Annons:
Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1455 ggr
hhansson
11/23/14, 9:03 PM

Min perser Sally

Hej! Jag har haft min perserhona i ca 10 månader, hon är alltså drygt ett år. Jag är ganska ny på detta med raskatter, så jag har lite frågor kring utveckling och beteende hos min lilla prinsessa; För det är just det, att hon är väldigt liten fortfarande. Både i storlek och till sättet. Jag vet att hon var minst i kullen och hon var kvar där sist och kunde inte riktigt släppa sin mamma som hon borde gjort. Hur stor ska en perserhona vara vid ett års ålder? (Hon har problem med att hoppa upp på soffarmen tex) Dessutom försöker hon snutta på mig då och då fortfarande. Är detta ett normalt beteende? Finns det dessutom någon som kan berätta hur det är med rinnande ögon? Nör jag haft henne en mpnad fick hon en ögoninflammation och fick salva mot det och infektionen försvann, men ibland ser det ut som hon gråter. Har detta led rasen att göra? Ps. Tar tacksamt emot tips på hur jag får henne att gilla att duscha! Hon har inget emot vatten och leker görna med det när jag duschar, men att bli dränkt uppskattar hon mindre. Ds.

Annons:
Solitaire
11/24/14, 8:38 AM
#1

Hur mycket väger din hona? Är hon i gott hull? Storleken på perser varierar, men det viktigaste är att de mår bra och har normalt hull.

Vissa katter kan "snutta" på ens arm, ungefär som om de diar. Jag har själv en hona som gör det, och hon är normalstor och växte upp i en normal kull där hon inte var minst.  Det är ett slags kattungebeteende som hänger kvar hos vissa.

Rinnande ögon förekommer tyvärr rätt ofta inom vår ras, vilket beror på anatomin. En del perser är lyckligt lottade och rinner knappast alls, medan andra behöver daglig ögonvård. I de flesta fall räcker det med att torka ögonen en gång per dag med en bomullsrundel och ögonvatten.

Hur ser din kontakt med uppfödaren ut? Det bästa är att ha en bra dialog med sin uppfödare, eftersom det är hen som har den bästa kunskapen om just din katt.

hhansson
11/29/14, 4:58 PM
#2

Jag upplever att hon inte har en direkt fet kropp. Hon var en liten häbgande buk, men på övriga kroppen känns hon gansla mager. Mina katter får endast torrfoder då den andra katten tyvärr är väldigt känslig och blir dålig i magen vid annan föda. Är det kanske idé att ge min perser annan föda vid sidan av? När jag var barn hade vi en perser/nprsk skogkatt och han var väldigt stor och jag minns det som att inder den pälsen fanns det gott om hull. Hade viss kontakt med uppfödaren i början endast pch den är idag tyvärr obefintlig. Tack för svaret!

Upp till toppen
Annons: