:35
#7

Jättesöt katt, ts!

Jag håller fullständigt med dig, även om jag inte föder upp djur. Att säga att man kommer och sen inte göra det är riktigt respektlöst. Borde eg finnas någon "komma och titta avgift" som läggs in i köpesumman om de kommer, men inte om de uteblir och inte återbetalas.. Bara en tanke, vet inte hur något sådant skulle fungera rent praktiskt.. Funderar

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

mallabralla
2015-02-01 16:44
#8

#7

det blir nog svårt, vissa saker får man nog ta, går inte att avgiftsbelägga allt

Sajtvärd på Perser iFokus

New
2015-02-01 21:45
#9

Även om det är orealistiskt med besöksavgift är det en tanke som osökt infunnit sig vid de tillfällen det varit så uppenbart att man kommit med sina barn för att låta dem leka gratis någon timme med kattungar i stället för att gå på Skansen eller liknande.

MonicaLagerquist
2015-02-03 19:09
#10

#9 Fast såna besökare har jag ofta. Jag tar gärna emot besök och visar gärna upp mina katter för folk som är nyfikna på min ras.

Stolt ägare till fem La permer

Sidentassen
2015-02-10 08:56
#11

Där håller jag med dig Monica, till en del i alla fall.

Det ska naturligtvis inte vara så att vi ska agera "barnvakter" men om man öppnar sitt hem för de som funderar kanske man kan fånga upp dom på ett bättre sätt….

jag låter alltid folk komma vare sig dom vill köpa eller ej, jag har inte heller något att dölja så dom får komma när dom har tid och lust, jag behöver inte planera ett besök bara för att hinna röja/storstäda…. sånt görs ju dagligen 👍

Silvestris
2015-05-01 17:21
#12

Jag fixar inget särskilt när folk bara ska komma och titta på kattungarna. Vaccinationer, besiktning osv. ska vara färdigt när kattungen hämtas och jag tar tingningsavgift. Avbokas kattungen efter att den har besiktigats behåller jag den summa av tingningsavgiften jag bedömer att besväret har kostat mig. Dvs. jag behåller kostnaden för besiktning och för eventuell merkostnad vad gäller annonsering.

kattöga
2015-05-10 15:19
#13

Kan man inte be  om (= begära) att få besöket bekräftat samma dag? Alltså att besökaren ringer, sms:ar eller mejlar och bekräftar att han/hon kommer vid bokad tid? Eller att säljaren gör något motsvarande….. Det kan kanske minska lite av "bortfallet"`?

Man kan ju förklara det med att en del säger att dom ska komma men dyker aldrig upp……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
mallabralla
2015-05-11 17:25
#14

#13

jo visst kan man göra det, men har vart med om spekulanter som man pratat med i telefon någon h innan men som aldrig dykt upp och heller inte svarat sedan på mailen, jag antar att de hittat en annan katt då och kankse skäms för att berätta det alt "fönstershoppat" och vill få känna på hela processen men har eg inte möjlighet att köpa en katt. Jag brukar inte bli arg eller besvärad, visst blir man besviken om man kanske hållt upp en dag för att man vet de ska komma och känner att man kunde ha gjort annat.  Oförskämt kan man ju tänka fast jag brukar försöka tänka att det ibland finns andra förklaringar än nonchalans

Sajtvärd på Perser iFokus

Upp till toppen
Annons: